The aim of this study is to conduct the adaptation study of the STEM Career Intention Scale (SCIS) into Turkish and examine the relationships between STEM career intention and students' gender, mother's and father's occupation, and the occupation they intend to choose in the future. In line with this purpose, within the scope of the adaptation studies of the scale, EFA was conducted with 274 high school students to ensure the validity of the scores obtained from the scale, and it was evaluated the scale consisted of a single factor similar to the original scale and that the single factor explained 73.052% of the structure. As a result of the CFA conducted with 405 high school students within the scope of the validity studies of the scale, it was revealed that the fit indices of the scale (χ2/df = 3.555; GFI= .954; AGFI= .879; CFI= .939; RMSEA= .08 and SRMR= .0454) showed a good fit in general. In addition, criterion validity and convergent validity analyses showed that the SCIS is a valid measurement tool. Cronbach's Alpha value obtained from the SCIS was calculated as .941. Therefore, the analyses revealed that the scores obtained from the scale are valid and reliable. When the relationships between STEM career intention and variables were examined, it was seen that STEM career intention differed according to gender, and this difference was in favour of male students. It was found that the STEM career intention scores of the students whose parents were involved in the STEM profession were higher. In addition, it was found that students with high STEM career intention had a high tendency to prefer STEM professions in the future, while the STEM fields that students thought to prefer differed according to gender.
STEM Career Intention STEM Identity High School Students Adaptation Validity
Bu araştırmanın amacı STEM Kariyer Niyeti Ölçeği’nin (SKNÖ) Türkçeye uyarlama çalışmasını yürütmek ve STEM kariyer niyeti ile öğrencilerin cinsiyeti, anne ve baba mesleği ve gelecekte seçmeyi düşündükleri meslek değişkenleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ölçeğin uyarlama çalışmaları kapsamında, ölçekten elde edilen puanların geçerliğinin sağlanması amacıyla 274 lise öğrencisiyle AFA yapılarak, ölçeğin orijinal ölçek ile benzer olarak tek faktörden oluştuğu ve tek faktörün yapının %73,052’sini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında 405 lise öğrencisi ile yapılan DFA sonucunda da, ölçeğin uyum indekslerinin (χ2/df = 3,555; GFI= .954; AGFI= .879; CFI= .939; RMSEA= .08 ve SRMR= .0454) genel anlamda iyi uyum gösterdiği ortaya koyulmuştur. Ayrıca yapılan ölçüte dayalı geçerlik ve yakınsak geçerlik analizleri doğrultusunda SKNÖ’nün geçerli bir ölçme aracı olduğu görülmüştür. SKNÖ’den elde edilen Cronbach Alpha değeri .941 olarak hesaplanmıştır. Dolayısıyla yapılan analizler sonucunda ölçekten elde edilen puanların geçerli ve güvenilir olduğu ortaya koyulmuştur. STEM kariyer niyeti ile değişkenler arasındaki ilişkiler incelendiğinde ise, STEM kariyer niyetinin cinsiyete göre farklılaştığı ve bu farkın erkek öğrenciler lehine olduğu görülmüştür. Anne ve babası STEM mesleğinde yer alan öğrencilerin, STEM kariyer niyeti puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca STEM kariyer niyeti yüksek olan öğrencilerin gelecekte STEM mesleklerini tercih etme eğilimlerinin yüksek olduğu bulunurken; öğrencilerin tercih etmeyi düşündükleri STEM alanlarının cinsiyete göre farklılaştığı görülmüştür.
STEM Kariyer Niyeti STEM Kimliği Lise Öğrencileri Uyarlama Geçerlik
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 44 Sayı: 1 |