Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparative Analysis of Primary Curriculum in Switzerland (Basel) and Turkey in Terms of Teacher Opinions: A Qualitative Research

Yıl 2012, Cilt: 13 Sayı: 1, 119 - 139, 01.03.2012

Öz

The aim of this study is to identify differences and similarities between Primary Curriculum in Turkey and Switzerland as regard opinions of teachers in Switzerland. The study has been done with qualitative research methodology and case study research design was used. Sample was determined by purposeful sampling. Five teachers who accepted the interview were chosen among Turkish teachers having worked for at least 2 years in different parts of Switzerland. Data were collected through Teacher Interview Form consisting of open-ended questions. After analyzing the data, it was found that knowledge density is much more in Primary Curriculum of Turkey while Switzerland Primary Curriculum is more flexible and studentcentred; Being flexible the curriculum in Switzerland causes teachers associate content with real life and so it makes curriculum is more consistent; The effects of Switzerland financial power can be seen in getting and using educational technology and materials in schools.……

Kaynakça

  • Akbaba, T. (2004). Cumhuriyet Döneminde Program Geliştirme Çalışmaları. Bilim ve Aklın Aydınlı- ğında Eğitim Dergisi, 54-55.
  • Alkan, C. (1983). Eğitimde Program Geliştirme Yöntemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakül- tesi Dergisi, 16/2, 27-43.
  • Altun, T. ve Şahin, M. (2009). Değişen İlköğretim Programının Sınıf Öğretmenleri Üzerindeki Psiko- lojik Etkilerinin İncelenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17/1, 15- 32.
  • Arı, A. (2006). İsviçre (Basel) Okul Sistemi, Okul Sistemleriyle İlgili Farklı Bir Model. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Arı, A. (2007). The Educational Problems of The Turkish Citizens Living in Switzerland in The Pro- cess of Adjustment to Europe, International Journal of Educational Reform, Vol.16, No.2, 103- 117.
  • Arslan, A. ve Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Yeni Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 198-209.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40/1, 41-61.
  • Bern Büyükelçiliği. (2004). İsviçre Baselland Kantonu Eğitim Rehberi. Bern: T.C. Bern Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği Yayını.
  • Bildungsraum Nordwestschweiz. (2008). Das Program des Bildungsraums Nordwestschweiz, Kurzfassung zur Vernehmlassung.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods. USA: Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çınar, O; Teyfur, E ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmen Ve Yöneticilerinin Yapılandır- macı Eğitim Yaklaşımı Ve Programı Hakkındaki Görüşleri. İ. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 47- 64.
  • Demir, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirel, Ö. (Edt.) (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen Dördüncü Ve Beşinci Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5/2, 221-254.
  • Erziehungsdepartement. (2008). Die Schulen von Basel-Stadt. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1/1, 66-88.
  • Gömleksiz, M.; Yaşar, Ş.; Sağlam, M.; Hakan, A.; Sözer, E.; Gözütok, D.; Saylan, N.; Battal, N.; Yıldıran, G.; Kaya, Z.; Ulusoy, A.; Aksu, M.; Yıldırım, A. (2005). Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplan- tısı (Eskişehir) Sonuç Bildirisi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, (Toplantı tarihi: 02.12.2005).
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının Uygulama- daki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 162-184.
  • Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 177, 224-235.
  • Gözütok, F. D.; Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim Programlarının Öğretmen Yeterlilikleri Açısından Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII, Erciye Üniversitesi Yeni İl- köğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, 17-40.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. Sınıf Öğretim Programlarında Yer Alan Proje ve Performans Gö- revlerine İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Hançer, A. H. (2006). Yapılandırmacı Fen Eğitimi Yaklaşımının Öğrencilerin Öğrenmelerini Geliştir- mesi. International Journal of Environmental and Science Education, 2, 181-188. http://www.ijese.com
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendi- rilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419-432.
  • Koşar, E. (2006). Türkçe Derslerinde Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüş- leri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19/2, 345-358.
  • Kurak, D. (2009). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaptığı Proje Çalışmalarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Pisa (2006). PISA 2006: Kompetenzen für das Leben – Schwerpunkt Naturwissenschaften. http://www.pisa.admin.ch/bfs/pisa/de/index/hidden_folder/publications.Document.102967. pdf (05.07.2010).
  • Primarschulen Basel-Stadt. (2004). User Kind Kommt in die Schule. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ressort Schulen. (2000). Vademecum. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ressort Schulen. (2003). Orientierungsschule Basel. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ressort Schulen. (2004). Die Schulen von Basel-Stadt. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Program- larına Farklı Bir Bakış. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 31/2, 125-140.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi Dersi Program- larının Geliştirilmesi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/8, 402-410.
  • Şahan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme, Yaşadıkça Eğt., 74-75, 49-52.
  • Şenel, T. (2004). Basel-Stadt Kantonu’nun Okulları. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ünal, S.; Çoştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24/2, 183-202.
  • Vural, M. (2008). İlköğretim Okulu Ders Programları ve Öğretim Klavuzu. Erzurum: Yakutiye Yayın- cılık.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 8/1-2, 68-75.
  • Yazıcı, E. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6. Sınıf Öğretim Programının Sağlamlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6/2, 1-24.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zürih Başkonsolosluğu. (2005). 2004 Yılı Raporu. Zürih: T.C. Zürih Başkonsolosluğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ataşeliği.

Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması

Yıl 2012, Cilt: 13 Sayı: 1, 119 - 139, 01.03.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı, İsviçre’de görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, Türkiye’de uygulanan ilköğretim programının, İsviçre ilköğretim programıyla arasındaki benzerlik ve farklılıklarının belirlenmesidir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiş olup, durum çalışması deseni işe koşulmuştur. Çalışmada amaçlı örnekleme metodu ile örneklem belirlenmiş, İsviçre’de farklı bölgelerde görev yapan Türk öğretmenler arasından görüşmeyi kabul eden ve bu ülkede en az 2 yıl çalışmış beş öğretmen seçilmiştir. Çalışma açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde elde edilen bazı sonuçlar; Türkiye ilkokul programında bilgi yoğunluğunun fazladır; İsviçre ilkokul programının daha esnek ve daha çok öğrenci merkezlidir; İsviçre programının esnek olması, öğretmene içeriği gerçek yaşamla ilişkilendirmesi programın sosyal gerçeklerle daha tutarlı olmasını sağlamıştır; İsviçre’nin ekonomik gücünün okullarda öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin temini ve kullanılmasında oldukça yansıtıldığı görülmektedir

Kaynakça

  • Akbaba, T. (2004). Cumhuriyet Döneminde Program Geliştirme Çalışmaları. Bilim ve Aklın Aydınlı- ğında Eğitim Dergisi, 54-55.
  • Alkan, C. (1983). Eğitimde Program Geliştirme Yöntemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakül- tesi Dergisi, 16/2, 27-43.
  • Altun, T. ve Şahin, M. (2009). Değişen İlköğretim Programının Sınıf Öğretmenleri Üzerindeki Psiko- lojik Etkilerinin İncelenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17/1, 15- 32.
  • Arı, A. (2006). İsviçre (Basel) Okul Sistemi, Okul Sistemleriyle İlgili Farklı Bir Model. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Arı, A. (2007). The Educational Problems of The Turkish Citizens Living in Switzerland in The Pro- cess of Adjustment to Europe, International Journal of Educational Reform, Vol.16, No.2, 103- 117.
  • Arslan, A. ve Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Yeni Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 198-209.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40/1, 41-61.
  • Bern Büyükelçiliği. (2004). İsviçre Baselland Kantonu Eğitim Rehberi. Bern: T.C. Bern Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği Yayını.
  • Bildungsraum Nordwestschweiz. (2008). Das Program des Bildungsraums Nordwestschweiz, Kurzfassung zur Vernehmlassung.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods. USA: Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çınar, O; Teyfur, E ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmen Ve Yöneticilerinin Yapılandır- macı Eğitim Yaklaşımı Ve Programı Hakkındaki Görüşleri. İ. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 47- 64.
  • Demir, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirel, Ö. (Edt.) (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen Dördüncü Ve Beşinci Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5/2, 221-254.
  • Erziehungsdepartement. (2008). Die Schulen von Basel-Stadt. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1/1, 66-88.
  • Gömleksiz, M.; Yaşar, Ş.; Sağlam, M.; Hakan, A.; Sözer, E.; Gözütok, D.; Saylan, N.; Battal, N.; Yıldıran, G.; Kaya, Z.; Ulusoy, A.; Aksu, M.; Yıldırım, A. (2005). Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplan- tısı (Eskişehir) Sonuç Bildirisi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, (Toplantı tarihi: 02.12.2005).
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının Uygulama- daki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 162-184.
  • Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 177, 224-235.
  • Gözütok, F. D.; Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim Programlarının Öğretmen Yeterlilikleri Açısından Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII, Erciye Üniversitesi Yeni İl- köğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, 17-40.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. Sınıf Öğretim Programlarında Yer Alan Proje ve Performans Gö- revlerine İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Hançer, A. H. (2006). Yapılandırmacı Fen Eğitimi Yaklaşımının Öğrencilerin Öğrenmelerini Geliştir- mesi. International Journal of Environmental and Science Education, 2, 181-188. http://www.ijese.com
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendi- rilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419-432.
  • Koşar, E. (2006). Türkçe Derslerinde Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüş- leri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19/2, 345-358.
  • Kurak, D. (2009). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaptığı Proje Çalışmalarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Pisa (2006). PISA 2006: Kompetenzen für das Leben – Schwerpunkt Naturwissenschaften. http://www.pisa.admin.ch/bfs/pisa/de/index/hidden_folder/publications.Document.102967. pdf (05.07.2010).
  • Primarschulen Basel-Stadt. (2004). User Kind Kommt in die Schule. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ressort Schulen. (2000). Vademecum. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ressort Schulen. (2003). Orientierungsschule Basel. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ressort Schulen. (2004). Die Schulen von Basel-Stadt. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Program- larına Farklı Bir Bakış. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 31/2, 125-140.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi Dersi Program- larının Geliştirilmesi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/8, 402-410.
  • Şahan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme, Yaşadıkça Eğt., 74-75, 49-52.
  • Şenel, T. (2004). Basel-Stadt Kantonu’nun Okulları. Basel: Erziehungsdepartement Basel-Stadt.
  • Ünal, S.; Çoştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24/2, 183-202.
  • Vural, M. (2008). İlköğretim Okulu Ders Programları ve Öğretim Klavuzu. Erzurum: Yakutiye Yayın- cılık.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 8/1-2, 68-75.
  • Yazıcı, E. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6. Sınıf Öğretim Programının Sağlamlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6/2, 1-24.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zürih Başkonsolosluğu. (2005). 2004 Yılı Raporu. Zürih: T.C. Zürih Başkonsolosluğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ataşeliği.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asım Arı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arı, A. (2012). Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 119-139.
AMA Arı A. Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mart 2012;13(1):119-139.
Chicago Arı, Asım. “Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) Ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13, sy. 1 (Mart 2012): 119-39.
EndNote Arı A (01 Mart 2012) Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13 1 119–139.
IEEE A. Arı, “Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 13, sy. 1, ss. 119–139, 2012.
ISNAD Arı, Asım. “Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) Ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/1 (Mart 2012), 119-139.
JAMA Arı A. Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;13:119–139.
MLA Arı, Asım. “Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) Ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 13, sy. 1, 2012, ss. 119-3.
Vancouver Arı A. Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;13(1):119-3.