The Expectations of the Students Graduated From Medical School of Karadeniz Technical University
In this study, it is aimed lo evaluate the education of the students by Lhemselves. who were in fifth or sixth grade at the Medical School of Karadeniz Technical University. Also their expectations and fears about future were investigated.
Among 367 students, three hundred, who were currently student in the fifth and sixth grade were included the study. Data were obtained by questionnaires applied lace to face method. In analysis, EP1 Info 6.0 version software and chi-square test were used. Sixty three percent of the students were male and Uiirty-seven percent were female. 27.7% of the students decided on their own not to study medicine. More than 50% of them reported that they didn't want to study medicine again.
It has been found that 57.7% were insufficient in official work and 54.6% of students were insufficient in forensic medicine. 90.3% of them wish to become specialists. The main reason for that is reported as having a career [55%) and satisfy their moral values (%49). After graduation, it has been claimed that their main fear (%45) was unsuccessfulness in Profession Exam in Medicine
As a result, the main criteria in evaluating medical education is Professional Exam in Medicine.
Ülkelerin sağlık sorunlarına ve koşullarına uygun ve sağlık gereksinimlerini çözecek nitelikte olması gereken tıp eğitimi ülkemizde bir sorun olarak canlı bir tartışma odağı oluşturmaktadır.
Bu çalınmada Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin mesleğe başlama aşamasında aldıkları eğitimi değerlendirmeleri istenmiş ve gelecekle ilgili kaygılan tespit edilmiştir.
1998-1999 Eğitim-Öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. sınıfta bulunan toplam 367 öğrenciden 300 kişi çalışmaya katılmıştır. Veriler yüz yüze uygulanan anket yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Epi Info 6.0 epidemiyoloji paket programı ve ki-kare festi kullanılmıştır.
Araştırmaya katılanların %63'ü erkek, %37'si kız öğrenciydi. Fakülteye girerken %27.7'si isteksiz olan öğrencilere tekrar tıp fakültesine girme istekleri sorulduğunda %54.7'si tıp fakültesini tercih etmeyeceklerini söylemişlerdir.
Öğrencilerin %57.7'si resmi ve idari yazışmalar, %54.6'sı adli tıp konusunda kendilerinin yetersiz olduğunu bildirmiştir. Öğrencilerin %90.3'ü uzman hekim olmak istediklerini ifade etmiştir. Öğrencilerin uzman hekim olmaktaki amaçlarının %55.3'ü mesleki kariyer, %49'u manevi tatmin olduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin mezun olduktan sonra gelecekle ilgili kaygıları sorulduğunda %45'i Tıpta Uzmanlık Sınavı olduğunu ifade edilmiştir. Sonuç olarak, tıp eğitimi ile ilgili değerlendirmelerde temel olan kriter Tıpta Uzmanlık Sınavı olmaktadır. Bu sınavın birinci basamak uygulamalarına ve bilgilerine yönelik sorularla ağırlıklı olması ve pratisyen hekimliğin öneminin vurgulanması tartışmaya açılmalıdır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Basic Medical Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2009 |
Submission Date | November 19, 2009 |
Published in Issue | Year 2000 Volume: 17 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.