The aim of the study is to determine the financial
literacy levels and financial attitudes of the students of the Faculty of
Sports Sciences, to determine the relationship between gender, department and
monthly income and financial holdings and to analyze whether there is a
difference between the departments. For this purpose, a
questionnaire was applied to students who attended Physical Education Teacher
Training, Sports Management, Coaching Education and Recreation departments of
Atatürk University Sports Sciences Faculty. Data from 261 surveys included in
the analysis were subjected to frequency and percentages, Chi-square and
Kruskall Wallis analyzes. The participants
stated that their knowledge of interest, nominal - real interest and time value
of money was insufficient, that most credit card (67.8%) was known among the
financial and economic concepts and that they never heard of compound interest
(57.5%). Among the 5 likert questions prepared to determine the financial
attitudes, I would pay for Private or Private Pension while the lowest (2,66)
answer was obtained. The question I Pay My Expenses on Time has the highest
score (3.74). As a result of the analysis, it was found that the financial
literacy levels of the students of sports sciences were quite low and there was
no difference between the departments.
Financial Litercy Financial Attitude Faculty of Sports Sciences Ataturk University
Çalışmanın amacı, Spor
Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri ve finansal
tutumlarını belirlemek, cinsiyet, bölüm ve aylık gelir ile finansal tutumlar
arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve bölümler arasında bir farklılık olup olmadığını
analiz etmektir. Bu amaçla Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi
bünyesinde yer alan Beden Eğitimi Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği, Antrenörlük
Eğitimi ve Rekreasyon bölümlerinde okuyan öğrencilere anket uygulanmıştır.
Analize dahil edilen 261 ankete ait veriler frekans ve yüzdeler, Ki-Kare ve
Kruskall Wallis analizlerine tabi tutulmuştur. Katılımcıların faiz, nominal -
reel faiz ve paranın zaman değeri bilgilerinin yetersiz olduğu, finansal ve
ekonomik kavramlardan en fazla kredi kartının (%67,8) bilindiği, bileşik faiz
(%57,5) kavramını hiç duymadıklarını ifade etmişlerdir. Finansal tutumları
belirlemek amacıyla hazırlanan 5 li likert sorular arasında Özel veya Bireysel
Emeklilik İçin Ödeme Yaparım sorusu en düşük (2,66) cevabı alırken, Faturamı /
Yurt Kiramı vb. Harcamalarımı Zamanında Öderim sorusu en fazla (3,74) skora
sahiptir. Analizler sonucunda spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin finansal
okuryazarlık düzeylerinin oldukça düşük olduğu ve bölümler arasında bir
farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
Finansal Okuryazarlık Finansal Tutum Spor Bilimleri Fakültesi Atatürk Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |