BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 4, 181 - 191, 08.10.2014

Öz

The content of this research is the “Tradition of Marriage” preserved by the Turks living in Macedonia and those who have settled in Turkey after their emigration. In the first chapter that is related to the Turkish Folk Culture, the data gathered from the written sources are mentioned, and in the second, the Tradition of Marriage within the mentioned environce is contained. In the last chapter of the study, the definitions and explanations that are used in the content and those covering the local concepts are included. Further, within the scope of this study, Turkish Marriage Culture of those who emigrated to Turkey and those living in Macedonia, and their way of life and their belief in the Marriage and the applications have been studied from Folkloric point of view. As a consequence of the study, we have come to understand that despite the ever changing technology and life-standards of the Turks stil living in Macedonia and the ones who have immigrated to Turkey, they have been able to retain their Tradition of Marriage up to this day, even with minor changes.

Kaynakça

  • • Ahmet, Y., (2006). Makedonya’da Yaşayan Türklerde Karma Evliliklerin Yol Açtığı Sosyolojik ve Eğitimsel Sorunlar (Üsküp Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Sosyal ve Tarihi Temelleri Bölümü.
  • • Bahşioğlu, A., (2000). Kastamonu Merkez İlçede Düğün Aşamasında Çeyiz İle İlgili Uygulamalar, II. Türk Halk Kültürü Araştırma Sonuçlar Sempozyumu, Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara, Aktaran Yolcu, F., (2008). Adana İli Ceyhan İlçesi Halk Kültürü Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD.
  • • Çeltikçi, O., (2006). Yaşar Kalafat’ın Türk Kültürüne Ait Çalışmaları, Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Çopuroğlu, Y.C., (2000). Fırat Havzası Evlilik Kültürü I: Düğün Öncesi`, Fırat Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi. Cilt: 10, Sayı: 2, ss: 163-193.
  • • Çelik, C., (2010).Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din Paradigmatik Anlam ve İşlev Farklılaşması, Karadeniz Dergi, Sayı: 8.
  • • Çetin, Ç.Z., (2005). Tatar Türklerinin Düğün Geleneği, Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı 3, ss: 92-119.
  • • Çetin C., (2008). Türk Düğün Gelenekleri ve Kutsal Evlilik Ritueli, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı: 48, 2, ss: 111-126.
  • • Gülbeyaz, K., (2008), Milli Kırgız Düğünü, Akademik Bakış, Sayı: 15, Ekim 2008.
  • • Kalafat, Y.K., (1994). Orta Toroslar ve Makedonya Yörükleri Halk İnançları Karşılaştırması, Milli Folklor Dergisi, Cilt: 3, Yıl: 6, Sayı: 24, ss: 34.
  • • MEGEP, (2006). Araştırma Teknikleri, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • • Nureddini, M., (2007). Makedonya’daki Müslümanlarda Doğum, Evlenme ve Ölüm ile İlgili İnanışlar ve Uygulamalar, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri ABD.
  • • Perçemli, V., (2011). Gagauz Türklerinde Doğum, Evlenme ve Ölüm Adetleri, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enst, Türk Dünyası Araştırmaları ABD.
  • • Seyidoğlu, H., (2009). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 10. Baskı, Kurtiş Matbaacılık, İstanbul.
  • • Şiyak, İ., (2011). Makedonya Rekalar Kazasında Türk İzleri, Şafak Basım yayın, 1. Baskı, Manisa.
  • • Tokmak, Y., (2009). Balıkesir ve Çevresinde Kına Folkloru Üzerine Derlemeler ve İncelemeler, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD.
  • • Tuna, S.T., (2006). Türk Dünyasındaki Düğünlerde Koltuklama ve Kırmızı kuşak Bağlama Geleneği, Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Dergisi, Sayı: 38, ss: 149-160.
  • • Tatlıoğlu, D., (2001). Din Sosyolojisi Acısından Türkmen Ailesi ve Kurulusu Düğün, Nikah ve Boşanma, Akademik Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, ss: 9-10.
  • • Ülker, Ç., (1995). Üsküp’te Düğün Gelenekleri, Milli Folklor Dergisi, Cilt: 4, Yıl: 7, Sayı: 27, ss: 73.
  • • Yolcu, F., (2008). Adana İli Ceyhan İlçesi Halk Kültürü Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD.
  • • Zeynullah, S., (1987). Üsküp ve Çevresindeki Düğün Adetleri, Sesler Kültür Sanat Dergisi, Say: 213, ss: 78.

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 4, 181 - 191, 08.10.2014

Öz

Makedonya’da yaşayan ve 1950’li yıllarda başlayan büyük göçün ardından Türkiye’ye yerleşmiş Türklerin, geçmişten günümüze kadar yaşattıkları ve yaşatmaya çalıştıkları, “Evlenme Gelenekleri” bu araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Türk Halk Kültürü ile ilgili olan birinci bölümde yazılı kaynaklardan ele edilen bilgilere, ikinci bölümde ise söz konusu yöreye ait evlenme geleneklerine yer verilmiştir. Çalışmanın son bölümünde de, metinler içerisinde kullanılan ve yerel kavramları kapsayan açıklanmalara yer verilmiştir. Ayrıca bu çalışmada, Makedonya’da yaşamış ve Türkiye’ye göç etmiş Türklerin Evlenme Düğün folkloru ile ilgili inanış ve uygulamaları, niteliksel araştırma yöntemlerinden, belgesel kaynak derlemesi yoluyla, yazılı kaynaklara başvurularak ele alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, halâ Makedonya’da yaşayan ve Türkiye’ye göç etmiş Türklerin evlenme geleneklerinin, günümüzde, değişen teknoloji ve yaşam koşulları nedeniyle kısmen de olsa değişime uğrayarak sürdürüldüğü anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • • Ahmet, Y., (2006). Makedonya’da Yaşayan Türklerde Karma Evliliklerin Yol Açtığı Sosyolojik ve Eğitimsel Sorunlar (Üsküp Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Sosyal ve Tarihi Temelleri Bölümü.
  • • Bahşioğlu, A., (2000). Kastamonu Merkez İlçede Düğün Aşamasında Çeyiz İle İlgili Uygulamalar, II. Türk Halk Kültürü Araştırma Sonuçlar Sempozyumu, Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara, Aktaran Yolcu, F., (2008). Adana İli Ceyhan İlçesi Halk Kültürü Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD.
  • • Çeltikçi, O., (2006). Yaşar Kalafat’ın Türk Kültürüne Ait Çalışmaları, Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Çopuroğlu, Y.C., (2000). Fırat Havzası Evlilik Kültürü I: Düğün Öncesi`, Fırat Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi. Cilt: 10, Sayı: 2, ss: 163-193.
  • • Çelik, C., (2010).Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din Paradigmatik Anlam ve İşlev Farklılaşması, Karadeniz Dergi, Sayı: 8.
  • • Çetin, Ç.Z., (2005). Tatar Türklerinin Düğün Geleneği, Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı 3, ss: 92-119.
  • • Çetin C., (2008). Türk Düğün Gelenekleri ve Kutsal Evlilik Ritueli, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı: 48, 2, ss: 111-126.
  • • Gülbeyaz, K., (2008), Milli Kırgız Düğünü, Akademik Bakış, Sayı: 15, Ekim 2008.
  • • Kalafat, Y.K., (1994). Orta Toroslar ve Makedonya Yörükleri Halk İnançları Karşılaştırması, Milli Folklor Dergisi, Cilt: 3, Yıl: 6, Sayı: 24, ss: 34.
  • • MEGEP, (2006). Araştırma Teknikleri, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • • Nureddini, M., (2007). Makedonya’daki Müslümanlarda Doğum, Evlenme ve Ölüm ile İlgili İnanışlar ve Uygulamalar, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri ABD.
  • • Perçemli, V., (2011). Gagauz Türklerinde Doğum, Evlenme ve Ölüm Adetleri, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enst, Türk Dünyası Araştırmaları ABD.
  • • Seyidoğlu, H., (2009). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 10. Baskı, Kurtiş Matbaacılık, İstanbul.
  • • Şiyak, İ., (2011). Makedonya Rekalar Kazasında Türk İzleri, Şafak Basım yayın, 1. Baskı, Manisa.
  • • Tokmak, Y., (2009). Balıkesir ve Çevresinde Kına Folkloru Üzerine Derlemeler ve İncelemeler, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD.
  • • Tuna, S.T., (2006). Türk Dünyasındaki Düğünlerde Koltuklama ve Kırmızı kuşak Bağlama Geleneği, Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Dergisi, Sayı: 38, ss: 149-160.
  • • Tatlıoğlu, D., (2001). Din Sosyolojisi Acısından Türkmen Ailesi ve Kurulusu Düğün, Nikah ve Boşanma, Akademik Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, ss: 9-10.
  • • Ülker, Ç., (1995). Üsküp’te Düğün Gelenekleri, Milli Folklor Dergisi, Cilt: 4, Yıl: 7, Sayı: 27, ss: 73.
  • • Yolcu, F., (2008). Adana İli Ceyhan İlçesi Halk Kültürü Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD.
  • • Zeynullah, S., (1987). Üsküp ve Çevresindeki Düğün Adetleri, Sesler Kültür Sanat Dergisi, Say: 213, ss: 78.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Uygulamalı Sanatlar
Yazarlar

Zeynel Turan

Yayımlanma Tarihi 8 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Turan, Z. (2014). GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ. Fine Arts, 9(4), 181-191. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Turan Z. GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ. Fine Arts. Ekim 2014;9(4):181-191. doi:10.12739/10.12739
Chicago Turan, Zeynel. “GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ”. Fine Arts 9, sy. 4 (Ekim 2014): 181-91. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Turan Z (01 Ekim 2014) GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ. Fine Arts 9 4 181–191.
IEEE Z. Turan, “GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ”, Fine Arts, c. 9, sy. 4, ss. 181–191, 2014, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Turan, Zeynel. “GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ”. Fine Arts 9/4 (Ekim 2014), 181-191. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Turan Z. GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ. Fine Arts. 2014;9:181–191.
MLA Turan, Zeynel. “GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ”. Fine Arts, c. 9, sy. 4, 2014, ss. 181-9, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Turan Z. GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MAKEDONYA TÜRKLERİNİN EVLENME DÜĞÜN GELENEKLERİ. Fine Arts. 2014;9(4):181-9.