Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The afforestation activities carried out for the purpose of social responsibility: a case study

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: Özel Sayı, 86 - 96, 17.09.2022
https://doi.org/10.17568/ogmoad.1091023

Öz

Social responsibility has emerged within the scope of the efforts of enterprises to protect and increase the welfare of society as well as their own benefits. Today, organizations carry out social responsibility projects on various issues, from economic development to public health, from education to sports. Undoubtedly, nature and environment-oriented projects have become increasingly widespread in recent years. Afforestation activities are also included in this scope. The study aims to provide information about social responsibility projects on afforestation studies and evaluate the content of these studies. In this context, the “81 Forests in 81 Cities” project realized by Türkiye İş Bankası was chosen as the sample case. In the study, the structured interview technique was used as the essential data collection method and questions such as about the aims of the social responsibility project, process of the project, the results achieved were taken place. The data were evaluated qualitatively. In the light of the findings, the necessity of carrying out activities on raising awareness of the target audience, using appropriate planting techniques, maintaining replacement planting and stand tending activities have emerged in such studies. It is clear that social responsibility projects that can be carried out in both afforestation and other areas of forestry will have a positive reflection on the enterprises that carry out and support the project, as well as make significant contributions to society in terms of environmental, social, economic and cultural aspects. At this point, it is vital to support the creation of ideas for social responsibility projects related to nature and forestry and to develop incentives.

Kaynakça

  • Aktan, C.C., BöRÜ, D., 2007. Kurumsal sosyal sorumluluk. In: Aktan, C.C., (Eds), Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, İGİAD Yayınları, İstanbul, pp: 2-20.
  • Anadoluefes, 2021. Tabiatımız özel, https://anadoluefes.com.tr/tabiatimizozel_/detay (Ziyaret tarihi: 26.11.2021 )
  • Aydede, C., 2007. Yükselen Trend: Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Mediacat, İstanbul.
  • Aytar, O., 2019. BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan Şirketlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Üzerine Bir İçerik Analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 12: 320-340.
  • Balı, S., Cinel, M.O., 2011. Bir rekabet aracı olarak kurumsal sosyal sorumluluk. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2(4), 45- 60.
  • BM (Birleşmiş Milletler), 1999. The Ten Principles of the UN Global Compact https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission/principles (Ziyaret tarihi: 30.10.2021)
  • ÇOB (Çevre ve Orman Bakanlığı), 2004. Ulusal Ormancılık Programı. Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
  • Demir, R., Türkmen, E., 2014. Çalışanların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılarının Örgüte Bağlılıkları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6(2), 47-59.
  • Gedik, Y., 2020. Kurumsal sosyal sorumluluk: tanımları, tarihi, teorileri, boyutları ve avantajları üzerime kuramsal bir çerçeve. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3(2): 265-304.
  • Göksu, N.F., 2018. Sosyal Sorumluluk İletişimi. İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/halklailiskilervetanitimlt_ue/ssiletisimi.pdf (Ziyaret tarihi: 25.10.2021)
  • Göztaş, A., 2015. Halkla ilişkilerde stratejik uygulamalar. In: Özgür, A.Z. (Eds), Halkla İlişkiler, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2713, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset, Eskişehir, pp: 158-188.
  • Gümüş, M., Öksüz, B., 2009. İtibar sürecinde kilit rol: kurumsal sosyal sorumluluk iletişimi. Journal of Yasar University 4(14), 2129-2150.
  • INGEV (İnsani Gelişme Vakfı), 2019. Türkiye’de kurumsal sosyal sorumluluk almanak çalışması, https://ingev.org/raporlar/Ingev-Rapor-KSS.pdf (Ziyaret tarihi: 30.10.2021)
  • KARASAR N., 2014, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, No:59, Ankara.
  • KB (Kalkınma Bakanlığı), 2014. Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) Sürdürülebilir Orman Yönetimi Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • KB (Kalkınma Bakanlığı), 2018. On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023) Ormancılık ve Orman Ürünleri Çalışma Grubu Raporu. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • KH (Koç Holding), 2021. Ülkem için 7 bölgede Koç topluluğu ormanları https://dundenbugune.ulkemicin.com.tr/ulkem-icin-ormanlar.html (Ziyaret tarihi: 26.11.2021)
  • KŞ (KonyaŞeker, 2021). Daha İyi Bir Dünya İçin Hep Destek Tam Destek https://konyaseker.com.tr/tr/icerik/detay/2208/sosyal-sorumluluklar (Ziyaret tarihi: 26.11.2021)
  • Macit, N., Aytar, O., 2021. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmaları Benzer Temalar Üzerine mi Yoğunlaşmaktadır? Bist 100 Şirketleri Üzerine Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11(1), 43-66.
  • OGM (Orman Genel Müdürlüğü), 2016. Orman Genel Müdürlüğü Stratejik Planı 2017-2021. OGM, Ankara.
  • OGM (Orman Genel Müdürlüğü), 2018. Orman Genel Müdürlüğü Stratejik Planı 2019-2023. OGM, Ankara.
  • OGM (Orman Genel Müdürlüğü), 2020. Özel ağaçlandırma faaliyetlerinin il düzeyinde dağılımı, 1991-2020 https://www.ogm.gov.tr/tr/e-kutuphane/resmi-istatistikler (Ziyaret tarihi: 22.11.2021)
  • Özdönmez M., Akesen, A., Ekizoğlu, A., 1998. Yönetim ve Organizasyon. İstanbul Üniversitesi Yayın No:4, İÜ Basımevi, İstanbul.
  • Özdönmez, M., Akesen, A., Ekizoğlu, A., 1999. Halkla İlişkiler, İstanbul Üniversitesi Yayın No:4225, AB Ofset, İstanbul.
  • Özkaya, B., 2010. İşletmelerin sosyal sorumluluk anlayışının uzantısı olarak yeşil pazarlama bağlamında yeşil reklamlar. Öneri.C. 34, 247-258.
  • Özkurt, A., Yeşilkaynak, B., 2009. Özel Ağaçlandırma Çalışmalarının Sosyal ve Ekonomik Boyutu - Mersin Örneği. II. Ormancılıkta Sosyo-Ekonomik Sorunlar Kongresi, Isparta, 19-21 Şubat 2009, pp. 65-73. Öztürk, M.C., 2014. Halkla İlişkilerde Sosyal Sorumluluk ve Uygulamaları. In: Özkanal, B. (Eds.), Halkla İlişkiler Uygulamaları ve Örnek Olaylar, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2796, ISBN 978-975-06-1461-3, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset, Eskişehir, pp: 100-125.
  • Balta Peltekoğlu, F.B., E., Tozlu 2017. Halkla İlişkiler ve Gönüllülük Ekseninde Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri Ve Bin Yıl Kalkınma Hedefleri. Selçuk İletişim, 10 (1), 5-3. TEMA, 2021. 81 İlde 81 Orman. https://www.tema.org.tr/calismalarimiz/orman/81-ilde-81-orman (Ziyaret tarihi: 15.11.2021)
  • TORLAK, Ö., 2013. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanları. In: ÖZTÜRK, M.C. (Eds) Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, pp: 32- 48.

Sosyal sorumluluk amacıyla yapılan ağaçlandırma çalışmaları: örnek olay incelemesi

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: Özel Sayı, 86 - 96, 17.09.2022
https://doi.org/10.17568/ogmoad.1091023

Öz

Sosyal sorumluluk, işletmelerin kendi çıkarları yanında toplumun refahının korunması ve artırılmasına yönelik çabaları kapsamında ortaya çıkmıştır. Günümüzde kuruluşlar ekonomik gelişmeden, toplum sağlığına, eğitimden spora çok çeşitli konularda sosyal sorumluluk çalışmaları yürütmektedir. Kuşkusuz bunlar içinde doğa ve çevreye yönelik olanlar son yıllarda giderek yaygınlaşmıştır. Ağaçlandırma çalışmaları da bu kapsamda yer almaktadır. Çalışmanın amacı, ağaçlandırma çalışmalarını kapsayan sosyal sorumluluk projeleri hakkında bilgi vermek ve bu çalışmaların kapsamını değerlendirmektir. Bu çerçevede Türkiye İş Bankası tarafından gerçekleştirilen “81 İlde 81 Orman” projesi örnek olarak seçilmiştir. Çalışmada temel veri toplama yöntemi olarak yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmış ve sosyal sorumluluk projesinin amaçları, projenin işleyiş süreci, ulaşılan sonuçlar gibi konularda sorulara yer verilmiştir. Ulaşılan veriler nitel olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında bu tip çalışmalarda hedef kitleyi bilgilendirecek yönde etkinlikler gerçekleştirilmesi, uygun dikim tekniklerinin kullanılması, tamamlama ve bakım çalışmalarına önem verilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır. Hem ağaçlandırma hem de ormancılığın diğer alanlarında yapılabilecek sosyal sorumluluk projelerinin, projeyi yürüten ve destek olan kuruluşlara olumlu yansıması olacağı gibi çevresel, sosyal, ekonomik ve kültürel bakımdan topluma da önemli katkılar sağlayacağı açıktır. Bu noktada doğa ve ormancılıkla ilgili sosyal sorumluluk projelerinin yapılması yönünde fikirlerin oluşturulmasına destek olunması ve teşviklerin geliştirilmesi önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Aktan, C.C., BöRÜ, D., 2007. Kurumsal sosyal sorumluluk. In: Aktan, C.C., (Eds), Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, İGİAD Yayınları, İstanbul, pp: 2-20.
  • Anadoluefes, 2021. Tabiatımız özel, https://anadoluefes.com.tr/tabiatimizozel_/detay (Ziyaret tarihi: 26.11.2021 )
  • Aydede, C., 2007. Yükselen Trend: Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Mediacat, İstanbul.
  • Aytar, O., 2019. BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan Şirketlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Üzerine Bir İçerik Analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 12: 320-340.
  • Balı, S., Cinel, M.O., 2011. Bir rekabet aracı olarak kurumsal sosyal sorumluluk. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2(4), 45- 60.
  • BM (Birleşmiş Milletler), 1999. The Ten Principles of the UN Global Compact https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission/principles (Ziyaret tarihi: 30.10.2021)
  • ÇOB (Çevre ve Orman Bakanlığı), 2004. Ulusal Ormancılık Programı. Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
  • Demir, R., Türkmen, E., 2014. Çalışanların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılarının Örgüte Bağlılıkları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6(2), 47-59.
  • Gedik, Y., 2020. Kurumsal sosyal sorumluluk: tanımları, tarihi, teorileri, boyutları ve avantajları üzerime kuramsal bir çerçeve. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3(2): 265-304.
  • Göksu, N.F., 2018. Sosyal Sorumluluk İletişimi. İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/halklailiskilervetanitimlt_ue/ssiletisimi.pdf (Ziyaret tarihi: 25.10.2021)
  • Göztaş, A., 2015. Halkla ilişkilerde stratejik uygulamalar. In: Özgür, A.Z. (Eds), Halkla İlişkiler, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2713, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset, Eskişehir, pp: 158-188.
  • Gümüş, M., Öksüz, B., 2009. İtibar sürecinde kilit rol: kurumsal sosyal sorumluluk iletişimi. Journal of Yasar University 4(14), 2129-2150.
  • INGEV (İnsani Gelişme Vakfı), 2019. Türkiye’de kurumsal sosyal sorumluluk almanak çalışması, https://ingev.org/raporlar/Ingev-Rapor-KSS.pdf (Ziyaret tarihi: 30.10.2021)
  • KARASAR N., 2014, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, No:59, Ankara.
  • KB (Kalkınma Bakanlığı), 2014. Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) Sürdürülebilir Orman Yönetimi Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • KB (Kalkınma Bakanlığı), 2018. On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023) Ormancılık ve Orman Ürünleri Çalışma Grubu Raporu. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • KH (Koç Holding), 2021. Ülkem için 7 bölgede Koç topluluğu ormanları https://dundenbugune.ulkemicin.com.tr/ulkem-icin-ormanlar.html (Ziyaret tarihi: 26.11.2021)
  • KŞ (KonyaŞeker, 2021). Daha İyi Bir Dünya İçin Hep Destek Tam Destek https://konyaseker.com.tr/tr/icerik/detay/2208/sosyal-sorumluluklar (Ziyaret tarihi: 26.11.2021)
  • Macit, N., Aytar, O., 2021. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmaları Benzer Temalar Üzerine mi Yoğunlaşmaktadır? Bist 100 Şirketleri Üzerine Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11(1), 43-66.
  • OGM (Orman Genel Müdürlüğü), 2016. Orman Genel Müdürlüğü Stratejik Planı 2017-2021. OGM, Ankara.
  • OGM (Orman Genel Müdürlüğü), 2018. Orman Genel Müdürlüğü Stratejik Planı 2019-2023. OGM, Ankara.
  • OGM (Orman Genel Müdürlüğü), 2020. Özel ağaçlandırma faaliyetlerinin il düzeyinde dağılımı, 1991-2020 https://www.ogm.gov.tr/tr/e-kutuphane/resmi-istatistikler (Ziyaret tarihi: 22.11.2021)
  • Özdönmez M., Akesen, A., Ekizoğlu, A., 1998. Yönetim ve Organizasyon. İstanbul Üniversitesi Yayın No:4, İÜ Basımevi, İstanbul.
  • Özdönmez, M., Akesen, A., Ekizoğlu, A., 1999. Halkla İlişkiler, İstanbul Üniversitesi Yayın No:4225, AB Ofset, İstanbul.
  • Özkaya, B., 2010. İşletmelerin sosyal sorumluluk anlayışının uzantısı olarak yeşil pazarlama bağlamında yeşil reklamlar. Öneri.C. 34, 247-258.
  • Özkurt, A., Yeşilkaynak, B., 2009. Özel Ağaçlandırma Çalışmalarının Sosyal ve Ekonomik Boyutu - Mersin Örneği. II. Ormancılıkta Sosyo-Ekonomik Sorunlar Kongresi, Isparta, 19-21 Şubat 2009, pp. 65-73. Öztürk, M.C., 2014. Halkla İlişkilerde Sosyal Sorumluluk ve Uygulamaları. In: Özkanal, B. (Eds.), Halkla İlişkiler Uygulamaları ve Örnek Olaylar, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2796, ISBN 978-975-06-1461-3, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset, Eskişehir, pp: 100-125.
  • Balta Peltekoğlu, F.B., E., Tozlu 2017. Halkla İlişkiler ve Gönüllülük Ekseninde Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri Ve Bin Yıl Kalkınma Hedefleri. Selçuk İletişim, 10 (1), 5-3. TEMA, 2021. 81 İlde 81 Orman. https://www.tema.org.tr/calismalarimiz/orman/81-ilde-81-orman (Ziyaret tarihi: 15.11.2021)
  • TORLAK, Ö., 2013. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanları. In: ÖZTÜRK, M.C. (Eds) Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, pp: 32- 48.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Orman Endüstri Mühendisliği
Bölüm İşletme
Yazarlar

Seçil Yurdakul Erol 0000-0003-4495-1118

Burcu Göy Bu kişi benim 0000-0001-9029-2446

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Yurdakul Erol, S., & Göy, B. (2022). Sosyal sorumluluk amacıyla yapılan ağaçlandırma çalışmaları: örnek olay incelemesi. Ormancılık Araştırma Dergisi, 9(Özel Sayı), 86-96. https://doi.org/10.17568/ogmoad.1091023