Problem-Based Learning in Medical Education: Dokuz Eylül Approach
In the last 10 years, a number of international meetings were devoted to discuss why medical education has not kept pace with the health-care needs of populations around the world. The recommendations propose changes in national health policies, in curriculum content and in educational strategies with an emphasis on active learning. Dokuz Eylül University Faculty of Medicine responded to these recommendations by implementing a community-based, student centered, competency-based and problem based curriculum to commence in 1997-1998 academic year. The first part of this article deals with the main features of the innovative curriculum. Problem-based learning and the educational philosophy behind it are presented and exemplified in the second part.
Tıp eğitiminin toplumun sağlık gereksinimlerine yanıt verecek hekimler yetiştirmede yeterince başarılı olamaması, son 10 yıl içinde bir çok uluslararası toplantının gündemini oluşturmuştur. Bu toplantılarda; tıp eğitim politikalarının, müfredat içeriğinin ve eğitim stratejilerinin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği vurgulanmış ve çözüm önerileri sunulmuştur. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi bu öneriler doğrultusunda, 1997-1998 öğrenim yılından itibaren topluma dayalı, öğrenci merkezli, klinik becerilerde yetkinliği öngören ve aktif öğrenme yöntemleri kullanılan yenilikçi bir eğitime geçmiştir. Bu yazının ilk bölümünde, temel amacı toplumun sağlık sorunlarına çözümler üretebilecek hekimler yetiştirmek olan bu yenilikçi eğitim yaklaşımının tanıtılması amaçlanmaktadır. İkinci bölümde ise probleme dayalı öğrenme ve eğitsel dayanakları ele alınmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Basic Medical Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2009 |
Submission Date | December 25, 2009 |
Published in Issue | Year 1998 Volume: 15 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.