Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının üstün zekalı/yetenekli öğrenci tanılama sürecinde aday gösterme kararlarını etkileyen faktörleri, öğrenci profillerine dayalı senaryolar üzerinden incelemektir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yaklaşımı benimsenmiş ve örneklem grubunu özel eğitim ve kaynaştırma dersini başarıyla tamamlamış 70 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Erdimez (2019) tarafından Türkçeye uyarlanan ve çeşitli bireysel özellikler içeren öğrenci profillerinden oluşan "Öğrenci Profilleri Anketi" kullanılmıştır. Veriler, MAXQDA programı aracılığıyla içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Bulgular dört ana tema etrafında toplanmıştır: (1) Öğretmen adaylarının üstün yetenek algıları ve beklentileri aday gösterme kararlarını etkilemektedir. (2) Sayısal ders başarısı, sözel ders başarısına kıyasla daha değerli görülmektedir. (3) Sosyal-duygusal sorunlar, öğrencinin bilişsel becerilerinin önüne geçebilmektedir. (4) Ek tanı şüphesi (DEHB, öğrenme güçlüğü vb.) durumunda, öğretmen adayları genellikle BİLSEM yerine müdahale programlarına yönlendirme yapmaktadır. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının tanılama sürecinde sahip oldukları bilgi, tutum ve önyargıların karar verme süreçlerini etkilediğini göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerini üstün zekâ/yetenek tanısı için aday göstermede, üstün zekâ/yetenek hakkında doğru bilgilere sahip olması amacıyla hizmet öncesi eğitimlerle desteklenmeleri, öğrenciyi fark edebilmesi amacıyla hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerle bilinçlendirilmeleri önerilmektedir.
Üstün yetenek Öğretmen Adayı Aday gösterme BİLSEM Durum çalışması
2025-14 Sayılı Etik Kurul izni alınmıştır.
This study aims to examine the factors influencing pre-service primary school teachers' nomination decisions in identifying gifted and talented students using scenario-based student profiles. A case study approach, one of the qualitative research designs, was adopted, and the sample consisted of 70 pre-service teachers who had successfully completed the Special Education and Inclusion course. The data were collected using the “Student Profiles Questionnaire,” adapted into Turkish by Erdimez (2019) and featuring diverse student profiles with various individual characteristics. The data were analyzed through content analysis with the help of MAXQDA software. The findings were categorized into four main themes: (1) Pre-service teachers’ perceptions and expectations of giftedness influence their nomination decisions; (2) Achievement in quantitative subjects is perceived as more valuable than achievement in verbal subjects; (3) Social-emotional difficulties may overshadow students’ cognitive strengths; (4) When additional diagnoses were suspected (e.g., ADHD and learning disabilities), pre-service teachers tend to refer students to intervention programs, such as Guidance and Research Centers) rather than to the Science and Art Centers. The findings suggest that pre-service teachers’ knowledge, attitudes, and biases significantly influence their decision-making processes when identifying gifted students. It is recommended that pre-service primary school teachers receive targeted training to deepen their understanding about giftedness and be provided with both pre-service and in-service professional development to enhance their ability to identify gifted students.
Giftedness Pre-service teacher Nomination Science and Art Center Case study
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: ISRIS 2025 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD