Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF GRADUATE THESES CONDUCTED ON PRE-SCHOOL INCLUSION BETWEEN 2016-2020 IN TURKEY

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 88 - 99, 31.01.2021

Öz

The aim of this study is to examine the current research trends in graduate theses on preschool inclusion in Turkey. Document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the research. It was carried out on 31 graduate theses, which were obtained as a result of scanning the thesis archive of the Higher Education Council (YÖK) and were open to access between 2016 to 2020. The search was carried out by typing "pre-school integration" into the search engine of the Higher Education Institution's thesis archive. The theses included in the study were analyzed using the thesis analysis form prepared beforehand by the researchers. In the prepared form, the theses were analyzed according to the year, thesis level, university, institute, department, thesis supervisor title, research model, number of participants, data collection tool, data analysis method, and domestic and foreign references. The findings obtained within the framework of the examination were interpreted with percentage and frequency tables, and recommendations were made for future research.

Kaynakça

  • Acarlar, F., (2019). Okul Öncesinde Kaynaştırma. Sucuoğlu B., Bakkaloğlu, H., (Eds.), Kaynaştırma modeli ve özel gereksinimli çocukların özellikleri (s.21-45). Kök Yayıncılık.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., & Yıldırım E., (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayıncılık.
  • Altun, T. (Ed.) (2016). Kaynaştırma sınıfı etkili farklılaştırılmış öğretim için stratejiler. Nobel Publishing.
  • Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational Psychology, 20(2), 191-211
  • Cooper, D.H., & Speece, D.L. (1990). Maintaining at-risk children in regular education setting: Initial effects of individual differences and classroom environments. Exceptional Children, 57(2), 117-126
  • Eripek, S. (Ed.) (2005). Özel Eğitim. Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı Ders Kitabı. Anadolu University Open Education Faculty Publication No: 756.
  • Hunt, P., Farron-Davis, F., Beckstead, S., Curtis, D., & Goetz, L. (1994). Evaluating the effects of placement of students with severe disabilities in general education versus special classes. Journal of the Association for Person with Severe Handicaps, 19(3), 200-214.
  • Kargın T. (2019). Okul Öncesinde Öğretimin Bireyselleştirilmesi ve Öğretimsel Uyarlamalar. Okul Öncesinde Kaynaştırma. Bülbin Sucuoğlu B., Bakkaloğlu H., (Eds.). Kök Yayıncılık
  • Katz, R. E. (2014). Promoting Interactions in Preschoolers with Autism Spectrum Disorder via Peer-Mediated Intervention. University of Toronto, Doctor of Philosophy Department of Speech-Language Pathology.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S., Yıldırım Doğru, S. S., & Çiftci, S., (2010). Kaynaştırma eğitimi dersinin okulöncesi öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 10(20), 48-65.
  • Kırcaali-İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16(86), 45-50.
  • Rakap, S. (2017). Okul Öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yaklaşımları. Ankara University Faculty of Educational Sciences Special Education Journal, 18(3), 471-492
  • Sönmez, N., Alptekin, S, & Bıçak, B. (2018). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde öz-yeterlik algıları ve hizmetiçi eğitim gereksinimleri: Bir karma yöntem çalışması. Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty, 18(4), 2270-2297.
  • Yılmaz, B., & Karasu,N. (2018). Okul öncesi kaynaştırmada kalite: Kapsam ve değerlendirme. Ankara University Faculty of Educational Sciences Special Education Journal, 19(1), 181-198.
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 88 - 99, 31.01.2021

Öz

Kaynakça

  • Acarlar, F., (2019). Okul Öncesinde Kaynaştırma. Sucuoğlu B., Bakkaloğlu, H., (Eds.), Kaynaştırma modeli ve özel gereksinimli çocukların özellikleri (s.21-45). Kök Yayıncılık.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., & Yıldırım E., (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayıncılık.
  • Altun, T. (Ed.) (2016). Kaynaştırma sınıfı etkili farklılaştırılmış öğretim için stratejiler. Nobel Publishing.
  • Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational Psychology, 20(2), 191-211
  • Cooper, D.H., & Speece, D.L. (1990). Maintaining at-risk children in regular education setting: Initial effects of individual differences and classroom environments. Exceptional Children, 57(2), 117-126
  • Eripek, S. (Ed.) (2005). Özel Eğitim. Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı Ders Kitabı. Anadolu University Open Education Faculty Publication No: 756.
  • Hunt, P., Farron-Davis, F., Beckstead, S., Curtis, D., & Goetz, L. (1994). Evaluating the effects of placement of students with severe disabilities in general education versus special classes. Journal of the Association for Person with Severe Handicaps, 19(3), 200-214.
  • Kargın T. (2019). Okul Öncesinde Öğretimin Bireyselleştirilmesi ve Öğretimsel Uyarlamalar. Okul Öncesinde Kaynaştırma. Bülbin Sucuoğlu B., Bakkaloğlu H., (Eds.). Kök Yayıncılık
  • Katz, R. E. (2014). Promoting Interactions in Preschoolers with Autism Spectrum Disorder via Peer-Mediated Intervention. University of Toronto, Doctor of Philosophy Department of Speech-Language Pathology.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S., Yıldırım Doğru, S. S., & Çiftci, S., (2010). Kaynaştırma eğitimi dersinin okulöncesi öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 10(20), 48-65.
  • Kırcaali-İftar, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16(86), 45-50.
  • Rakap, S. (2017). Okul Öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yaklaşımları. Ankara University Faculty of Educational Sciences Special Education Journal, 18(3), 471-492
  • Sönmez, N., Alptekin, S, & Bıçak, B. (2018). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde öz-yeterlik algıları ve hizmetiçi eğitim gereksinimleri: Bir karma yöntem çalışması. Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty, 18(4), 2270-2297.
  • Yılmaz, B., & Karasu,N. (2018). Okul öncesi kaynaştırmada kalite: Kapsam ve değerlendirme. Ankara University Faculty of Educational Sciences Special Education Journal, 19(1), 181-198.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Articles
Yazarlar

Mahide Özçelik

Mukaddes Sakallı Demirok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özçelik, M., & Sakallı Demirok, M. (2021). EXAMINATION OF GRADUATE THESES CONDUCTED ON PRE-SCHOOL INCLUSION BETWEEN 2016-2020 IN TURKEY. Near East University Online Journal of Education, 4(1), 88-99.