Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RELATION ANALYSIS ON THE LEVELS OF MUSIC TEACHER’ SOCIOTROPIC AND AUTONOMIC PERSONALITY CHARACTERISTICS WITH DEPRESSION

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 1, 35 - 50, 01.03.2008

Öz

We have done this research to define the Sociotropy/Autonomy personality characteristics and depression factors of music teachers. We have questioned the personality characteristics and depression levels if they differ or not in terms of some demographic variables in the scope of general objectives of the research. The working group of the research consists of 40 music teachers working in İstanbul. Of the participants chosen %67.5 are females, %32.5 are males. The participants’ %55 are between the ages of 36-45. The data has been gathered by using “Identity Form”, the Sociotropy/Autonomy (1983) and the Depression inventory (1961) which Beck and his friends developed. The research data has been analyzed with the tests of “t”, “Kruskal W.H” and “Mann W.U”. In
parallel with the findings, it has been statistically determined that there are significant differences between some of the demographic features and general scale points (p<.05). The statistical analysis of data has been verified with SPSS 13.0.

Kaynakça

  • Adams, D. ve Miller, BK. (2001). Professionalism in nursing behaviors of nurse practitioners, Journal of Professional Nursing, 17 (4), 203-210.
  • Ak, M., Özmenler, K.N ve Bozkurt, A. (2006). Depresyon hastalıklarında belirti şiddeti ve umutsuzluğun intihar davranışı üzerindeki etkisi, Kriz Dergisi 14 (3): 1-7.
  • Arseven, A. (2001). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık A.Ş.
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M. E. ve Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 115–129.
  • Babadağ, K. (2001). Meslekleşme ve kadın, I.Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Antalya, 29 Ekim-2 Kasım, Kongre Kitabı, (35-39).
  • Güler, D. (2006). Mastalji, yaşam kalitesi ve depresyon. Sağlık Bakanlığı Şişli
  • Yayınlanmamış Uzmanlık tezi; İstanbul. ve Araştırma Hastanesi Aile
  • Hekimliği, Gündüz, B. (2006). Öğretmenlerde akılcı olmayan inançların kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7 Sayı:11 (s. 75- 95).
  • Hisli, N. (1988) Beck Depresyon Envanterinin Geçerliği Üzerine Bir Çalışma, Psikoloji Dergisi, 6: 118-126.
  • Kabakçı, E. (2001). Üniversite öğrencilerinde Sosyotropik/Otonomik kişilik özellikleri, yaşam olayları ve depresif belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(4): 273-282.
  • Kaya, N., Aştı, T., Acaroğlu, R., Kaya, H., ve Şendir, M. (2006). Hemşire öğrencilerin Sosyotropik-Otonomik kişilik özellikleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 10 (3).
  • Kelleci, M.ve Gölbaşı, Z. (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2), 1-8.
  • McBride, C., Bacchiochi, J:R. ve Bagby, M. (2004). Gender differences in the manifestation of Sociotropy and Autonomy Personality traits, Personality and Individual Differences, (2).
  • Sato, T. (2003). Sociotropy and Autonomy: The nature of vulnerability, The Journal of Psychology, 137 (5), 449.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Anakara: Özyurt Matb.
  • Serinkan, C. ve Barutçu, E. (2006). Pamukkale Üniversitesi İİBF öğrencilerinin
  • özelliklerine ilişkin bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF. Dergisi, C.VIII, 2. planları ve Sosyotropi-Otonomi
  • kişilik Simon GE, VonKorff M, Piccinelli M. (1999). An international study of the relation between somatic symptoms and depression. New England Journal of Med.341, 1329-36.
  • Tegin, B. (1980). Depresyonda Bilişsel Bozukluklar: Beck modeline göre bir inceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Tuğrul, B. ve Çelik, E. (2002). Normal çocuklarla çalışan anaokulu öğretmenlerinde tükenmişlik, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:12 (2).

MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 1, 35 - 50, 01.03.2008

Öz

Yapılan araştırma müzik öğretmenlerinin Sosyotropi-Otonomi kişilik
özellikleri ile depresif belirti düzeyleri arasındaki ilişkileri belirlemek
amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın genel amacı kapsamında, bu iki kişilik
özelliği ve depresif belirtilerin bazı demografik değişkenler açısından
farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu, İstanbul’da 2006–2007 eğitim öğretim yılında özel ve devlet
okullarında görev yapan toplam 40 müzik öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılanların %67.5’ini bayan, %32.5’ini ise erkek
öğretmenler oluşturmaktadır. Öğretmenlerin %55’ini çoğunlukla 36–45
yaş arasındaki öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler,
araştırmacının hazırladığı “Kişisel bilgi formu” ile Beck ve arkadaşlarının
1983 yılında geliştirdiği “Sosyotropi-Otonomi Ölçeği” ile gene Beck ve
arkadaşlarının 1961 yılında depresif belirtileri değerlendirmek amacı ile
geliştirdiği “Beck Depresyon Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma
verileri, “Kruskal Wallis-H” ve “Mann Whitney U” testleri ile analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, bazı demografik
özelliklerle genel ölçek puanlarları arasında istatistiksel olarak bazı
anlamlı farklılıklar saptanmıştır ( p < .05). Verilerin istatistiksel
çözümlemeleri, SPSS paket programının 13.0 versiyonu ile sınanmıştır.

Kaynakça

  • Adams, D. ve Miller, BK. (2001). Professionalism in nursing behaviors of nurse practitioners, Journal of Professional Nursing, 17 (4), 203-210.
  • Ak, M., Özmenler, K.N ve Bozkurt, A. (2006). Depresyon hastalıklarında belirti şiddeti ve umutsuzluğun intihar davranışı üzerindeki etkisi, Kriz Dergisi 14 (3): 1-7.
  • Arseven, A. (2001). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık A.Ş.
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M. E. ve Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 115–129.
  • Babadağ, K. (2001). Meslekleşme ve kadın, I.Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Antalya, 29 Ekim-2 Kasım, Kongre Kitabı, (35-39).
  • Güler, D. (2006). Mastalji, yaşam kalitesi ve depresyon. Sağlık Bakanlığı Şişli
  • Yayınlanmamış Uzmanlık tezi; İstanbul. ve Araştırma Hastanesi Aile
  • Hekimliği, Gündüz, B. (2006). Öğretmenlerde akılcı olmayan inançların kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7 Sayı:11 (s. 75- 95).
  • Hisli, N. (1988) Beck Depresyon Envanterinin Geçerliği Üzerine Bir Çalışma, Psikoloji Dergisi, 6: 118-126.
  • Kabakçı, E. (2001). Üniversite öğrencilerinde Sosyotropik/Otonomik kişilik özellikleri, yaşam olayları ve depresif belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(4): 273-282.
  • Kaya, N., Aştı, T., Acaroğlu, R., Kaya, H., ve Şendir, M. (2006). Hemşire öğrencilerin Sosyotropik-Otonomik kişilik özellikleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 10 (3).
  • Kelleci, M.ve Gölbaşı, Z. (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2), 1-8.
  • McBride, C., Bacchiochi, J:R. ve Bagby, M. (2004). Gender differences in the manifestation of Sociotropy and Autonomy Personality traits, Personality and Individual Differences, (2).
  • Sato, T. (2003). Sociotropy and Autonomy: The nature of vulnerability, The Journal of Psychology, 137 (5), 449.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Anakara: Özyurt Matb.
  • Serinkan, C. ve Barutçu, E. (2006). Pamukkale Üniversitesi İİBF öğrencilerinin
  • özelliklerine ilişkin bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF. Dergisi, C.VIII, 2. planları ve Sosyotropi-Otonomi
  • kişilik Simon GE, VonKorff M, Piccinelli M. (1999). An international study of the relation between somatic symptoms and depression. New England Journal of Med.341, 1329-36.
  • Tegin, B. (1980). Depresyonda Bilişsel Bozukluklar: Beck modeline göre bir inceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Tuğrul, B. ve Çelik, E. (2002). Normal çocuklarla çalışan anaokulu öğretmenlerinde tükenmişlik, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:12 (2).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sena Gürşen Otacıoğlu Bu kişi benim

Sena Gürşen Otacıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Otacıoğlu, S. G., & Gürşen Otacıoğlu, S. (2008). MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 35-50.
AMA Otacıoğlu SG, Gürşen Otacıoğlu S. MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mart 2008;9(1):35-50.
Chicago Otacıoğlu, Sena Gürşen, ve Sena Gürşen Otacıoğlu. “MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9, sy. 1 (Mart 2008): 35-50.
EndNote Otacıoğlu SG, Gürşen Otacıoğlu S (01 Mart 2008) MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9 1 35–50.
IEEE S. G. Otacıoğlu ve S. Gürşen Otacıoğlu, “MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 9, sy. 1, ss. 35–50, 2008.
ISNAD Otacıoğlu, Sena Gürşen - Gürşen Otacıoğlu, Sena. “MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/1 (Mart 2008), 35-50.
JAMA Otacıoğlu SG, Gürşen Otacıoğlu S. MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008;9:35–50.
MLA Otacıoğlu, Sena Gürşen ve Sena Gürşen Otacıoğlu. “MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 9, sy. 1, 2008, ss. 35-50.
Vancouver Otacıoğlu SG, Gürşen Otacıoğlu S. MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOTROPİK VE OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ ÜZERİNE İLİŞKİSEL BİR ARAŞTIRMA. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008;9(1):35-50.