As a qualitative research and statistical method,
stakeholder analysis is used while producing solution to a problem or preparing
a project; the method is used for determining problem/project relations,
analyzing power and effect, researching accession strategies of all of the
stake-holders that may be affected from the possible project and for
evaluat-ing project results.
In other words, stakeholder analysis is a method of
determining re-lations of stakeholders with the problem/project, their power in
the process or impact on it, and their strategies of accession; the
stake-holders in question are affected either from the subject of a research or
from a possible project
This study aspires to
provide competence to strategic planners, investment and business analysts,
professionals in the field of research and project developers in using the
stakeholder analysis technique. In our country, it has been widely seen that
researchers or professionals make serious mistakes, prefer to copy, or behave
superficially within the scope of developing research and implementation
project, preparing a strategic plan and conducting business analysis. It has
been aimed to guide the researchers with this study. This study is invaluable
in the sense that stakeholder analysis at the very beginning of the process
will increase the chances of success for the ones preparing scientific research
or implementation projects, strategic planners and business analysts. This
study prepared as a compilation is comprised of three parts: The first part
includes the introduction. In the second part, the definitions and promotions
of stakeholder analysis are discussed and in the third section, the stages of
stakeholder analysis are put forward.
Bir nitel araştırma ve istatistik yöntemi
olarak; bir soruna çözüm üretirken veya bir proje hazırlarken mevcut sorundan
veya olası projeden etkilenebilecek tüm paydaş grupların, sorun/proje ile ilişkilerinin, güçlerinin ve
etkilerinin, katılım stratejilerinin, belirlenmesinde ve proje sonuçlarının
değerlendirilmesinde kullanılmaktadır.
Başka bir anlatımla paydaş analizi
araştırmaya konu olan mevcut sorundan veya olası projeden etkilenebilecek; tüm
paydaş gruplarının; bu grupların sorun/proje ile ilişkilerinin; güçlerinin ve
etkilerinin; katılım stratejilerinin belirlenmesi yöntemidir.Bu
çalışma, stratejik planlama yapanlara, yatırım ve iş analistlerine, araştırma
alanında çalışanlara ve proje hazırlayanlara paydaş analizi tekniğini kullanma
konusunda yeterlik kazandırmayı amaçlamaktadır. Ülkemizde son yıllarda artan,
araştırma ve uygulama projesi hazırlama,stratejik plan hazırlama, iş analizi
yapma kapsamında çalışanların ciddi hatalar yaptıkları, kopyalamayı tercih
ettikleri veya yüzeysel davrandıkları görülmektedir. Bu çalışmayla
araştırmacılara rehberlik etmek amaçlanmıştır. Çalışmayı önemli kılan;
özellikle bilimsel araştırma veya uygulama projesi hazırlayanların, stratejik
plan hazırlayanların ve iş analizi yapanların sürecin başındayken paydaş
analizi yapmalarının başarı şanslarını artıracağı gerçeğidir. Derleme
mahiyetinde hazırlanan bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde
konuya giriş yapılmış; ikinci bölümde paydaş analizinin tanıtımı ve tanımları
ele alınmış; üçüncü bölümde paydaş analizinin aşamaları ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |