Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 39 Sayı: 2, 388 - 392, 18.03.2022

Öz

Kaynakça

  • 1- Aksaraylı, M., Saygın, Ö., 2011. Algılanan Hizmet Kalitesi ve Lojistik Regresyon Analizi ile Hizmet Tercihine Etkisinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü Dergisi. 13 (1), 21-37.
  • 2- Akın, H.B., & Şentürk, E., 2012. Bireylerin Mutluluk Düzeylerinin Ordinal Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi. Öneri Dergisi. 10(37), 183-193.
  • 3- Alpar R., 2017. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, 5.Baskı. Detay Yayıncılık, Ankara. 757-771.
  • 4- Bassett, R., Chapman, G.E., Beagan, B.L., 2008. Autonomy and Control: The Co-Construction of Adolescent Food Choice. Appetite. 50(2-3), 325-332.
  • 5- Baytra, A., 2017. Türkiye’de Cinsiyete Dayalı Başarı Farkı. Aydın Doğan Vakfı ve Eğitim Reformu Girişimi Raporu.
  • 6- Belfer, M.L., 2008. Child and Adolescent Mental Disorders: The Magnitude of the Problem Across the Globe. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 49, 226-236.
  • 7- Bircan, H., 2004. Lojistik Regresyon Analizi: Tıp Verileri Üzerine Bir Uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2: 185-208.
  • 8- Canan, F., & Ataoğlu, A.,2010. Anksiyete, Depresyon ve Problem Çözme Becerisi Algısı Üzerine Düzenli Sporun Etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry. 11(38), 38-43.
  • 9- Çetin, H., Çavuşoğlu, H., 2009. Yetiştirme Yurdunda ve Aileleri ile Yaşayan Adölesanların Benlik Saygıları ve Psikolojik Belirtilerinin Karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2 (4), 137-144.
  • 10- Çetin, F., Yeloğlu, H.O., Basım, H.N., 2015. Psikolojik Dayanıklığının Açıklanmasında Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Rolü: Bir Kanonik İlişki Analizi. Türk Psikoloji Dergisi. 30 (75), 81-92.
  • 11- Demirezen, E., & Coşansu, G., 2005. Adölesan Çağı Öğrencilerde Beslenme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 14(8), 174-178.
  • 12- Derman, O., 2008. Ergenlerde Psikososyal Gelişim. Adölesan Sağlığı II Sempozyum Dizisi. 63(1), 19-21.
  • 13- Erkan, T., 2008. Ergenlerde Beslenme. İÜ Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi. 63, 73-77.
  • 14- Erkorkmaz, Ü., Yılmaz, R., Demir, O., Sanisoğlu, S.Y., Etikan, I., Özçetin, M., 2013. Çocuklarda Yeme Davranışı ile Ebeveyn Besleme Tarzı Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 33(1), 138-148.
  • 15- Geçim, G.Y.D., Esin, M.N., 2019. Bir Grup 45 Yaş Üstü Hemşirenin Beslenme Düzeylerinin Beslenme Bilgi Sistemi Programı ile Analizi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 16 (3), 217-224.
  • 16- İlhan, M., Çetin, B., Sünkür, M.Ö., Yılmaz, F., 2013. Ders Çalışma Becerileri ile Akademik Risk Alma Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon ile İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 3(2), 123-146.
  • 17- Kalaycı, Ş., 2010. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 8.baskı, Ankara, Türkiye: Asil Yayın Dağıtım. 237-254.
  • 18- Kaner, S., Büyüköztürk, Ş., & İşeri, E., 2012. Conners-Wells Öz-Bildirim Ölçeği Kısa Formunun Türk Ergenlere Uyarlama Çalışması. Klinik Psikiyatri Dergisi. 15(4), 208-217.
  • 19- Katiso, S.W., Kerbo, A. A., & Drake, S. K. 2021. Adolescents’ nutritional status and its association with academic performance in South Ethiopia; a facility-based cross-sectional study. BMC Nutrition, 7(1), 1-9.
  • 20- Kimmons, J., Gillespie, C., Seymour, J., Serdula, M., & Blanck, H. M. 2009. Fruit and vegetable intake among adolescents and adults in the United States: Percentage Meeting Individualized Recommendations. The Medscape Journal Of Medicine, 11(1), 26.
  • 21- Köseoğlu, S.Z.A & Tayfur, A.Ç., 2017. Adölesan Dönemi Beslenme ve Sorunları. Güncel Pediatri. 15(2), 44-57.
  • 22- Özçomak, M., Gündüz, M., Demirci, A., Yakut, E., 2012. Çeşitli İklim ve Ürün Verileri Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ve Veri Zarflama Analizi Yöntemleri ile İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 26(1), 111-131.
  • 23- Parlaz, E.A., Tekgül, N., Karademirci, E., Öngel, K., 2012. Ergenlik Dönemi: Fiziksel Büyüme, Psikolojik ve Sosya Gelişim Süreci. Turkish Family Physician. 3(2), 10-16.
  • 24- Sayın, A., Koğar, H., Çakan, M., 2012. Aşamalı Dersler Arasındaki İlişkilerin Kanonik Korelasyon Tekniğiyle İncelenmesi: Sınıf Öğretmenliği Örneği. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 3(1), 210-220.
  • 25- Şenel, S., Alatlı, B., 2014. Lojistik Regresyon Analizinin Kullanıldığı Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 5(1), 35-52.
  • 26- Şimşek Kandemir, A., 2018. Çalışma Hayatı ve Sosyal Yaşam Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches. 7(3).
  • 27- Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., 2007. Using Multivariate Statistics. 6.baskı, Boston: Allynand Bacon, 571-611.
  • 28- TC Sağlık Bakanlığı, Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)-2015, 2016. TC. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 1031, Ankara.
  • 29- TC Sağlık Bakanlığı, Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA), 2019. TC. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Yayın No: 1132, Ankara.
  • 30- Uncu Soykan, A., 2007. Beslenme Sıklığı Anketlerinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana (Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Refik Burgut).
  • 31- Yavuz, S., Karabulut, T., 2016. Kanonik Korelasyon Analizi Metodu ile Birbirinin Devamı Olan Dersler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: İşletme Bölümü Örneği. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (18), 459-476.

The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis

Yıl 2022, Cilt: 39 Sayı: 2, 388 - 392, 18.03.2022

Öz

The primary aim of this study is to determine statistically significant relationship between nutrition and psychological status in adolescent students with the help of canonical correlation analysis, and then to reveal whether nutritional and psychological status of adolescents with gender has an effect on their educational success by using logistic regression analysis.
Nutritional status and psychological status variable sets were created by using the Demographic Information Form, Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory, Conners-Wells Adolescent Self-Report Scale and Food Frequency Questinaire (FFQ), and antropometric measeruments. These assesments were applied face-to-face to the students with their consent and the scales were filled in by themselves. In the canonical correlation analysis, the variable set for Nutritional Status (U), were represented with body mass index (BMI) and also energy, iron, folic acid and calcium that were obtained by entering the FFQ into the Nutrition Information Systems (BeBiS Program). On the other hand the Psychological Status (V) variable set consisted of Beck depression scale, Beck anxiety scale and Conners-Wells scale scores. Finally, students' success levels were determined by taking their grade point averages over the e-school system of the Ministry of National Education for educational success.
According to the canonical correlation analysis; the variable that contributed the most to the Nutritional Status (U) variable set was Body Mass Index while the variable that contributed the most to the Psychological Status (V) variable set was the Beck Depression Scale Score. The canonical correlation coefficient between the U and V variable sets was 22.4% and it was found statistically significant (p<0.05).
In the logistic regression analysis, the dependent variable was educational success, which was categorized the grade point average as successful or unsuccessful with cutt-off points 60, then gender, nutritional status (U) and psychological status (V) were taken as the independent variables. The result of the logistic regression analysis was determined as that gender and psychological status (V) had significant effects on the educational success in adolescents (p<0.05).

Kaynakça

  • 1- Aksaraylı, M., Saygın, Ö., 2011. Algılanan Hizmet Kalitesi ve Lojistik Regresyon Analizi ile Hizmet Tercihine Etkisinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü Dergisi. 13 (1), 21-37.
  • 2- Akın, H.B., & Şentürk, E., 2012. Bireylerin Mutluluk Düzeylerinin Ordinal Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi. Öneri Dergisi. 10(37), 183-193.
  • 3- Alpar R., 2017. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, 5.Baskı. Detay Yayıncılık, Ankara. 757-771.
  • 4- Bassett, R., Chapman, G.E., Beagan, B.L., 2008. Autonomy and Control: The Co-Construction of Adolescent Food Choice. Appetite. 50(2-3), 325-332.
  • 5- Baytra, A., 2017. Türkiye’de Cinsiyete Dayalı Başarı Farkı. Aydın Doğan Vakfı ve Eğitim Reformu Girişimi Raporu.
  • 6- Belfer, M.L., 2008. Child and Adolescent Mental Disorders: The Magnitude of the Problem Across the Globe. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 49, 226-236.
  • 7- Bircan, H., 2004. Lojistik Regresyon Analizi: Tıp Verileri Üzerine Bir Uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2: 185-208.
  • 8- Canan, F., & Ataoğlu, A.,2010. Anksiyete, Depresyon ve Problem Çözme Becerisi Algısı Üzerine Düzenli Sporun Etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry. 11(38), 38-43.
  • 9- Çetin, H., Çavuşoğlu, H., 2009. Yetiştirme Yurdunda ve Aileleri ile Yaşayan Adölesanların Benlik Saygıları ve Psikolojik Belirtilerinin Karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2 (4), 137-144.
  • 10- Çetin, F., Yeloğlu, H.O., Basım, H.N., 2015. Psikolojik Dayanıklığının Açıklanmasında Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Rolü: Bir Kanonik İlişki Analizi. Türk Psikoloji Dergisi. 30 (75), 81-92.
  • 11- Demirezen, E., & Coşansu, G., 2005. Adölesan Çağı Öğrencilerde Beslenme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 14(8), 174-178.
  • 12- Derman, O., 2008. Ergenlerde Psikososyal Gelişim. Adölesan Sağlığı II Sempozyum Dizisi. 63(1), 19-21.
  • 13- Erkan, T., 2008. Ergenlerde Beslenme. İÜ Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi. 63, 73-77.
  • 14- Erkorkmaz, Ü., Yılmaz, R., Demir, O., Sanisoğlu, S.Y., Etikan, I., Özçetin, M., 2013. Çocuklarda Yeme Davranışı ile Ebeveyn Besleme Tarzı Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 33(1), 138-148.
  • 15- Geçim, G.Y.D., Esin, M.N., 2019. Bir Grup 45 Yaş Üstü Hemşirenin Beslenme Düzeylerinin Beslenme Bilgi Sistemi Programı ile Analizi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 16 (3), 217-224.
  • 16- İlhan, M., Çetin, B., Sünkür, M.Ö., Yılmaz, F., 2013. Ders Çalışma Becerileri ile Akademik Risk Alma Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon ile İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 3(2), 123-146.
  • 17- Kalaycı, Ş., 2010. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 8.baskı, Ankara, Türkiye: Asil Yayın Dağıtım. 237-254.
  • 18- Kaner, S., Büyüköztürk, Ş., & İşeri, E., 2012. Conners-Wells Öz-Bildirim Ölçeği Kısa Formunun Türk Ergenlere Uyarlama Çalışması. Klinik Psikiyatri Dergisi. 15(4), 208-217.
  • 19- Katiso, S.W., Kerbo, A. A., & Drake, S. K. 2021. Adolescents’ nutritional status and its association with academic performance in South Ethiopia; a facility-based cross-sectional study. BMC Nutrition, 7(1), 1-9.
  • 20- Kimmons, J., Gillespie, C., Seymour, J., Serdula, M., & Blanck, H. M. 2009. Fruit and vegetable intake among adolescents and adults in the United States: Percentage Meeting Individualized Recommendations. The Medscape Journal Of Medicine, 11(1), 26.
  • 21- Köseoğlu, S.Z.A & Tayfur, A.Ç., 2017. Adölesan Dönemi Beslenme ve Sorunları. Güncel Pediatri. 15(2), 44-57.
  • 22- Özçomak, M., Gündüz, M., Demirci, A., Yakut, E., 2012. Çeşitli İklim ve Ürün Verileri Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ve Veri Zarflama Analizi Yöntemleri ile İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 26(1), 111-131.
  • 23- Parlaz, E.A., Tekgül, N., Karademirci, E., Öngel, K., 2012. Ergenlik Dönemi: Fiziksel Büyüme, Psikolojik ve Sosya Gelişim Süreci. Turkish Family Physician. 3(2), 10-16.
  • 24- Sayın, A., Koğar, H., Çakan, M., 2012. Aşamalı Dersler Arasındaki İlişkilerin Kanonik Korelasyon Tekniğiyle İncelenmesi: Sınıf Öğretmenliği Örneği. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 3(1), 210-220.
  • 25- Şenel, S., Alatlı, B., 2014. Lojistik Regresyon Analizinin Kullanıldığı Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 5(1), 35-52.
  • 26- Şimşek Kandemir, A., 2018. Çalışma Hayatı ve Sosyal Yaşam Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches. 7(3).
  • 27- Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., 2007. Using Multivariate Statistics. 6.baskı, Boston: Allynand Bacon, 571-611.
  • 28- TC Sağlık Bakanlığı, Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)-2015, 2016. TC. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 1031, Ankara.
  • 29- TC Sağlık Bakanlığı, Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA), 2019. TC. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Yayın No: 1132, Ankara.
  • 30- Uncu Soykan, A., 2007. Beslenme Sıklığı Anketlerinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana (Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Refik Burgut).
  • 31- Yavuz, S., Karabulut, T., 2016. Kanonik Korelasyon Analizi Metodu ile Birbirinin Devamı Olan Dersler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: İşletme Bölümü Örneği. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (18), 459-476.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Clinical Research
Yazarlar

Esra Sevinç 0000-0002-8365-4493

Erken Görünüm Tarihi 18 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 14 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 39 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sevinç, E. (2022). The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 39(2), 388-392.
AMA Sevinç E. The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis. J. Exp. Clin. Med. Mart 2022;39(2):388-392.
Chicago Sevinç, Esra. “The Effects of the Relationship Between Psychological Status and Nutritional Status on Success in Adolescent Students With Canonical Correlation Analysis”. Journal of Experimental and Clinical Medicine 39, sy. 2 (Mart 2022): 388-92.
EndNote Sevinç E (01 Mart 2022) The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis. Journal of Experimental and Clinical Medicine 39 2 388–392.
IEEE E. Sevinç, “The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis”, J. Exp. Clin. Med., c. 39, sy. 2, ss. 388–392, 2022.
ISNAD Sevinç, Esra. “The Effects of the Relationship Between Psychological Status and Nutritional Status on Success in Adolescent Students With Canonical Correlation Analysis”. Journal of Experimental and Clinical Medicine 39/2 (Mart 2022), 388-392.
JAMA Sevinç E. The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis. J. Exp. Clin. Med. 2022;39:388–392.
MLA Sevinç, Esra. “The Effects of the Relationship Between Psychological Status and Nutritional Status on Success in Adolescent Students With Canonical Correlation Analysis”. Journal of Experimental and Clinical Medicine, c. 39, sy. 2, 2022, ss. 388-92.
Vancouver Sevinç E. The effects of the relationship between psychological status and nutritional status on success in adolescent students with canonical correlation analysis. J. Exp. Clin. Med. 2022;39(2):388-92.