Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürlerarası İletişim Bağlamında Ötekileştirme Olgusunun Dijital Taşıyıcılığına Dair Netflix Dijital Televizyonu Üzerinden Bir Bakış:13 Commandments (13 Emir) Dizisi Üzerinden Göstergebilimsel Analizi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 26, 4479 - 4516, 30.06.2020
https://doi.org/10.26466/opus.680136

Öz

Günümüzde bir sorunsal haline dönüşen öteki kavramı ve yakından ilişkili olduğu kimlik teriminin geçmişi insanlık tarihine koşut nitelik taşıyor olsa da kimlik terimi ve üzerinden tanımlanan öteki olgusunun popüler bir kavram olarak kullanımı, yirminci yüzyılda ortaya çıkmıştır. Dijitalleşme çağı olarak addedilen günümüzde, dijital televizyon anlayışının en önemli örneklemini oluşturan Amerika Birleşik Devletleri kökenli Netflix, toplumsal ilişkilerde belirleyici rol oynama misyonunu üstlenmiştir. Kurguladıkları yayınlar ile kitlelere ulaşan Netflix dijital televizyonunu, yarattığı mizansen ve oluşturduğu söylem ile kitleleri etkisi altına alabilmektedir. Söz konusu etkisini nefret söylemi ile ötekileştirme olgularına yönelten Netflix, ilgili ideolojiye hizmet eden ve hegemonyayı besleyen amaçlarını Türk insanı ve Türkiye üzerine yoğunlaştırmıştır. Çalışmanın temel sorunsalını, küresel ölçekte yayın faaliyetlerini sürdüren dijital televizyon platformu Netflix’in Türkiye’ye ve Türk insanına dair stratejik ve planlı şekilde oluşturulmaya çalışılan olumsuz algının varlığı oluşturmaktadır. Netflix’in geliştirdiği önyargılı içerikler ile olumsuz söylemlerin, Türk insanını ve Türkiye’yi dünya kamuoyu önünde olumsuz yönde etkileyebilecek boyutlara erişmesi, çalışmanın temel çıkış noktasını oluşturmaktadır. Söz konusu yayınlar, nefret söylemini ve ötekileştirme edimlerini de beraberinde getirecektir. İlgili söylem ve edimlerin varlığı iddiası, 2017 yılı Belçika yapımı 13 Commandments adlı dizi üzerinden gösterge bilimsel analizler gerçekleştirilerek, değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Destekleyen Kurum

.

Proje Numarası

.

Teşekkür

.

Kaynakça

  • Netflix (t.y) About Netflix. 12.12.2019 tarihinde adresnden erişilmiştir. https://media.netflix.com/en/about-netflix.
  • Adanır, O., ve Baudrillard, J. (2010). Fikir mimarları dizisi. No:22, İstanbul:Say Yayınları.
  • Arar, B.Y. ve Bilgin, N.,(2010).Gazetelerde ötekileştirme pratikleri:Türk Basını üzerine bir inceleme.İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi,Gazi Üniversitesi,30.
  • Baudrillard, J. (2005). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Çev. O. Adanır, Ankara:Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J., (2008). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. Çev. O. Adanır, İstanbul:Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bilgin, N., (2007). Kimlik inşası. Ankara:Aşina Kitaplar.
  • Brookes, H. J,. (1995). Suit, Tie and a touch of ‘juju' the ideological construction of Africa: A critical discourse analysis of news on Africa in the British Press. Discourse and Society, 6(4),
  • https://doi.org/10.1177/0957926595006004002
  • Dyer, G., (2010). İletişim olarak reklamcılık. Çev. M. N. Öncel Taşkıran, İstanbul: Beta Basım.
  • Erdoğan, İ., (2012). Pozitivist metodoloji ve ötesi araştırma tasarımları niteliksel ve istatistiksel yöntemler (3. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Fiske, J., (1996). İletişim çalışmalarına giriş. Çev. S. İrvan, 1. Basım, Ankara:Ark Yayınları.
  • Foucault, M., (2002). Toplumu savunmak gerekir. Çev. Ş. Aktaş, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Gordon, M., (2005). Sosyoloji sözlüğü. Çeviren: O. Akınhay, D. Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guiraud, P., (1994). Göstergebilim. Çev. M. Yalçın, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Hall, S., (1998). Eski ve yeni etniklikler, kültür, küreselleşme ve Dünya sistemi. (Der. A.D. King), (Çev. G. Seçkin, Ü. H. Yolsal), Ankara.
  • İnceoğlu, Y., ve Çoban, S., (2014)., Ötekileştirme sürecinde medyanın yeri. (Der. Y. İnceoğlu, S. Çoban) Azınlıklar, Ötekiler ve Medya içinde, , Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Kantar, G. (2019). Under the dome of cultural heritage. Ed. C. Demirkıran, Ankara:Berikan Yayınevi.
  • Karasar, N.(2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kellner, D., (2001). Popüler kültür ve postmodern kimliklerin inşası. Doğu Batı, No:15.
  • Keyman, E. F., (2000). Küresellesme, devlet, kimlik, farklılık: Uluslararası iliskiler kuramınıyeniden düsünmek. İstanbul:Alfa Basım.
  • Leppert, R., (2002). Sanatta anlamın görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Odyakmaz, A. N. ve Odyakmaz N. A., (2008). İletişim sözlüğü. İstanbul:Babil Yayınları.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal Bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).
  • Rıfat, M., (2007). Homo Semioticus ve genel göstergebilim sorunları. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları,
  • Rıfat, M., (2008). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları: 2. temel metinler. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Rıfat, M., (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sanson, K., Steirer G., (2019). Hulu, streaming and the contemporary television ecosystem. Media, Culture & Society. 41(8). DOI: 10.1177/0163443718823144.
  • Sartori, G., (2006). Görmenin iktidarı, Homo Videns: Gören insan. Çev. G. Batuş, B. Ulukan, İstanbul:Karakutu Yayınları.
  • Shih, W. C., Kaufman S. P. ve Spinola, D. (2009). Netflix. Boston: Harvard Business School.
  • Temel, D. (2012). Resmi ideoloji, devlet, milliyetçilik: Türküm, doğruyum, çalışkanım mı dediniz?. Ankara:Ütopya Yayınevi.

A Look At The Digital Carrier Of Othering In The Context Of Intercultural Communication Via Netflix Digital Television: Semiotic Analysis Over 13 Commandments

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 26, 4479 - 4516, 30.06.2020
https://doi.org/10.26466/opus.680136

Öz

Although the concept of the other, which is now becoming a problematic one, and the history of the term identity, with which it is closely related, are similar to human history, the use of the term identity and the phenomenon of the other, which is defined through it, as a popular concept, emerged in the twentieth century. Netflix, based in the United States, which is the most important example of digital television concept in what is considered the age of digitalization, has taken on the mission of playing a decisive role in social relations. Netflix digital television, which reaches the masses with the publications they have edited, can influence the masses with the mizansen and the discourse it creates. Netflix has focused its aims on the Turkish people and Turkey, serving the relevant ideology and nurturing hegemony. The main problem of the study is the negative perception of Netflix, the digital television platform that operates on a global scale, about Turkey and the Turkish people in a strategic and planned way. The preconceived content and negative discourses developed by Netflix and the fact that it has reached the dimensions that could negatively affect Turkish people and Turkey in front of the world public opinion constitute the main starting point of the study. These publications will bring about hate speech and othering. The claim for the existence of relevant discourses and actions was attempted to be evaluated by carrying out indicative scientific analyses through the series 13 Commandments, made in Belgium in 2017.

Proje Numarası

.

Kaynakça

  • Netflix (t.y) About Netflix. 12.12.2019 tarihinde adresnden erişilmiştir. https://media.netflix.com/en/about-netflix.
  • Adanır, O., ve Baudrillard, J. (2010). Fikir mimarları dizisi. No:22, İstanbul:Say Yayınları.
  • Arar, B.Y. ve Bilgin, N.,(2010).Gazetelerde ötekileştirme pratikleri:Türk Basını üzerine bir inceleme.İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi,Gazi Üniversitesi,30.
  • Baudrillard, J. (2005). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Çev. O. Adanır, Ankara:Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J., (2008). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. Çev. O. Adanır, İstanbul:Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bilgin, N., (2007). Kimlik inşası. Ankara:Aşina Kitaplar.
  • Brookes, H. J,. (1995). Suit, Tie and a touch of ‘juju' the ideological construction of Africa: A critical discourse analysis of news on Africa in the British Press. Discourse and Society, 6(4),
  • https://doi.org/10.1177/0957926595006004002
  • Dyer, G., (2010). İletişim olarak reklamcılık. Çev. M. N. Öncel Taşkıran, İstanbul: Beta Basım.
  • Erdoğan, İ., (2012). Pozitivist metodoloji ve ötesi araştırma tasarımları niteliksel ve istatistiksel yöntemler (3. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Fiske, J., (1996). İletişim çalışmalarına giriş. Çev. S. İrvan, 1. Basım, Ankara:Ark Yayınları.
  • Foucault, M., (2002). Toplumu savunmak gerekir. Çev. Ş. Aktaş, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Gordon, M., (2005). Sosyoloji sözlüğü. Çeviren: O. Akınhay, D. Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guiraud, P., (1994). Göstergebilim. Çev. M. Yalçın, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Hall, S., (1998). Eski ve yeni etniklikler, kültür, küreselleşme ve Dünya sistemi. (Der. A.D. King), (Çev. G. Seçkin, Ü. H. Yolsal), Ankara.
  • İnceoğlu, Y., ve Çoban, S., (2014)., Ötekileştirme sürecinde medyanın yeri. (Der. Y. İnceoğlu, S. Çoban) Azınlıklar, Ötekiler ve Medya içinde, , Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Kantar, G. (2019). Under the dome of cultural heritage. Ed. C. Demirkıran, Ankara:Berikan Yayınevi.
  • Karasar, N.(2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kellner, D., (2001). Popüler kültür ve postmodern kimliklerin inşası. Doğu Batı, No:15.
  • Keyman, E. F., (2000). Küresellesme, devlet, kimlik, farklılık: Uluslararası iliskiler kuramınıyeniden düsünmek. İstanbul:Alfa Basım.
  • Leppert, R., (2002). Sanatta anlamın görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Odyakmaz, A. N. ve Odyakmaz N. A., (2008). İletişim sözlüğü. İstanbul:Babil Yayınları.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal Bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).
  • Rıfat, M., (2007). Homo Semioticus ve genel göstergebilim sorunları. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları,
  • Rıfat, M., (2008). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları: 2. temel metinler. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Rıfat, M., (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sanson, K., Steirer G., (2019). Hulu, streaming and the contemporary television ecosystem. Media, Culture & Society. 41(8). DOI: 10.1177/0163443718823144.
  • Sartori, G., (2006). Görmenin iktidarı, Homo Videns: Gören insan. Çev. G. Batuş, B. Ulukan, İstanbul:Karakutu Yayınları.
  • Shih, W. C., Kaufman S. P. ve Spinola, D. (2009). Netflix. Boston: Harvard Business School.
  • Temel, D. (2012). Resmi ideoloji, devlet, milliyetçilik: Türküm, doğruyum, çalışkanım mı dediniz?. Ankara:Ütopya Yayınevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Akova 0000-0001-7680-7394

Proje Numarası .
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Akova, S. (2020). Kültürlerarası İletişim Bağlamında Ötekileştirme Olgusunun Dijital Taşıyıcılığına Dair Netflix Dijital Televizyonu Üzerinden Bir Bakış:13 Commandments (13 Emir) Dizisi Üzerinden Göstergebilimsel Analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(26), 4479-4516. https://doi.org/10.26466/opus.680136