In this study, it is
aimed to reveal the relationship of ego states of teenagers in the 13-18 age
group with parentage consciousness levels of parents and their attitudes
relating to child rearing. In addition, this paper also scrutinizes this
relationship in terms of several demographical variables such as age, gender,
educational background, and socio-economic level. The population consisted of
teenagers in the 13-18 age group who study in secondary education in Akçakoca,
Cumayeri and Çilimli districts of Düzce province; families of these teenagers
were also included in the population. Sample of the study composed of 260
persons whose 130 were parents and other 130 were the teenagers in the related
age group. The sampling method is the clustering irrational random sampling; it
is in the form of relational screening model. Ego States Scale (ESS) within the
scope of Transactional Analysis Theory was applied 130 teenagers in 13-18 age
group by asking them for checking the boxes which summarize their characteristics.
As data collection tools, 130 parents in the survey was applied Parentage
Information Test and Parental Attitude Research (PARI) whose validity and
reliability are approved. Moreover, the Demographic Information Form that was
developed by the same investigator was filled by participants. The significance
level of all the data was tested at p< 0.05 level. It is pointed out when
looking at research results that parentage consciousness level of parents and
also parents’ attitudes relating to child rearing do not differentiate by the
self-perceived ego states of teenagers in the 13-18 age group. There is found a
negative significant relationship between parents’ attitudes relating to child
rearing and parentage consciousness levels. There is also seen a significant
difference between parentage information level of parents between their
educational level, working status and number of children. In addition to all
these, for research results, parents significantly predict PARI scores.
Bu çalışmada, 13-18
yaş grubu ergenlerin ego durumlarının, anne babalarının anne babalık bilgi
düzeyleri ve çocuk yetiştirmeye ilişkin tutumları ile ilişkisini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Bununla beraber bu ilişki durumunu katılımcıların yaş, cinsiyet,
eğitim düzeyi ve sosyo-ekonomik düzey gibi çeşitli demografik değişkenleri
bakımından incelemek de amaçlanmıştır. Çalışmasının evrenini, Düzce ili ile
Akçakoca, Cumayeri ve Çilimli ilçelerinde bulunan ortaöğretim düzeyinde öğrenim
gören 13-18 yaş grubu ergenler ve bu ergenlerin aileleri oluşturmaktadır.
Örneklem ise 130 anne baba ve 130, 13-18 yaş grubu ergen olmak üzere 260
kişiden oluşmaktadır. Örnekleme yöntemi kümeleme oransız random örneklemedir ve
ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmaya katılan 13-18 yaş grubu 130 ergene
kendilerinde algıladıkları özelliklerin işaretlenmesi istenerek, Transaksiyonel
Analiz Kuramı bağlamında Ego Durumları Ölçeği (EDÖ) uygulanmıştır. Bu kişilerin
ebeveynlerinden oluşan 130 kişiye de veri toplama araçları olarak geçerlik ve
güvenirliğe sahip olan Anne Babalık Bilgi Testi (ABBT) ve Aile Hayatı Çocuk
Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI, Parental Attitude Research) uygulanmıştır.
Ayrıca araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan Demografik Bilgi Formu
verilerek doldurulması sağlanmıştır. Tüm verilerin anlamlılık düzeyi p< 0.05
düzeyinde sınanmıştır. Araştırmadan elde
edilen sonuçlara bakıldığında, anne-babaların çocuk yetiştirmeye ilişkin
tutumlarının ve anne babalık bigi düzeylerinin 13-18 yaş grubu ergenlerin
kendilerinde algıladıkları ego durumuna göre anlamlı bir farklılaşma
göstermediği bulunmuştur. Anne-babaların, çocuk yetiştirmeye ilişkin tutumları
ve anne babalık bilgi düzeyleri arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Anne babaların çocuk yetiştirmeye ilişkin ana-babalık bilgi
düzeylerinin kendi öğrenim durumlarına, çalışıp çalışmadıklarına, sahip
oldukları çocuk sayılarına göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür.
Ayrıca Anne babalık bilgi düzeyinin, ana babaların PARI puanlarını anlamlı
derecede yordadığı bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |