The aim of this research is to
determine which concrete materials are used by the mathematics teachers by
taking the views of the teachers about the use of concrete teaching materials,
what kind of advantages and disadvantages usage of concrete materials have in
terms of students, the difficulties experienced during their usage and
determining the factors and reasons that disrupt their usage, and also to
investigate the self-efficacy perceptions of teachers designing and using
concrete teaching materials. For this purpose the research has been carried out
with the case study, one of the qualitative research designs. The data of the
study was collected from a semi-structured interview form consisting of eleven
open-ended questions and based on volunteerism from 100 secondary and 100 high
school mathematics teachers. The obtained data was analyzed by content analysis
method. As a result of the research, it was determined that the vast majority
of participants thought that the use of concrete teaching material in
mathematics teaching was necessary. It has been seen that according to
teachers, usage of concrete materials concretize abstract concepts, help to
discover concepts, provide permanent learning, and facilitate learning.
However, it has been found that the teachers face problems such as time loss
when concrete teaching materials are used, failure in classroom management,
inadequate number of materials, and difficulty in introducing the material to
the students. It was also determined that the majority of teachers showed a positive
attitude towards using concrete material in their mathematics lessons and that
although the self-efficacy was found high, the use of concrete material in the
lessons of high school by mathematics teachers was low and the majority of
these teachers used geometric objects as teaching material.
Concrete teaching materials Mathematics teaching Mathematics teachers
Bu araştırmanın amacı; matematik
öğretiminde somut öğretim materyali kullanımına yönelik matematik
öğretmenlerinin görüşlerini alarak öğretmenlerin hangi somut öğretim
materyallerini kullandıklarını, somut öğretim materyali kullanımının öğrenciler
açısından avantaj ve dezavantajlarını, kullanımı esnasında yaşanan zorlukları,
kullanımını engelleyen faktörleri ve nedenlerini tespit etmekle birlikte
öğretmenlerin somut öğretim materyali kullanmaya ve tasarlamaya ilişkin
öz-yeterlik algılarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma Nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırmanın
verileri, on bir açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile 100 ortaokul ve 100 lise matematik öğretmeninden gönüllülük esasına
dayanarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların büyük çoğunluğunun matematik
öğretimde somut öğretim materyali kullanımının gerekli olduğunu düşündükleri
belirlenmiştir. Öğretmenlerin somut öğretim materyali kullanımının soyut kavramları
somutlaştırdığı, kavramları keşfettirdiği, kalıcı öğrenme sağladığı ve
öğrenmeyi kolaylaştırdığı görüşünde oldukları görülmüştür. Bununla birlikte
öğretmenlerin somut öğretim materyali kullanırken zaman kaybı, sınıf
yönetiminin sağlanamaması, yeterli sayıda materyal bulunamaması ve öğrencilere
materyali tanıtmanın zorluğu gibi problemlerle karşılaştıkları tespit
edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunluğunun matematik derslerinde somut
materyal kullanılması konusunda olumlu tutum sergilediği ve öz-yeterliklerinin
yüksek olduğu tespit edilmesine rağmen özellikle lise matematik öğretmenlerinin
derslerinde somut materyal kullanma düzeylerinin düşük olduğu ve öğretmenlerin
çoğunluğunun öğretim materyali olarak geometrik cisimleri kullandıkları
belirlenmiştir.
Somut Öğretim Materyalleri Matematik Öğretimi Matematik Öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |