In today's rapidly digitalising world, adolescents' intensive use of the Internet presents both developmental opportunities and a range of psychosocial risks. Internet addiction, cyberbullying, and other challenges encountered in digital environments can adversely affect adolescents' psychological resilience and social adjustment. Accordingly, measuring the extent to which adolescents can cope with online risks and benefit from digital opportunities is of great importance for educators and family counsellors. However, there is a notable lack of valid and reliable instruments in Turkey that comprehensively assess adolescents' Internet adaptability competencies. The primary aim of this study was to adapt the Adolescent Internet Adaptability Scale (AIAS), originally developed by Wang et al. (2025), into Turkish and to examine its psychometric properties among a sample of Turkish adolescents.
A mixed-methods research design was employed, and the scale adaptation process included translation, content validity, expert review, construct validity, and reliability analyses. The study sample consisted of 988 adolescents aged 12 to 26 from various provinces in Turkey. Construct validity was tested using Confirmatory Factor Analysis (CFA), and the original eight-factor structure of the scale was confirmed in the Turkish sample (CFI = .96, TLI = .94, RMSEA = .05, SRMR = .04). The internal consistency coefficients were .86 for Cronbach's alpha and .87 for McDonald's omega; the test-retest correlation was .81. For criterion-related validity, significant negative correlations were found between the AIAS and measures of depression and Internet addiction, while a significant positive correlation was observed with subjective well-being.
In conclusion, the AIAS was found to be a valid and reliable measurement tool for Turkish adolescents. The scale can be used to assess digital adaptability, identify at-risk individuals early, and support both school and family counselling practices. It is recommended that future studies expand the scope of the scale by including different age groups and additional variables.
Internet adaptability Adolescents Scale adaptation Validity and reliability
Dijitalleşmenin hız kazandığı günümüzde, ergenlerin interneti yoğun şekilde kullanmaları hem gelişimsel fırsatlar hem de çeşitli psikososyal riskler barındırmaktadır. İnternet bağımlılığı, siber zorbalık ve dijital ortamda yaşanan diğer zorluklar, ergenlerin psikolojik sağlamlığını ve sosyal uyumunu olumsuz etkileyebilmektedir. Bu bağlamda, ergenlerin çevrim içi ortamlarda karşılaştıkları risklerle başa çıkma ve dijital fırsatlardan yararlanma düzeylerinin ölçülmesi, eğitimciler ve aile danışmanları açısından büyük önem taşımaktadır. Ancak Türkiye’de, ergenlerin internet uyum yetkinliğini çok boyutlu olarak değerlendirebilecek geçerli ve güvenilir ölçme araçlarının eksikliği dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın temel amacı, Wang ve arkadaşları (2025) tarafından geliştirilen Ergenler İçin İnternet Uyum Yetkinliği Ölçeğinin (EİUYÖ) Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin Türk ergenleri örnekleminde incelenmesidir.
Çalışmada karma yöntem deseninden yararlanılmış, ölçek uyarlama sürecinde çeviri, kapsam geçerliği, uzman görüşü, yapı geçerliği ve güvenirlik analizleri uygulanmıştır. Araştırma örneklemini, Türkiye’nin çeşitli illerinde yaşayan 12-26 yaş arası 988 ergen oluşturmuştur. Yapı geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile test edilmiş, ölçeğin orijinal sekiz faktörlü yapısı Türk örnekleminde de doğrulanmıştır (CFI = .96, TLI = .94, RMSEA = .05, SRMR = .04). Ölçeğin iç tutarlılık katsayıları Cronbach alfa için .86, McDonald’s Omega için .87 olarak bulunmuş; test-tekrar test korelasyonu ise .81’dir. Ölçüt geçerliliği kapsamında, EİUYÖ ile depresyon ve internet bağımlılığı arasında negatif, öznel iyi oluş ile ise pozitif yönde anlamlı ilişkiler gözlenmiştir.
Sonuç olarak, EİUYÖ’nün Türk ergenlerinde geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu saptanmıştır. Ölçek, dijital uyumun değerlendirilmesi, riskli bireylerin erken belirlenmesi ve okul-aile danışmanlığı alanlarında kullanılabilir. Diğer taraftan gelecek araştırmalarda farklı yaş grupları ve değişkenlerle ölçeğin kapsamının genişletilmesi önerilebilir.
İnternet uyum yetkinliği Ergenler Ölçek uyarlama Geçerlik ve güvenirlik
Araştırmada yayın etiğine uyulmuştur. Ordu Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Etik Kurulundan (25/03/2025 Tarih ve 2025-50 Sayılı Yazı) onay alınmıştır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: ISRIS 2025 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD