Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İÇSEL PAZARLAMA FAALİYETLERİNİN İŞGÖREN YETKİNLİĞİ ÜZERİNE ETKİSİ: NEVŞEHİR’DEKİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 58 - 76, 29.06.2018
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.409552

Öz

Bu çalışmanın amacı,
Nevşehir’ deki üç, dört ve beş yıldızlı otel işletmelerindeki içsel pazarlama
faaliyetlerinin işgören yetkinliği üzerindeki etkisini araştırmaktır.  Bu amaçla, içsel pazarlama faaliyetlerinin
boyutlarının işgören yetkinliği üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir
model önerilmiş ve bu model çoklu regresyon analizi ile test edilmiştir. Otel
işletmelerindeki içsel pazarlama faaliyetlerini ölçmek için daha önce
geliştirilen bir ölçek kullanılmıştır. Otel işletmelerinde işgören yetkinliğini
ölçmek için önceden geliştirilmiş bir ölçek bulunmaması nedeniyle bu çalışma
için bir işgören yetkinliği ölçeği oluşturulmuştur. Örnekleme yöntemi olarak
yargısal örnekleme tercih edilmiş ve araştırmanın kapsamına Nevşehir’deki üç,
dört ve beş yıldızlı otellerdeki işgörenler dahil edilmiştir. Veriler anket
yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda içsel pazarlama faaliyetlerinin
işgören yetkinliğini pozitif ve anlamlı yönde etkilediği görülmüştür. Vizyon
geliştirme işgören yetkinliğini negatif ve anlamsız bir şekilde etkilemektedir.
Buna karşılık kişisel gelişim ve ödüllendirme boyutlarının yapılan çoklu
regresyon analizi sonucunda işgören yetkinliğini pozitif ve anlamlı yönde
etkilediği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ahmed, P., Rafiq, M. (2003). Internal Marketing Issues and Challenges. European Journal of Marketing, 37 (9): 1177-1186.
  • Akoğlan Kozak, M. (2009). Otel İşletmelerinde Kat Hizmetleri Yönetimi, Detay Yayıncılık, Yenilenmiş 7. Baskı. Ankara.
  • Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Yayınları, İstanbul.
  • Arıkan, R. (1995). Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma (Tubitak, Ankara).
  • Bansal, H.S.,Mendelson, M.B., Sharma, B. (2001). The Impact of Internal Marketing Activitieson External Marketing Outcomes, Journal of Quality Management, 6: 61-76.
  • Bernard, H.R. (2000). Social Research Methods, Sage Publications. London.
  • Berry, L., Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. (1994). Improving Service Quality in America: Lessons Learned, The Academy of Management Executive, 8 (2): 32-52.
  • Biçer, G., Düztepe, Ş. (2003). Yetkinlikler ve Yetkinlik Sistemleri, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1 (2): 13-20.
  • Boyatzıs, R. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley ve Son, New York.
  • Chang, C.S., Chang, H.H. (2007). Effects of Internal Marketing on Nurse Job Satisfaction and Organizational Commitment: Example of MedicalCenters in Southern Taiwan. Journal of NursingResearch, 14(4): 265-274.
  • Demir, H., Usta, R., Okan, T. (2008). İçsel Pazarlamanın Örgütsel Bağlılık ve İş Tatminine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 26 (2), 2008: 135-161.
  • Doukakis, I.P., Kitchen, P.J. (2004). Internal Marketing in UK Banks: Conceptual Legitimacyor Window Dressing?,The Internal Journal of Bank Marketing, 22(6): 421-452.
  • Foreman, S.K., Money, A.H. (1995). Internal Marketing: Concepts, Measurementand Application,Journal of Marketing Management, (11): 755-768.
  • Gremler, W.E., Bıtner, M.J., Evans. K.R. (1994). The Internal Service Encounter, International Journal Of Service Industry Management, 5 (2): 34-56.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black W.C. (1998). Multivariate Data Analysis, (5th Edition). UpperSaddleRiver, NJ: PrenticeHall.,
  • İslamoğlu, A.H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayınları, İzmit.
  • Karaman, A. (2016). Otel İşletmeciliği, Birinci Baskı. Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Koçel, T. (1998). İşletme Yöneticiliği, Yenilenmiş 6.Basım, Beta Yayıncılık,İstanbul.
  • Kordon, E. (2006). Yetkinliklere Dayalı Kariyer Planlama ve Endüstri Mühendisliği Öğrencileri İçin Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2009). Yiyecek ve İçecek Servisi, Hazer Reklam. Ankara.
  • Mucuk, İ. (2003). Modern İşletmecilik, Yenilenmiş 14. Basım, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS destekli) Uygulamalar (Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • Olalı, H., Korzay, M. (1993). Otel İşletmeciliği, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2. Baskı, İstanbul.
  • Özdemir, G. (2014). Hizmet İşletmelerinde İçsel Pazarlama Yaklaşımı, "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Yaşar Üniversitesi; 16(1).
  • Robson, C. (2002). Real WoldResearch, Blackwell, Oxford.
  • Sasser, W., Arbeıt, S. (1976). SellingJobs İn The Service Sector. BusınessHorızons: 64.
  • Şener B (2009) Konaklama İşletmelerinde Önbüro Yönetimi, Detay Yayıncılık, Üçüncü Baskı. Ankara.
  • Varinli, İ. (2006). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar, Ankara, DetayYayıncılık.Baskı. Ankara.
Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 58 - 76, 29.06.2018
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.409552

Öz

Kaynakça

  • Ahmed, P., Rafiq, M. (2003). Internal Marketing Issues and Challenges. European Journal of Marketing, 37 (9): 1177-1186.
  • Akoğlan Kozak, M. (2009). Otel İşletmelerinde Kat Hizmetleri Yönetimi, Detay Yayıncılık, Yenilenmiş 7. Baskı. Ankara.
  • Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Yayınları, İstanbul.
  • Arıkan, R. (1995). Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma (Tubitak, Ankara).
  • Bansal, H.S.,Mendelson, M.B., Sharma, B. (2001). The Impact of Internal Marketing Activitieson External Marketing Outcomes, Journal of Quality Management, 6: 61-76.
  • Bernard, H.R. (2000). Social Research Methods, Sage Publications. London.
  • Berry, L., Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. (1994). Improving Service Quality in America: Lessons Learned, The Academy of Management Executive, 8 (2): 32-52.
  • Biçer, G., Düztepe, Ş. (2003). Yetkinlikler ve Yetkinlik Sistemleri, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1 (2): 13-20.
  • Boyatzıs, R. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley ve Son, New York.
  • Chang, C.S., Chang, H.H. (2007). Effects of Internal Marketing on Nurse Job Satisfaction and Organizational Commitment: Example of MedicalCenters in Southern Taiwan. Journal of NursingResearch, 14(4): 265-274.
  • Demir, H., Usta, R., Okan, T. (2008). İçsel Pazarlamanın Örgütsel Bağlılık ve İş Tatminine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 26 (2), 2008: 135-161.
  • Doukakis, I.P., Kitchen, P.J. (2004). Internal Marketing in UK Banks: Conceptual Legitimacyor Window Dressing?,The Internal Journal of Bank Marketing, 22(6): 421-452.
  • Foreman, S.K., Money, A.H. (1995). Internal Marketing: Concepts, Measurementand Application,Journal of Marketing Management, (11): 755-768.
  • Gremler, W.E., Bıtner, M.J., Evans. K.R. (1994). The Internal Service Encounter, International Journal Of Service Industry Management, 5 (2): 34-56.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black W.C. (1998). Multivariate Data Analysis, (5th Edition). UpperSaddleRiver, NJ: PrenticeHall.,
  • İslamoğlu, A.H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayınları, İzmit.
  • Karaman, A. (2016). Otel İşletmeciliği, Birinci Baskı. Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Koçel, T. (1998). İşletme Yöneticiliği, Yenilenmiş 6.Basım, Beta Yayıncılık,İstanbul.
  • Kordon, E. (2006). Yetkinliklere Dayalı Kariyer Planlama ve Endüstri Mühendisliği Öğrencileri İçin Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2009). Yiyecek ve İçecek Servisi, Hazer Reklam. Ankara.
  • Mucuk, İ. (2003). Modern İşletmecilik, Yenilenmiş 14. Basım, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS destekli) Uygulamalar (Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • Olalı, H., Korzay, M. (1993). Otel İşletmeciliği, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2. Baskı, İstanbul.
  • Özdemir, G. (2014). Hizmet İşletmelerinde İçsel Pazarlama Yaklaşımı, "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Yaşar Üniversitesi; 16(1).
  • Robson, C. (2002). Real WoldResearch, Blackwell, Oxford.
  • Sasser, W., Arbeıt, S. (1976). SellingJobs İn The Service Sector. BusınessHorızons: 64.
  • Şener B (2009) Konaklama İşletmelerinde Önbüro Yönetimi, Detay Yayıncılık, Üçüncü Baskı. Ankara.
  • Varinli, İ. (2006). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar, Ankara, DetayYayıncılık.Baskı. Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Eren 0000-0002-9959-9521

Gökhan Onat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eren, D., & Onat, G. (2018). İÇSEL PAZARLAMA FAALİYETLERİNİN İŞGÖREN YETKİNLİĞİ ÜZERİNE ETKİSİ: NEVŞEHİR’DEKİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 58-76. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.409552