Örgütler için sürdürülebilir kalite sadece örgütsel
verimlilik ve etkinlikle ilişkili gibi algılansa da kurum çalışanlarının
sürdürülebilir kalite algıları da çalışan tutumları ve iş sonuçları gibi pek
çok değişkeni etkileyebilmektedir. Bu çalışma kapsamında finans ve gıda
sektöründe tam zamanlı olarak çalışan toplam 659 katılımcıdan toplanan veriler
ile çalışanların sürdürülebilir kalite algısı, psikolojik iyi oluşları,
çalışmaya tutkunlukları ve performans arasındaki ilişkiler incelenmiştir.
Veriler Çankır ve Eti’nin (2017) 13 maddelik Sürdürülebilir Kalite Algısı
Ölçeği, Diener ve arkadaşlarının (2009) 8 maddelik Psikolojik İyi Oluş Ölçeği,
Schaufeli ve arkadaşlarının (2017) 3 maddelik Çalışmaya Tutkunluk Ölçeği (UWES
-3 Very Short Form) ve Kirkman ve Rosen’in (1999) 4 maddelik Performans Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Hipotezlerimizi test etmek için yapılan analizler
neticesinde sürdürülebilir kalite algısı değişkeninin çalışanların psikolojik
iyi oluşlarını anlamlı olarak açıkladığı (β:.509, p<.01), psikolojik iyi
oluşun çalışmaya tutkunluk değişkenini etkilediği (β:.484, p<.01) ve
çalışmaya tutkunluk değişkeninin de çalışan performansını öngördüğü (β:699, p<.01)
bulunmuştur. Aracılık etkileri için yapılan analizler neticesinde de psikolojik
iyi oluşun sürdürülebilir kalite algısı ve çalışmaya tutkunluk arasında,
çalışmaya tutkunluğun da psikolojik iyi oluş ve performans arasında kısmi aracı
değişken rolünü üstlendikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca finans ve gıda sektörü
arasında yapılan karşılaştırmalarda finans sektörü çalışanlarının hem
sürdürülebilir kalite algısı (t:3.12, p<.01) hem de psikolojik iyi (t:2.374,
p<.05) oluş açısından gıda sektörü çalışanlarına göre daha düşük puanlar
aldığı gözlenmiştir. Bu fark hizmet sektöründe çalışmanın zorluklarından
kaynaklanıyor olabilir. Bulgular
sürdürülebilir kalite algısının çalışan ile ilgili değişkenler üzerinden
performans gibi sonuç değişkenlerini etkileyebileceğini göstermektedir.
Bulgular ışığında sürdürülebilir kalite algısı ve etkileri hizmet ve gıda
sektörünün özellikleri çerçevesinde tartışılmıştır.
Sürdürülebilir kalite algısı Psikolojik iyi oluş Çalışmaya tutkunluk Performans Hizmet ve üretim sektörleri
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
S-BEK-2019-1502
Bu çalışma İstanbul Medeniyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon birimince desteklenmiştir. Proje Numarası: S-BEK-2019-1502
For the organizations, sustainable quality is not
only related with organizational effectiveness but employee related variables
and outcomes as well. In this study we aimed to figure out the associations
among sustainable quality perceptions of employees, employee wellbeing, work
engagement and performance by using the data of 659 participants from finance
(317) and food (342) sectors in Turkey, İstanbul. The data was gathered by
using Çankır and Eti’s (2017) 13-item sustainable quality perception scale, Diener
et al.’s (2009) 8-item wellbeing scale, Schaufeli et al.’s (2017) 3 item UWES-3
scale and Kirkman and Rosen’s (1999) 4 item performance scale. We assumed that
employee wellbeing and work engagement would act as mediators between
sustainable quality perceptions and employee performance. The analysis yielded
that sustainable quality perceptions predicted employee wellbeing (β:.509,
p<.01), employee wellbeing predicted work engagement (β:.484, p<.01) and
work engagement predicted performance (β:699, p<.01). The results also
revealed that employee wellbeing acted as a partial mediator between
sustainable quality perceptions and work engagement, whilst work engagement
acted as a partial mediator between wellbeing and performance. Moreover, it was
found that participants from finance sector had significantly lower scores for
sustainable quality perceptions (t:3.12, p<.01) and employee wellbeing
(t:2.374, p<.05) compared to the food sector. The differences can be
associated with the difficulties in working in a service sector vs production
sector. The results signify the
importance of quality related applications of the organizations for employee
related variables and outcomes. The importance
of sustainable quality perceptions and its implications in both service and
food sectors were discussed in the light of our findings and previous
literature.
Sustainable Quality Perceptions Psychological Well-Being Work Engagement Performance Service and Manufacturing Sector
S-BEK-2019-1502
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | S-BEK-2019-1502 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 18. UİK Özel Sayısı |