Violence against women is a social problem. Mass media, can offer a solution for all kinds of social problems if used correctly. Public service announcements are important tools to raise societal awareness about violence. Every step taken in the mass media to stop violence against women is very important as it is watched by large masses. This study consists of the analysis of public service ads on violence against women. In the article, violence against women-themed public service ads and social advertisements published in Turkey were analyzed by content analysis method. As a result of the content analysis, the main results of the public service ads with the theme of violence against women were summarized. Accord-ing to the results of the content analysis, it was seen that a negative message tone was mostly used in public advertisements. In addition, this message was given by women, men and children that were generally shown together and these negative feelings were presented as a story. In addition, it is seen that women are often depicted as needing and sad in public service announcements. Results also showed that there are public service announcements that reminded men who are seen as the source of violence and how they can reach out to women who are subjected to violence when they need help. This study is an important study as it is one of the pioneering studies in Turkish literature on violence against women and public service ads.
Public service announcements violence against women content analysis
Kadına yönelik şiddet, bir toplumsal sorundur. Kitle iletişim araçları ise, doğru kullanıldığı takdirde her türlü toplumsal sorun için bir çözüm yolu sunabilir. Özellikle çeşitli kurum veya kuruluşlar tarafından oluşturulan kamu spotları, toplumu konu hakkında bilinçlendirmek için önemli bir araçtır. Kadına yönelik şiddeti durdurmaya yönelik kitlesel medyada atılan her adım, geniş kitleler tarafından izlendiği için, oldukça önem taşımaktadır. Bu çalışma, kadına yönelik şiddet konulu kamu spotlarının analizinden oluşmaktadır. Makalede Türkiye’de yayımlanmış kadına yönelik şiddet temalı kamu spotu ve sosyal reklamlar içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İçerik analizi sonucunda kadına yönelik şiddet temalı kamu spotlarının belli başlı sonuçları özetlenmiştir. İçerik analizinin sonuçlarına göre kamu spotlarında en çok negatif bir mesaj tonunun kullanıldığı, bu mesaj verilirken kadın, erkek ve çocuğun genellikle bir arada gösterildiği ve bu negatif duyguların hikayeleştirilerek sunulduğu görülmüştür. Ayrıca, kamu spotu yayınlarında kadınların genellikle yardıma muhtaç ve üzgün olarak gösterildiği görülmektedir. Buna ek olarak şiddetin kaynağı olarak görülen erkeğe kuralları hatırlatan, şiddete maruz kalan kadına ise yardıma ihtiyaç duydukları anlarda nasıl yardıma ulaşacaklarını anlatan kamu spotları bulunmaktadır. Bu çalışma, kadına şiddet ve kamu spotları konusunda Türk yazınında yer alan öncü çalışmalardan birisi olması nedeniyle önemli bir çalışmadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 39 |