Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 3, 9 - 18, 18.07.2020

Öz

Kaynakça

  • [1] Bolandianbafghi, S., Salimi, T., Rassouli, M., Faraji, R., and Sarebanhassanabadi, M., (2017). Correlation between medication errors with job satisfaction and fatigue of nurses. Electronic Physician (ISSN: 2008-5842). 9(8):5142-5148. doi:http://dx.doi.org/10.19082/5142.
  • [2] Page, K. and McKinney, A.A., (2007). Adressing Medication Errors- The role of undergraduate nurse education. Nurse Education Today, 27, 219-224.
  • [3] Roehr, B., (2006). Institute of Medicine report strives to reduce medication errors. BMJ, 29-333(7561):220. doi:10.1136/bmj.333.7561.220-f.
  • [4] Havens, H.D. and Boroughs, L., (2000). “To Err is Human”: A Report from the Institute of Medicine, J Pediatr Health Care. 14:77-80. doi:https://doi.org/10.1067/mph.2000.105383.
  • [5] Kohn, L.T., Corrigan, J.M., and Donaldson, M.S., (1999). To Err is Human: Building a Safer Health System. 1999; National Academy Press, Washington, DC. http://www.nap.edu/books/0309068371/html/.
  • [6] Temel, M., (2005). Sağlık Personelini İlgilendiren Önemli Bir Konu: Malpraktis. Hemşirelik Forum Dergisi. 3(1):84-90.
  • [7] Güven, Ş.D., Şahan, S. ve Ünsal, A., (2019). Hemşirelerin Tıbbi Hatalara Yönelik Tutumları, İzlek, 2(2):75-85.
  • [8] Çakmak, C., Konca, M. ve Teleş, M., (2018). Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3):423-448.
  • [9] Taş Arslan, F. ve Aldem, M., (2014). Pediatri Kliniklerinde Çalışan Hemşire Ve Ebelerin Hasta Güvenliğine Yönelik Uygulamaları. TAF Prev. Med. Bull, 13(3):209-216. doi:10.5455/pmb1-1361631090.
  • [10] Çakmakçı, M. ve Akalın, H.E., (2010). Füsun Sayek TTB Raporları/Kitapları.
  • [11] Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya, Birinci Baskı, Ekim 2011, Ankara Türk Tabipleri Birliği Yayınları. ISBN 978-605-5867-51-5, s:17.
  • [12] Karaca, A. ve Aslan, H., (2014). Hemşirelik Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Kültürünün Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 1(1):9-18. doi:10.5222/SHYD.2014.009.
  • [13] Bodur, S., Filiz, E., Çimen, A. ve Kapçı, C., (2012). Ebelik ve Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hasta Güvenliği ve Tıbbi Hatalar Konusundaki Tutumu. Genel Tıp Dergisi, 22(2):37-42.
  • [14] Mankan, T., Bahçecioğlu Turan, G. ve Polat, H., (2017). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinde Malpraktis. HSP, 4(2):98-104. doi: 10.17681/hsp-dergisi.276950.
  • [15] Sirota, R.L., (2000). The Institute of Medicine’s Report on Medical Error Implications for Pathology. Arch. Pathol. Lab. Med. 124:1674-1678. https://www.archivesofpathology.org/doi/pdf/10.1043/0003-9985%282000%29124%3C1674%3ATIOMSR%3E2.0.CO%3B2.
  • [16] Stevanin, S., Bressan, V., Bulfone, G., Zanini, A., Dante, A., and Palese, A., (2015). Knowledge and Competence with Patient Safety as Perceived by Nursin Gstudents: The Findings of a Cross-Sectional Study. Nurse Education Today 35, 926–934. doi: 10.1016/j.nedt.2015.04.002.
  • [17] Gorgich, E.A.C., Barfroshan, S., Ghoreishi, G., Yaghoobi, M., (2016). Investigating the Causes of Medication Errors and Strategies to Prevention of Them From Nurses and Nursing Student View Point. Global Journal of Health Science. 8(8):220-227.doi:10.5539/gjhs.v8n8p220.
  • [18] Latimer, S., Hewitt, J., Stanbrough, R., and Mcandrew, R., (2017). Contemporary Issues, Reducing Medication Errors: Teaching strategies that İncrease Nursing Students' Awareness of Medication Errors and Their Prevention. Nurse Education Today 52. 7–9. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2017.02.004.
  • [19] Güleç, D., Seren İntepeler, Ş., (2013). Tıbbi Hatalarda Tutum Ölçeği'nin geliştirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(3):26-41. ISSN: 1307-9549.
  • [20] Sexton, J.B., Helmreich, R.L., Neilands, T.B., Rowan, K., Vella, K., Boyden, J., et al., (2006). The Safety Attitudes Questionnaire: Psychometric Properties, Benchmarking Data and Emerging Research. BMC Health Services Research, 6(1):1-10. doi:10.1186/1472-6963-6-44.
  • [21] Baykal, Ü., Şahin, N.H., Altuntaş, S., (2010). Hasta Güvenliği Tutum Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 7(1):39-45.
  • [22] Karaoğlu, N., Şeker, M., Kara, F., and Okka, B., (2008). Knowledge of New Entrant Medical Students about Medical Errors in Selçuk University: An educational perspective. Turkiye Klinikleri J Med Sci, 28:663-671.
  • [23] Nabilou, B., Feizi, A., and Seyedin, H., (2015). Patient Safety in Medical Education: Students’ Perceptions, Knowledge and Attitudes, PLoS ONE 10(8):e0135610, 1-8. doi:10.1371/journal.pone.0135610.
  • [24] Cleary-Holdforth, J. and Leufer, T., (2013). The Strategic Role of Education in the Prevention of Medication Errors in Nursing: Part 2. Nurse Education in Practice 13, 217e220. doi: 10.1016/j.nepr.2013.01.012.
  • [25] Vaismoradi, M., Jordan, S., Turunen, H., Bondas, T., (2014). Nursing Students' Perspectives of the Cause of Medication Errors. Nurse Education Today 34 2014; 434–440. doi: 10.1016/j.nedt.2013.04.015.
  • [26] Madigosky, W.S., Headrick, L..A, Nelson, K., Cox, K.R., and Anderson, T., (2006). Changing and Sustaining Medical Students’ Knowledge, Skills, and Attitudes About Patient Safety And Medical Fallibility. Academic Medicine, 81(1):94-101. DOI: 10.1097/00001888-200601000-00022.
  • [27] Altuntaş, S., Güven, G., Öztürk, K., Işık, E., (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalara Karşı Tutumları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 1-9. https://dergipark.org.tr/en/pub/boneyusbad/issue/46421/479368.

Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 3, 9 - 18, 18.07.2020

Öz

Bu araştırma ebelik öğrencilerinin hasta güvenliği ve tıbbi hatalara karşı tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı'nda Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümünde öğrenim gören 188 ebelik öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçilmemiş, evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiş ve araştırmaya katılmayı kabul eden 159 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Evrenin %84‘üne ulaşılmıştır. Veriler “Veri Toplama Formu”, “Tıbbi Hatalar Tutum Ölçeği” ve “Hasta Güvenliği Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Öğrencilerin %60.4’ünün tıbbi hatalar ve hasta güvenliği hakkında eğitim aldığı, %64.8’inin tıbbi hatalar ve hasta güvenliği konusunda kendilerini yeterli bulmadıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin Tıbbi Hatalar Tutum Ölçeği puan ortalamaları ve Hasta Güvenliği Tutum Ölçeği puan ortalamaları açısından sınıflar arasında istatistiksel olarak fark yoktur (p>0.05). İki ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Ebelik öğrencilerinin yarısından fazlasının tıbbi hatalar ve hasta güvenliği konusunda eğitim almalarına rağmen alınan bu eğitimi yeterli görmedikleri ve tıbbi hatalar ve hasta güvenliği tutumlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • [1] Bolandianbafghi, S., Salimi, T., Rassouli, M., Faraji, R., and Sarebanhassanabadi, M., (2017). Correlation between medication errors with job satisfaction and fatigue of nurses. Electronic Physician (ISSN: 2008-5842). 9(8):5142-5148. doi:http://dx.doi.org/10.19082/5142.
  • [2] Page, K. and McKinney, A.A., (2007). Adressing Medication Errors- The role of undergraduate nurse education. Nurse Education Today, 27, 219-224.
  • [3] Roehr, B., (2006). Institute of Medicine report strives to reduce medication errors. BMJ, 29-333(7561):220. doi:10.1136/bmj.333.7561.220-f.
  • [4] Havens, H.D. and Boroughs, L., (2000). “To Err is Human”: A Report from the Institute of Medicine, J Pediatr Health Care. 14:77-80. doi:https://doi.org/10.1067/mph.2000.105383.
  • [5] Kohn, L.T., Corrigan, J.M., and Donaldson, M.S., (1999). To Err is Human: Building a Safer Health System. 1999; National Academy Press, Washington, DC. http://www.nap.edu/books/0309068371/html/.
  • [6] Temel, M., (2005). Sağlık Personelini İlgilendiren Önemli Bir Konu: Malpraktis. Hemşirelik Forum Dergisi. 3(1):84-90.
  • [7] Güven, Ş.D., Şahan, S. ve Ünsal, A., (2019). Hemşirelerin Tıbbi Hatalara Yönelik Tutumları, İzlek, 2(2):75-85.
  • [8] Çakmak, C., Konca, M. ve Teleş, M., (2018). Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3):423-448.
  • [9] Taş Arslan, F. ve Aldem, M., (2014). Pediatri Kliniklerinde Çalışan Hemşire Ve Ebelerin Hasta Güvenliğine Yönelik Uygulamaları. TAF Prev. Med. Bull, 13(3):209-216. doi:10.5455/pmb1-1361631090.
  • [10] Çakmakçı, M. ve Akalın, H.E., (2010). Füsun Sayek TTB Raporları/Kitapları.
  • [11] Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya, Birinci Baskı, Ekim 2011, Ankara Türk Tabipleri Birliği Yayınları. ISBN 978-605-5867-51-5, s:17.
  • [12] Karaca, A. ve Aslan, H., (2014). Hemşirelik Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Kültürünün Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 1(1):9-18. doi:10.5222/SHYD.2014.009.
  • [13] Bodur, S., Filiz, E., Çimen, A. ve Kapçı, C., (2012). Ebelik ve Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hasta Güvenliği ve Tıbbi Hatalar Konusundaki Tutumu. Genel Tıp Dergisi, 22(2):37-42.
  • [14] Mankan, T., Bahçecioğlu Turan, G. ve Polat, H., (2017). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinde Malpraktis. HSP, 4(2):98-104. doi: 10.17681/hsp-dergisi.276950.
  • [15] Sirota, R.L., (2000). The Institute of Medicine’s Report on Medical Error Implications for Pathology. Arch. Pathol. Lab. Med. 124:1674-1678. https://www.archivesofpathology.org/doi/pdf/10.1043/0003-9985%282000%29124%3C1674%3ATIOMSR%3E2.0.CO%3B2.
  • [16] Stevanin, S., Bressan, V., Bulfone, G., Zanini, A., Dante, A., and Palese, A., (2015). Knowledge and Competence with Patient Safety as Perceived by Nursin Gstudents: The Findings of a Cross-Sectional Study. Nurse Education Today 35, 926–934. doi: 10.1016/j.nedt.2015.04.002.
  • [17] Gorgich, E.A.C., Barfroshan, S., Ghoreishi, G., Yaghoobi, M., (2016). Investigating the Causes of Medication Errors and Strategies to Prevention of Them From Nurses and Nursing Student View Point. Global Journal of Health Science. 8(8):220-227.doi:10.5539/gjhs.v8n8p220.
  • [18] Latimer, S., Hewitt, J., Stanbrough, R., and Mcandrew, R., (2017). Contemporary Issues, Reducing Medication Errors: Teaching strategies that İncrease Nursing Students' Awareness of Medication Errors and Their Prevention. Nurse Education Today 52. 7–9. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2017.02.004.
  • [19] Güleç, D., Seren İntepeler, Ş., (2013). Tıbbi Hatalarda Tutum Ölçeği'nin geliştirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(3):26-41. ISSN: 1307-9549.
  • [20] Sexton, J.B., Helmreich, R.L., Neilands, T.B., Rowan, K., Vella, K., Boyden, J., et al., (2006). The Safety Attitudes Questionnaire: Psychometric Properties, Benchmarking Data and Emerging Research. BMC Health Services Research, 6(1):1-10. doi:10.1186/1472-6963-6-44.
  • [21] Baykal, Ü., Şahin, N.H., Altuntaş, S., (2010). Hasta Güvenliği Tutum Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 7(1):39-45.
  • [22] Karaoğlu, N., Şeker, M., Kara, F., and Okka, B., (2008). Knowledge of New Entrant Medical Students about Medical Errors in Selçuk University: An educational perspective. Turkiye Klinikleri J Med Sci, 28:663-671.
  • [23] Nabilou, B., Feizi, A., and Seyedin, H., (2015). Patient Safety in Medical Education: Students’ Perceptions, Knowledge and Attitudes, PLoS ONE 10(8):e0135610, 1-8. doi:10.1371/journal.pone.0135610.
  • [24] Cleary-Holdforth, J. and Leufer, T., (2013). The Strategic Role of Education in the Prevention of Medication Errors in Nursing: Part 2. Nurse Education in Practice 13, 217e220. doi: 10.1016/j.nepr.2013.01.012.
  • [25] Vaismoradi, M., Jordan, S., Turunen, H., Bondas, T., (2014). Nursing Students' Perspectives of the Cause of Medication Errors. Nurse Education Today 34 2014; 434–440. doi: 10.1016/j.nedt.2013.04.015.
  • [26] Madigosky, W.S., Headrick, L..A, Nelson, K., Cox, K.R., and Anderson, T., (2006). Changing and Sustaining Medical Students’ Knowledge, Skills, and Attitudes About Patient Safety And Medical Fallibility. Academic Medicine, 81(1):94-101. DOI: 10.1097/00001888-200601000-00022.
  • [27] Altuntaş, S., Güven, G., Öztürk, K., Işık, E., (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalara Karşı Tutumları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 1-9. https://dergipark.org.tr/en/pub/boneyusbad/issue/46421/479368.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Şahin 0000-0001-9421-7689

İlknur Yeşilçınar 0000-0003-2864-4935

Rüveyda Geriş 0000-0003-2124-3311

Gamze Çukurlu 0000-0001-9816-3497

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahin, E., Yeşilçınar, İ., Geriş, R., Çukurlu, G. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Life Sciences, 15(3), 9-18.
AMA Şahin E, Yeşilçınar İ, Geriş R, Çukurlu G. Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Life Sciences. Temmuz 2020;15(3):9-18.
Chicago Şahin, Eda, İlknur Yeşilçınar, Rüveyda Geriş, ve Gamze Çukurlu. “Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar Ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Life Sciences 15, sy. 3 (Temmuz 2020): 9-18.
EndNote Şahin E, Yeşilçınar İ, Geriş R, Çukurlu G (01 Temmuz 2020) Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Life Sciences 15 3 9–18.
IEEE E. Şahin, İ. Yeşilçınar, R. Geriş, ve G. Çukurlu, “Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”, Life Sciences, c. 15, sy. 3, ss. 9–18, 2020.
ISNAD Şahin, Eda vd. “Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar Ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Life Sciences 15/3 (Temmuz 2020), 9-18.
JAMA Şahin E, Yeşilçınar İ, Geriş R, Çukurlu G. Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Life Sciences. 2020;15:9–18.
MLA Şahin, Eda vd. “Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar Ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Life Sciences, c. 15, sy. 3, 2020, ss. 9-18.
Vancouver Şahin E, Yeşilçınar İ, Geriş R, Çukurlu G. Ebelik Öğrencilerinin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Life Sciences. 2020;15(3):9-18.