Son yıllarda yüksek öğretim
bir hizmet sektörü olarak görülmekte ve üniversiteler geleneksel rollerinin yanı
sıra birer hizmet sunucusu olarak değerlendirilmektedir. Bu doğrultuda,
yükseköğretim de kalite önemli bir rekabet faktörü haline gelmekte ve üniversitelerin
olmazsa olmazları arasında sayılmaktadır. Ancak, yükseköğretim sektörü diğer hizmet
sektörlerinden çok farklı özelliklere sahip olduğundan, kaliteyi ölçmek ve geliştirmek
oldukça karmaşık bir konu haline gelmektedir. Yükseköğretim de kalite kurumsal,
fiziksel ve psikolojik bileşenleriyle çok boyutlu bir olgudur. Üniversitelerde hizmet kalitesisadece sunulan
hizmetlerin kalitesi ile değil, aynı zamanda öğrencilere sağlanankatma değer ve
dönüştürücü etki ile de ilişkilidir. Bu bağlamda bu makalede üniversitelere özgü
geçerli ve güvenilir bir kalite ölçeği (UnilQual-ÜniversiteYaşamKalitesiÖlçeği)
geliştirmek üzere yapılan bir çalışmanın bulguları aktarılmaktadır. Ölçeğin teorik
alt yapısı “yaşam kalitesi” kavramına dayanmakta ve “öğrencilerin üniversite yaşam
kalitesini” ölçmeyi amaçlamaktadır. 7 alt ölçek ve 56 maddeden oluşan ölçeğin
geçerlilik ve güvenirlik çalışması anket uygulamasına katılan 314 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin ortalama yaşı 19.25’dir. Açımlayıcı Faktör
Analizinin sonuçları UnilQual'ın geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak
kullanılabileceğini göstermektedir. Ayrıca, alt ölçekler ile toplam puan
arasındaki korelasyon değerleri de pozitif ve anlamlı bir ilişkiye işaret
etmektedir.
Hizmet kalitesi ölçeği Üniversite yaşam kalitesi Yükseköğretim
Recently, higher
education sector has been recognized as an intangibly dominant service sector
and universities have been considered as service providers besides their
traditional roles. Accordingly, quality in higher education has become an important competitive element
and sustaining service quality is now accepted as a sine qua non for
universities. Yet, since the higher
education sector has very different characteristics than other service sectors,
measurement and improvement of service quality is becoming a more complex
issue. Higher education quality is a multidimensional phenomenon with
institutional, physical and psychological components. It is not only measured by the quality of
services, but also by the added value and transformative impact on the
students. . In this context, this paper reports a study conducted to develop
and validate a quality scale (UnilQual) for measuring service quality in higher
education. . The scale was based on the concept of “quality of life” and designed
to measure “university life quality of students”. To this end, a 56-item scale
with 7 subscales was developed . in and administered to a sample of 314
undergraduate students The mean age of the sample was 19.25 . The results of
the Exploratory Factor Analysis revealed
that UnilQual can be used as a valid and reliable measurement tool.The Cronbach
alpha value was found as .96 for the scale. The correlation values between the
subscales and the total score addressed a positive and significant relationship,
as well.
Quality of university life Service quality scale University Higher education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |