Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship Between Clinical Comfort-Worry and Self-Efficacy Perceptions of Nursing Students Who Have Taken Pediatric Nursing Course

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 26, 4293 - 4315, 30.06.2020
https://doi.org/10.26466/opus.659694

Öz

The aim of this study was to investigate the relationship between clinical anxiety / comfort status, adequacy level and self-efficacy perception of pediatric clinics in nursing students who have taken Pediatric Nursing course. This descriptive correlational study was conducted with nursing students in Istanbul. The sample included 295 students who had taken pediatric nursing courses. Data were collected using Student Information Form, Pediatric Student Comfort and Worry Assessment Tool (PSCWAT), Pediatric Clinic Proficiency Level Form (PCPL) and General Self-Efficacy Scale (GSES). Most of the students (57.3%) participated in the study were 4th grade students, 15.6% were male, 7,5% of them were intern at the pediatric clinics, 35.9% of the students wanted to work in a pediatric department after graduation. There was a positive correlation between the comfort subscale of PSCWAT and PCPL scores at 18%. There was a negative correlation between anxiety subscale of PSCWAT and total score of GSES. Consequently, it was found that as the students' anxiety decreased according to PSCWAT scale, their perception of self-efficacy increased and they perceived themselves sufficient to start practice. According to the PSCWAT scale, it was found that the students had more self-efficacy in the pediatric practice as their comfort in the clinic increased. The level of comfort and anxiety of students affects self-efficacy perception in clinical practice. 

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., ve Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 129-135.
  • Al-Qaaydeh, S., Lassche, M. ve Macintosh, C. I. (2012). Exploratory factor analysis of the pediatric nursing student clinical comfort and worry assessment tool. Journal Of Pediatric Nursing, 27, 39-43.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlilik: Bir kavram analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 64-80.
  • Arslan, S., Şener, D. K. ve Cangür. Ş. (2018). Validity and reliability of clinical comfort and worry assessment tool of pediatric nursing student. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 61-66.
  • Bayar, K., Çadır, G. ve Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Taf Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 16-22.
  • Dikmen, Y., Denat, Y., Başaran, H. ve Filiz, N. Y. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Journal Of Contemporary Medicine, 6(3), 206-213.
  • Erbil, N., Kahraman, A. N. ve Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Journal Of Anatolia Nursing And Health Sciences, 9(1), 1-16.
  • Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Journal Of Hacettepe University Faculty Of Nursing, 5(1), 49-59.
  • Gözüm, S. ve Aksayan, S. (1999). Öz-etkililik-yeterlik ölçeği'nin türkçe formunun güvenilirlik ve geçerliliği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 21-34.
  • Güler, Ö. ve Çınar, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları başetme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 253-261.
  • Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S. ve Yıldırım, A. (2008). Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 69-75.
  • Jimenez, C., Navia-Osorio, P. ve Vacas Diaz, C. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66, 442–455.
  • Karadağ, E., Derya, A. Y. ve Ucuzal, M. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim Ve Sanatı Dergisi, 4(1), 13- 20.
  • Karagözoğlu, Ş., Özden, D., Türk, G. ve Yıldız, F. T. (2014). Klasik ve entegre müfredat programı hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada yaşadıkları kaygı, klinik stres düzeyi ve etkileyen bazı faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(4), 266-274.
  • Keskin, G. Ü. ve Orgun, F. (2006). Ögrencilerin öz etkililik-yeterlilik düzeyleri ile basa çikma stratejilerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7(2), 92-96.
  • Kubin, L. ve Wilson, C. E. (2017). Effects of community volunteer children on student pediatric assessment behaviors.Clinical Simulation in Nursing,13(7),303-308.
  • Kürtüncü, M., Çınar, N., Kahraman, İ. ve Demirbağ, B. C. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk onkoloji kliniğindeki deneyimleri: Niteliksel çalışma. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 4(1), 8-15.
  • Lassche, M., Al-Qaaydeh, S., Macintosh, C. I. ve Black, M. (2013). Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. Journal of Pediatric Nursing, 28(1), 48-54.
  • McLaughlin, K., Moutray, M. ve Muldoon, O. T. (2008). The role of personality and self‐efficacy in the selection and retention of successful nursing students: a longitudinal study. Journal of Advanced Nursing, 61(2), 211-221.
  • Megel, M. E., Black, J., Clark, L., Carstens, P., Jenkins, L. D., Promes, J., vd. (2012). Effect of high-fidelity simulation on pediatric nursing students’ anxiety. Clinical Simulation in Nursing, 8(9), e419-e428.
  • Oermann, M. H., ve Lukomski, A. P. (2001). Experiences of students in pediatric nursing clinical courses. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 6(2), 65-72.
  • Sanders, A. E., ve Lushington, K. (2002). Effect of perceived stress on student performance in dental school. Journal of dental education, 66(1), 75-81.
  • Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., ve Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports, 51(2), 663-671.
  • Şavk, Ş. (2012). Hemşirelik birinci sınıf öğren¬cilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. K.K.T.C Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı, Lefkoşa.
  • Şirin, A., Kavak, O. ve Ertem, G. (2003). Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(1), 27-32.
  • Yıldırım, N., Karaca, A., Ankaralı, H., Açıkgöz, F. ve Akkuş, D. (2016). Stress experienced By Turkish nursing students and related factors. Clin Exp Health Sci, 6, 121-128.
  • Yiğitbaş, Ç., ve Yetkin, A. (2003). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlilik düzeyinin değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7, 6-13.
  • Zengin, N. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve klinik uygulamada yaşanılan stresle ilişkisinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 49-57.

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Almış Öğrencilerin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumu ile Öz Yeterlilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 26, 4293 - 4315, 30.06.2020
https://doi.org/10.26466/opus.659694

Öz

Araştırma, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği (ÇSHH) dersini almış hemşirelik öğrencilerinin klinik endişe/rahatlık durumu, çocuk kliniklerindeki uygulamalara ilişkin yeterlilik düzeyi ve öz yeterlilik algısı arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı ilişki arayıcı olarak yapılan araştırmanın evrenini İstanbul’da bir üniversitede öğrenim gören hemşirelik öğrencileri oluşturdu. Örneklemde ÇSHH dersi almış 295 öğrenci yer aldı. Veri toplamada Öğrenci Bilgi Formu, Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracı (PHÖKREDA), Çocuk Kliniği Uygulamaları (Bakım-Tanı ve Tedavi) Yeterlilik Düzeyi Formu (ÇKUYDF) ve Genel Öz Yeterlilik Ölçeği (GÖYÖ) kullanıldı. Çalışmaya katılan öğrencilerin %57,3’ünün 4.sınıf öğrencisi, %15,6’sının erkek, %7,5’nin ÇSHH Anabilim Dalı’nda intern olduğu, %35,9’unun mezun olduktan sonra çocuk ile ilgili bir bölümde çalışmayı istediği saptandı. PHÖKREDA ölçeğinin rahatlık alt boyutu ile ÇKUYDF puanları arasında pozitif yönde, %18 düzeyinde; PHÖKREDA ölçeğinin endişe alt boyutu ile GÖYÖ toplam puanı ve GÖYÖ başlama alt boyutu arasında negatif yönde anlamlı ilişki saptandı. Sonuç olarak öğrencilerin endişesi düştükçe genel öz yeterlilik algısının arttığı ve kendini bir işe/uygulamaya başlama konusunda yeterli algıladığı, klinikte rahatlığı arttıkça öğrencilerin kendini çocuk uygulamalarında daha yeterli gördüğü saptanmıştır. Öğrencilerin rahatlık ve endişe düzeyi öz yeterlilik algısını ve klinikteki uygulamalardaki yeterlilik algısını etkilemektedir.

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., ve Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 129-135.
  • Al-Qaaydeh, S., Lassche, M. ve Macintosh, C. I. (2012). Exploratory factor analysis of the pediatric nursing student clinical comfort and worry assessment tool. Journal Of Pediatric Nursing, 27, 39-43.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlilik: Bir kavram analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 64-80.
  • Arslan, S., Şener, D. K. ve Cangür. Ş. (2018). Validity and reliability of clinical comfort and worry assessment tool of pediatric nursing student. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 61-66.
  • Bayar, K., Çadır, G. ve Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Taf Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 16-22.
  • Dikmen, Y., Denat, Y., Başaran, H. ve Filiz, N. Y. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Journal Of Contemporary Medicine, 6(3), 206-213.
  • Erbil, N., Kahraman, A. N. ve Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Journal Of Anatolia Nursing And Health Sciences, 9(1), 1-16.
  • Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Journal Of Hacettepe University Faculty Of Nursing, 5(1), 49-59.
  • Gözüm, S. ve Aksayan, S. (1999). Öz-etkililik-yeterlik ölçeği'nin türkçe formunun güvenilirlik ve geçerliliği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 21-34.
  • Güler, Ö. ve Çınar, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları başetme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 253-261.
  • Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S. ve Yıldırım, A. (2008). Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 69-75.
  • Jimenez, C., Navia-Osorio, P. ve Vacas Diaz, C. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing, 66, 442–455.
  • Karadağ, E., Derya, A. Y. ve Ucuzal, M. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim Ve Sanatı Dergisi, 4(1), 13- 20.
  • Karagözoğlu, Ş., Özden, D., Türk, G. ve Yıldız, F. T. (2014). Klasik ve entegre müfredat programı hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada yaşadıkları kaygı, klinik stres düzeyi ve etkileyen bazı faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(4), 266-274.
  • Keskin, G. Ü. ve Orgun, F. (2006). Ögrencilerin öz etkililik-yeterlilik düzeyleri ile basa çikma stratejilerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7(2), 92-96.
  • Kubin, L. ve Wilson, C. E. (2017). Effects of community volunteer children on student pediatric assessment behaviors.Clinical Simulation in Nursing,13(7),303-308.
  • Kürtüncü, M., Çınar, N., Kahraman, İ. ve Demirbağ, B. C. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk onkoloji kliniğindeki deneyimleri: Niteliksel çalışma. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 4(1), 8-15.
  • Lassche, M., Al-Qaaydeh, S., Macintosh, C. I. ve Black, M. (2013). Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. Journal of Pediatric Nursing, 28(1), 48-54.
  • McLaughlin, K., Moutray, M. ve Muldoon, O. T. (2008). The role of personality and self‐efficacy in the selection and retention of successful nursing students: a longitudinal study. Journal of Advanced Nursing, 61(2), 211-221.
  • Megel, M. E., Black, J., Clark, L., Carstens, P., Jenkins, L. D., Promes, J., vd. (2012). Effect of high-fidelity simulation on pediatric nursing students’ anxiety. Clinical Simulation in Nursing, 8(9), e419-e428.
  • Oermann, M. H., ve Lukomski, A. P. (2001). Experiences of students in pediatric nursing clinical courses. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 6(2), 65-72.
  • Sanders, A. E., ve Lushington, K. (2002). Effect of perceived stress on student performance in dental school. Journal of dental education, 66(1), 75-81.
  • Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., ve Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports, 51(2), 663-671.
  • Şavk, Ş. (2012). Hemşirelik birinci sınıf öğren¬cilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. K.K.T.C Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı, Lefkoşa.
  • Şirin, A., Kavak, O. ve Ertem, G. (2003). Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(1), 27-32.
  • Yıldırım, N., Karaca, A., Ankaralı, H., Açıkgöz, F. ve Akkuş, D. (2016). Stress experienced By Turkish nursing students and related factors. Clin Exp Health Sci, 6, 121-128.
  • Yiğitbaş, Ç., ve Yetkin, A. (2003). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlilik düzeyinin değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7, 6-13.
  • Zengin, N. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve klinik uygulamada yaşanılan stresle ilişkisinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 49-57.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsen Mutlu 0000-0002-8708-984X

Merve Azak 0000-0003-4299-3322

Sümeyye Kalaycı 0000-0002-6269-9991

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Mutlu, B., Azak, M., & Kalaycı, S. (2020). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Almış Öğrencilerin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumu ile Öz Yeterlilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(26), 4293-4315. https://doi.org/10.26466/opus.659694