Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Differences of Turkish Origin Students and Parents in Belgium From Students and Parents in Turkey

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3684 - 3709, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.653804

Öz

Opinions of Turkish and Turkish culture course (TTCC) teachers were received in order to determine the differences between Turkish origin students and parents in Belgium and students and parents in Turkey. In this study phenomenology pattern which is one of the qualitative research methods was used. Data belonging to 10 participants, which was obtained by semi structured interviews consisting of open ended questions were resolved by content analysis and were separated into categories. According to TTCC teachers Turkish origin students in Belgium learn by hands on learning, participate in trips out of school and are involved in extracurricular activities much more than the students in Turkey. Although they do not comply during TTCC, they are more in compliance with school and classroom rules in Belgium. Teaching Turkish is the teaching of foreign language for most Turkish origin students. The number of non-bilingual students who have difficulty learning French is high. Most of the students have a minimum level of education in order to have a profession and they want to receive unemployment benefits. Students are more tolerant to race, ethnic, sex, cultural… differences, even if not all over Belgium. Most of Turkish origin parents in Belgium cannot provide students with adequate educational and social support. Apart from parents with high educational level, parents generally do not give due importance to TTCC and do not cooperate with teachers for the success of the course.

Kaynakça

  • Akbalık, F. G., Karaduman, B. D., Oral, E. A., ve Özdoğan, B. (2003). Yurtdışından dönen Türk öğrencilerin uyum düzeyleri ve benlik algıları. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 36(1-2), 1-11. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40 /141/982.pdf
  • Bingöl, A. S. (2006). Almanya ve Hollanda’da Türk göçmen işçi çocuklarına dönük eğitim politikaları ve uygulamaları.Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Büyükaslan, A. (2009). Strazburg'da yaşayan Türklerin dil davranışları, eğitim ve çift dillilik sorunları. M. Erdoğan (Ed.). Yurtdışındaki Türkler: 50.yılında göç ve uyum sempozyumu (349-356). Ankara: Orion Kitabevi.
  • Canpolat, H. A. ve Arıner, H. O. (2012). Küresel göç ve Avrupa Birliği ile Türkiye’nin göç politikalarının gelişimi. Orsam Rapor, 123. http://www.madde14.org/images/3/3a/Orsamkureselgoc2012.pdf
  • Castles, S. (Booth, H. ve Wallace, T. ile ). (1984). Here for good: Western Europes new ethnic minorities. London: Pluto Press.
  • Cemiloğlu, İ. ve Şen, Ü. (2012). Belçika’da yaşayan Türk çocuklarının demografik özelliklerine göre Türkçeye yönelik tutumları. Journal of World of Turks, 4(2), 7-26.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Dış İlişkiler ve Yurt Dışı İşçi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2016). DİYİH 2016 yılı raporu: Yurt dışındaki vatandaşlarımıza ilişkin gelişmeler ve sayısal bilgiler. https://www.csgb.gov.tr/media/8843/d%C4%B0y%C4% B0h-2016-y%C4%B1l%C4%B1-raporu.pdf
  • Değer, F. (2008). Fransa’daki Türk göçmenler ve kuşaklar arasındaki etkileşimde eğitimin rolü: Sosyolojik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Demirbaş, H. (2014). Eğitim-kültür açısından Avrupa’daki Türk çocukları sorunlar ve çözümler (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademi.
  • Dillere ve Kültürlere Açılım Programı Belçika Fransız Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı Arasında Ortaklık Şartı 2012-2017. (2012).
  • Doğan, A. A. (2006). Batı Avrupa’da Türk dış göç sürecinin güncel boyutları. B. Doyuran Kartal (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yurt Dışında Yaşayan Türk Vatandaşlarının Sorunlarını Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Gelekçi, C. ve Köse, A. (2011). Misafir işçilikten etnik azınlığa Belçika’daki Türkler (2. Baskı). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Güzel, A. (2010). İki dillilere Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Vizyon Yayınevi.
  • İçduygu, A., Erder, S. ve Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin uluslararası göç politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet oluşumundan ulus-ötesi dönüşümlere. MiReKoc Araştırma Raporları, https://mirekoc. ku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/01/Tu%CC%88rkiyenin-Uluslararas%C4%B1-Go%CC%88c%CC%A7-Politikalar%C4 %B1-1923-2023_-.pdf
  • Kaya, A. ve Kentel, F. (2008). Belçika Türkleri: Türkiye ve AB arasında köprü mü, engel mi?. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kuruüzüm, A. (2002). Kesin dönüş yapan işçi çocuklarının uyum problemi üzerine bir alan araştırması. Akdeniz İİBF Dergisi, 3, 102-113.
  • Laurijssen, I. ve Glorieux, I. (2015) Early career occupational mobility of Turkish and Moroccan second-generation migrants in Flanders, Belgium, Journal of Youth Studies, 18:1, 101-117.
  • Manço, A. (2010). Belçika'da Türklerin 40 yılı (1964-2004): Sorunlar, gelişmeler, değişmeler. 15.04.2018 tarihinde http://www.cie. ugent.be/IRFAM/amanco8.htm adresinden erişildi.
  • Mandin, J. (2014). An overview of integration policies in Belgium, INTERACT RR 2014/20, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. San Domenico di Fiesole (FI): European University Institute. http://cadmus.eui.eu/ bitstream/handle/1814/33133/INTERACT-RR-2014%20-%2020.pdf?sequence=1
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2010). Türkçe ve Türk kültürü öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Öztürk, H. (2001). Belçika’da ve Türkiye’de zorunlu eğitim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Reniers, G. (2000). On the selectivity and internal dynamics of labour migration processes: an analysis of Turkish and Moroccan migration to Belgium. Communities and generations : Turkish and Moroccan populations in Belgium (59–93). CBGS-NIDI/VUB-Press.
  • Solmaz, M. (2019). Belçika’daki Türkçe ve Türk kültürü dersinin bağlam ve çokkültürlü eğitimin boyutlarına göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şen, Ü. (2016). Belçika'da yaşayan Türk çocuklarının yazılı anlatım yanlışları üzerine tespitler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 1-18.
  • Timmerman, C., Vanderwaeren E. ve Crul M. (2003). The future of the second generation: The ıntegration of migrant youth in six European countries. The International Migration Review, 37(4), 1065-1090. http://www.jstor. org/stable/30037786
  • Türkiye-Belçika İkili İlişkileri. (2017). 18.03.2018 tarihinde http://bruksel.be.mfa.gov.tr/Mission/ShowInfoNote/338127 adresinden erişildi.
  • Vassaf, G. (2002). Daha sesimizi duyuramadık. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Wets, J. (2006). The Turkish community in Austria and Belgium: the challenge of ıntegration. Turkish Studies. 7(1), 85 -100.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.

Belçika’daki Türkiye Kökenli Öğrencilerin ve Velilerin Türkiye’deki Öğrenci ve Velilerden Farklılıkları

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3684 - 3709, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.653804

Öz

Belçika’daki Türkiye kökenli öğrenciler, veliler ile Türkiye’deki öğrenciler, veliler arasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla Türkçe ve Türk kültürü dersi (TTKD) öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır. Bu çalışmada nitel araştırmanın fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen 10 katılımcıya ait veriler içerik analiziyle çözümlenmiş ve kategorilere ayrılmıştır. TTKD öğretmenlerine göre, Belçika’daki Türkiye kökenli öğrenciler yaparak yaşayarak öğrenmekte ve okul dışı gezilere, etkinliklere daha çok katılmaktadırlar. TTKD’de uymasalar da okul ve sınıf kurallarına daha çok uymaktadırlar. Türkçe öğretimi, çoğu öğrenci için yabancı dil öğretimidir. Çiftdilli olmayan öğrencilerde Fransızcayı öğrenme güçlüğü çekenlerin sayısı fazladır. Öğrencilerin çoğu bir meslek sahibi olmak için asgari düzeyde eğitim görmekte veya işsizlik parası almak istemektedirler. Belçika’nın her yerinde olmasa bile öğrenciler farklılıklara karşı daha hoşgörülüdür. Belçika’daki Türkiye kökenli velilerin çoğu öğrencilere yeterli eğitsel ve sosyal desteği sağlayamamaktadır. Eğitim düzeyi yüksek veliler dışında genelde veliler TTKD’ye gereken önemi vermemekte ve dersin başarısı için öğretmenlerle işbirliği yapmamaktadır.

Kaynakça

  • Akbalık, F. G., Karaduman, B. D., Oral, E. A., ve Özdoğan, B. (2003). Yurtdışından dönen Türk öğrencilerin uyum düzeyleri ve benlik algıları. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 36(1-2), 1-11. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40 /141/982.pdf
  • Bingöl, A. S. (2006). Almanya ve Hollanda’da Türk göçmen işçi çocuklarına dönük eğitim politikaları ve uygulamaları.Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Büyükaslan, A. (2009). Strazburg'da yaşayan Türklerin dil davranışları, eğitim ve çift dillilik sorunları. M. Erdoğan (Ed.). Yurtdışındaki Türkler: 50.yılında göç ve uyum sempozyumu (349-356). Ankara: Orion Kitabevi.
  • Canpolat, H. A. ve Arıner, H. O. (2012). Küresel göç ve Avrupa Birliği ile Türkiye’nin göç politikalarının gelişimi. Orsam Rapor, 123. http://www.madde14.org/images/3/3a/Orsamkureselgoc2012.pdf
  • Castles, S. (Booth, H. ve Wallace, T. ile ). (1984). Here for good: Western Europes new ethnic minorities. London: Pluto Press.
  • Cemiloğlu, İ. ve Şen, Ü. (2012). Belçika’da yaşayan Türk çocuklarının demografik özelliklerine göre Türkçeye yönelik tutumları. Journal of World of Turks, 4(2), 7-26.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Dış İlişkiler ve Yurt Dışı İşçi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2016). DİYİH 2016 yılı raporu: Yurt dışındaki vatandaşlarımıza ilişkin gelişmeler ve sayısal bilgiler. https://www.csgb.gov.tr/media/8843/d%C4%B0y%C4% B0h-2016-y%C4%B1l%C4%B1-raporu.pdf
  • Değer, F. (2008). Fransa’daki Türk göçmenler ve kuşaklar arasındaki etkileşimde eğitimin rolü: Sosyolojik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Demirbaş, H. (2014). Eğitim-kültür açısından Avrupa’daki Türk çocukları sorunlar ve çözümler (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademi.
  • Dillere ve Kültürlere Açılım Programı Belçika Fransız Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı Arasında Ortaklık Şartı 2012-2017. (2012).
  • Doğan, A. A. (2006). Batı Avrupa’da Türk dış göç sürecinin güncel boyutları. B. Doyuran Kartal (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yurt Dışında Yaşayan Türk Vatandaşlarının Sorunlarını Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Gelekçi, C. ve Köse, A. (2011). Misafir işçilikten etnik azınlığa Belçika’daki Türkler (2. Baskı). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Güzel, A. (2010). İki dillilere Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Vizyon Yayınevi.
  • İçduygu, A., Erder, S. ve Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin uluslararası göç politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet oluşumundan ulus-ötesi dönüşümlere. MiReKoc Araştırma Raporları, https://mirekoc. ku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/01/Tu%CC%88rkiyenin-Uluslararas%C4%B1-Go%CC%88c%CC%A7-Politikalar%C4 %B1-1923-2023_-.pdf
  • Kaya, A. ve Kentel, F. (2008). Belçika Türkleri: Türkiye ve AB arasında köprü mü, engel mi?. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kuruüzüm, A. (2002). Kesin dönüş yapan işçi çocuklarının uyum problemi üzerine bir alan araştırması. Akdeniz İİBF Dergisi, 3, 102-113.
  • Laurijssen, I. ve Glorieux, I. (2015) Early career occupational mobility of Turkish and Moroccan second-generation migrants in Flanders, Belgium, Journal of Youth Studies, 18:1, 101-117.
  • Manço, A. (2010). Belçika'da Türklerin 40 yılı (1964-2004): Sorunlar, gelişmeler, değişmeler. 15.04.2018 tarihinde http://www.cie. ugent.be/IRFAM/amanco8.htm adresinden erişildi.
  • Mandin, J. (2014). An overview of integration policies in Belgium, INTERACT RR 2014/20, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. San Domenico di Fiesole (FI): European University Institute. http://cadmus.eui.eu/ bitstream/handle/1814/33133/INTERACT-RR-2014%20-%2020.pdf?sequence=1
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2010). Türkçe ve Türk kültürü öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Öztürk, H. (2001). Belçika’da ve Türkiye’de zorunlu eğitim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Reniers, G. (2000). On the selectivity and internal dynamics of labour migration processes: an analysis of Turkish and Moroccan migration to Belgium. Communities and generations : Turkish and Moroccan populations in Belgium (59–93). CBGS-NIDI/VUB-Press.
  • Solmaz, M. (2019). Belçika’daki Türkçe ve Türk kültürü dersinin bağlam ve çokkültürlü eğitimin boyutlarına göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şen, Ü. (2016). Belçika'da yaşayan Türk çocuklarının yazılı anlatım yanlışları üzerine tespitler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 1-18.
  • Timmerman, C., Vanderwaeren E. ve Crul M. (2003). The future of the second generation: The ıntegration of migrant youth in six European countries. The International Migration Review, 37(4), 1065-1090. http://www.jstor. org/stable/30037786
  • Türkiye-Belçika İkili İlişkileri. (2017). 18.03.2018 tarihinde http://bruksel.be.mfa.gov.tr/Mission/ShowInfoNote/338127 adresinden erişildi.
  • Vassaf, G. (2002). Daha sesimizi duyuramadık. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Wets, J. (2006). The Turkish community in Austria and Belgium: the challenge of ıntegration. Turkish Studies. 7(1), 85 -100.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meral Solmaz 0000-0003-1770-535X

Levent Deniz 0000-0002-5786-215X

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 19 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Solmaz, M., & Deniz, L. (2020). Belçika’daki Türkiye Kökenli Öğrencilerin ve Velilerin Türkiye’deki Öğrenci ve Velilerden Farklılıkları. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3684-3709. https://doi.org/10.26466/opus.653804