BibTex RIS Kaynak Göster

FORMASYON EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN ALÇAKGÖNÜLLÜLÜK DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 1, 21 - 28, 02.01.2016
https://doi.org/10.17155/spd.75424

Öz

Bu araştırmanın amacı, formasyon eğitimi alan bireylerin farklı değişkenlere göre alçak gönüllülük düzeylerini araştırmaktır. Araştırmada, betimsel nitelikli tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılında Adana ilinde Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde formasyon eğitimi alan 150 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgiler Formu” ve katılımcıların alçak gönüllülük düzeyini ölçmek amacıyla Elliott (2010) tarafından geliştirilen ve geçerlik ve güvenirlik çalışması Akın ve ark. (2012) tarafından yapılan Alçak gönüllülük Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar, katılımcıların alçak gönüllülük düzeylerinin cinsiyet açısından kadınlar, bölüm değişkeni açısından ise rekreasyon mezunları lehine istatistiksel olarak farklılaştığını ortaya koymaktadır. Yaş ve gelir düzeyi değişkeni açısından ise anlamlı bir farklılaşma gözlenmemiştir. Diğer yandan aile tutum değişkenine göre kendinden vazgeçme alt boyutunda ve toplam alçak gönüllülük boyutunda gruplar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu farklılık “kendinden vazgeçme” alt boyutunda ilgisiz ve koruyucu aile tutumu ile demokratik tutum arasında (demokratik aile tutumu lehine), toplam alçak gönüllülük boyutunda ise “demokratik aile tutumu” ile ”ilgisiz” ve “otoriter” aile tutumu arasında (yine demokratik aile tutumu lehine) ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Tangney, J. P. (2000). Humility: Theoretical Perspectives, Empirical Findings and Directions for Future Research. Journal of Social and Clinical Psychology, 19, 70–82.
  • Exline, J. J., Campbell, W. K., Baumeister, R. F., Joiner, T. ve Krueger, J. (2004b). Humility and Modesty. In C. Peterson ve M. Seligman (Eds.), The Values In Action (VIA) classification of strength.(p.461-476) Cincinnati, OH: Values in Action Institute.
  • Exline, J. J. ve Geyer, A. L. (2004). Perceptions of Humility: A Preliminary Study. Self and Identity, 3, 95-114.
  • Peterson, C. ve Seligman, M.E.P. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Washington, DC: American Psychological Association; New York: Oxford University Press.
  • Krause, N. (2010). Religious Involvement, Humility, and Self-Rated Health. Social Indicators Research, 98, 23–39.
  • Nielsen, R. Marrone, J. A. ve Slay, H. S.(2010). A New Look at Humility: Exploring the Humility Concept and its Role in Socialized Charismatic Leadership. Journal of Leadership ve Organizational Studies, 17(1) 33–43.
  • Elliott, J. C. (2010). Humility: Development and Analysis of a Scale. Unpublished doctoral dissertation. University of Tennessee.
  • Sandage, S. ve Wiess, T. (2001). Contextualizing Models of Humility and Forgiveness: A Reply to Gassin. Journal of Psychology and Theology, 29(3), 201–11.
  • Morris, J. A., Brotheridge, C. M. ve Urbanski, J. C. (2005). Bringing Humility to Leadership: Antecedents and Consequences of Leader Humility. Human Relations, 58(10), 1323–1350.
  • Karasar, N. (1994). “Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler”. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Akın, A., Gediksiz, E. & Akın, U. (2012, July). The validity and reliability of the Turkish version of the Humility Scale. Paper presented at the International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012), May, 3-5, İstanbul, Turkey.
  • Rowatt, W. C., Powers, C., Targhetta, V., Comer, J., Kennedy, S. ve Labouf, J. (2006). Development and Initial Validation of an Implicit Measure of Humility Relative to Arrogance. Journal of Positive Psychology, 1, 198-211.
  • Heatherington, L., Burns, A. B. ve Gustafson, T. B. (1998). When Another Stumbles: Gender and Self-Presentation to Vulnerable Others. Sex Roles, 38, 889 – 913.
  • Heatherington, L., Daubman, K. A., Bates, C., Ahn, A., Brown, H. ve Preston, C. (1993). Two Investigations of ‘‘Female Modesty’’ in Achievement Situations. Sex Roles, 29, 739 –754.
  • Lee, K. ve Ashton, M. C. (2004). Psychometric Properties of the HEXACO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research, 39, 329-358.
  • Gediksiz E. (2013). ‘’Alçakgönüllülük ile Psikolojik İyi Olma Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi’’ Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

ÜNAL Türkçapar

Tamer Karademir

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türkçapar, Ü., & Karademir, T. (2016). FORMASYON EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN ALÇAKGÖNÜLLÜLÜK DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(1), 21-28. https://doi.org/10.17155/spd.75424