The past 70 years have seen increasingly rapid
advances in the field of international trade. Along with this growth in trade,
however, there is increasing concern over the share of freight. Over the past
century there has been a dramatic increase in movements at global supply chain
system. A discrete reason emerged from this is competitive market conditions. Port
is an important component in the supply chain system and plays a key role in
international trade as more than %80 has been transported by sea vehicles. Traditionally,
port’s hinterlands have subscribed to the belief that cannot be shared with
among the ports. But by one of the most important event of the second half of 20th
century; containerization, sharing hinterland became possible. Most of the
ports in Europe started to search variety ways to be competitive. So,
intermodal and cost mitigation have been an object of research since the 1950s.
A considerable amount of the literature has been published on port-hinterland
connectivity. What we know about connectivity is largely based upon empirical
studies that investigate how the quality of connections sets between port and
its hinterland. A major problem with this kind of study is lack of data as
mentioned in most of the articles. Although extensive research has been carried
out on Logistics Village, no single study exists on port hinterland
connectivity. The purpose of this paper is to review recent research into the
port literature and to indicate the importance of rail-road connection to Akdeniz
Region. This study systematically reviews the top ports which provide better
connectivity for West Mediterranean Region. Also the study provides an exciting
opportunity to advance our knowledge of port hinterland connectivity by
enhancing the gateway to Bucak Lowland.
Port Hinterland Port Gateway Intermodal Maritime Logistics Hinterland Connectivity
Dünya ticaret rakamlarının seyrine baktığımızda son 70 yıldaki ivmeli
artışlar gözümüze çarpmaktadır. Bu yükselişte serbest piyasa koşullarının
yarattığı rekabet ortamı temel etkendir. Birbirleri ile rekabet içerisinde olan
firmalar geliştirdikleri yenilikler ile rakiplerinin önüne geçmeye gayret
ederlerken tedarik zinciri içerisindeki lojistik alışkanlıklarının temelden
değişmesine neden oldular. Bugün sıkça duyduğumuz konteyner, intermodal
kavramları 20. yüzyılın ikinci yarısında beliren bu yeniliklerin öne
çıkanlarıdır. Her yıl açıklanan Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma
Konferansı verilerine göre küresel tedarik zincirindeki emtia sevkiyatının maddiyat
ve zaman bakımında %80’den fazlasını oluşturan denizyolu ağları ile karadaki
hinterlant sahası arasında kalan limanlar dış ticaretin kalbi niteliğindedir. Denizyolu
bağlantılı modlararası taşımacılık ve maliyet düşürme üzerine 1950’lerden beri
çokça çalışma yapılmıştır. Çalışmada dünya limanlarının bu rekabet koşullarında
önem verdikleri “Hinterlant Bağlanabilirlik” yetenekleri ve bu konuda
yaptıkları yatırımlar üzerine yapılan çalışmalar incelenerek Batı Akdeniz Bölge
Hinterlandında navlun trafiğinin kalitesini artıracak bir çözüm yolu olarak
ticaret limanın kapısını Bucak Ovasına çekilme şeklinde modernize edilmesi tartışılacaktır.
Liman Hinterlant Liman Kapısı Liman-Hinterlant Bağlanabilirliği Lojistik Tedarik Zinciri Dış Ticaret Denizcilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |