Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk İhmali ve İstismarı Konusundaki Farkındalık Düzeyleri

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 43, 6162 - 6176, 07.11.2021
https://doi.org/10.26466/opus.885123

Öz

Bu araştırma Yakın Doğu Üniversitesi Hemşirelik Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin çocuk ihmali ve istismarı konusunda farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla, yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın örneklemi 520 öğrenciden oluşmaktadır. Aralık 2018 – Haziran 2019 tarihleri arasında toplanan verilerde, öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini belirlemeye yönelik Sosyodemografik Özellikler Anket Formu ve Çocuk İstismarı ve İhmali Belirti ve Risklerini Tanılama Ölçeği (ÇİİBRTÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde dağılımı yapılmış, Kruskall Wallis H Testi ve Mann Witney- U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin, cinsiyet, sınıf, çocuk ihmali ve istismarı konusunda bilgi alma durumu, çocuk ihmali ve istismarı vakası veya şüphesi ile karşılaşma durumu değişkenleri ile çocuk ihmali ve istismarı konusunda farkındalık düzeyleri arasında anlamlı farklılık saptanırken, yaş değişkeni ile istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin ÇİİBRTÖ’nde en yüksek puan ortalaması ‘ihmal belirtileri’ alt boyutunda iken, en düşük puan ortalaması ‘ihmal ve istismara yatkın çocuk özellikleri” alt boyut puan ortalamasıdır. Toplam ölçek puan ortalaması 3.45+0.45’dir. Öğrencilerin çocuk ihmali ve istismarı konusunda farkındalık düzeylerinin yeterli olmadığı saptanmıştır. Hemşirelik eğitim müfredatında çocuk ihmali ve istismarı konusuna daha fazla yer verilmesi öğrencilerin bu konuda farkındalık düzeylerinin artırılmasında önemli olabilir.

Kaynakça

  • Başdaş, Ö. and Bozdağ, F. (2018). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Saglık Bilimleri Dergisi, 11(3) 267-275.
  • Burç, A. and Güdücü Tüfekçi, F. (2015). Hemşirelerin çocuk ı̇stismarı ve ı̇hmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeyleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 144-151.
  • Cho, K. and Kim E. (2016). Nursing students’ knowledge, attitudes, perceived behavior control and ıntention to report cases of child abuse. Child Health Nurs Res, 22(2), 145-152.
  • Gölge, Z. B., Hamzaoğlu, N. and Türk, B. (2012). Sağlık çalışanlarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin ölçülmesi. Adli Tıp Dergisi, 26(2), 86-96. https://dx.doi.org/10.5505/adlitip.2012.36349.
  • Guedes, A. (2016). Violence aganist children in Latin America and Caribbean, data and action. Pan American.
  • Health Organization / World Health Organization Regional Office for the America. (cited 2020 May 4). Available from: https://www.paho.org/hq/index.php? option=com_docman&view=download&slug=violence-against-children-in-latin-america-and-the-caribbean-data-and action&Itemid=270&lang=en .
  • Güdek-Seferoğlu, E., Sezici, E. and Yiğit, D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeyleri. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 10(17), 257-276. DOI: 10.26466/opus.511405.
  • Hills, S., Mercy, J., Amobi, A. and Kress, H. (2016). Global prevalence of past-year violence against children: A systematic review and minimum estimates. Pediatrics, 137(3), e20154079.
  • KADEM. Sos Çocuk köyü Derneği Kuzey Kıbrıs’ta Çocukların Konumu ve Çocuk Hakları Araştırma Raporu. 2009. (cited 2020 May 4). Available from: http://www.soscocukkoyu.org/wpcontent/uploads/2016/12/KADEM-%C3%87ocuk-Haklar%C4%B1- Ara%C5%9Ft%C4%B1rma-Raporu-2009.pdf .11.10.2017a
  • Krug, E.G., Dahlberg, L.L., Mercy, J.A., Zwi, A.B. and Lozano, R. (Eds.). (2002). World report on violence and health. Geneva: World Health Organization. (cited 2020 May 4). Available from: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/introduction.pdf.
  • Lavigne, J.L. (2014). Pediatric inpatient nurses’ knowledge and perceptions of child maltreatment. The University of North Carolina Master Thesis,, North Carolina. (cited 2020 May 4). Available from: https://www.researchgate.net/publication/330824426_Pediatric_Inpatient_Nurses'_Perceptions_of_Child_Maltreatment.
  • Lee, P. and Chou, F. A. (2017). Training programme for Taiwan nurses to improve child abuse reporting, Journal of Clinical Nursing, 26(15-16), 2297-2306. https://doi.org/10.1111/jocn.13447.
  • Metinyurt, H. A. I. ve Sarı, H. Y. (2016). Sağlık çalışanlarının çocuk ihmali ve istismarını tanıma düzeyleri. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 1(1), 101-121.
  • Özbey, H., Gül, U., Özçelep, G. A. and Kahriman İ. (2018). Knowledge and awareness of nursing students about child abuse and. J Nurs Res Pract, 2(3), 21-25.
  • Özçevik, D., Güneş, Ö. D and Ocakçı, A. F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin sosyo-kültürel ve demografik özelliklerinin çocuk istismarı ve ihmali farkındalığı ile ilişkisi . ASHD, 17(2), 16-27.
  • Polat, O. and Reva, Z. (2019). Çocuk Hakları Sözleşmesi. O. Polat (Ed.) içinde, Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı-2 önleme ve rehabilitasyon. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları. p.321-336.
  • Poreddi, V., Pashapu, D. R., BV, K., Gandhi, S., El-Arousy, W. and Math, S. B. (2016). Nursing students’ knowledge of child abuse and neglect in India. British Journal of Nursing, 25(5), 264-268. http://dx.doi.org/10.12968/bjon.2016.25.5.264.
  • Read, J., Harper, D., Tucker, I. and Kennedy, A. (2018). Do adult mental health services identify child abuse and neglect? A systematic review. Int J Ment Health Nurs, 27, 7–19. https://doi.org/10.1111/inm.12369.
  • Sampson, M. and Read, J. (2017). Are mental health services getting better at asking about abuse and neglect. International Journal of Mental Health Nursing, 26, 95–104.
  • Uncu F. and Oğuzöncül F. (2013). Health care workers who work in the province of Elazıg levels of awareness about child abuse and neglect, and the factors affecting this situation. International Journal of Medical Investigation, 1(1), 129-142.
  • Uysal, A. (1998). Çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamada hemşire ve ebelerin bilgi düzeylerinin saptanması. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Victor-Chmil, J. and Foote, E. (2016). An Interprofessional Simulation for Child Abuse Reporting, Clinical Simulation in Nursing, 12(3), 69-73.
  • World Health Organization. Child Abuse. (2016). (cited 2020 May 4). Available from: ttps://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment.

Awareness Levels of Child Neglect and Abuse in Nursing Students

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 43, 6162 - 6176, 07.11.2021
https://doi.org/10.26466/opus.885123

Öz

The aim of this study was to determine the awareness level of the students in the Yakın Doğu- Near East University Nursing Faculty about child neglect and abuse. The population of this descriptive study was composed of 520 students. In order to collect the data, Questionnaire for Socio-demographic Characteristics to determine sociodemographic characteristics of the students and The Diagnosis Scale of the Risks and Symptoms of Child Abuse and Neglect (DSRSCAN) were used, in December 2018 - June 2019. Obtained data were analyzed by their percentage, distributions and average. Kruskal Wallis H Test and Mann Witney-U Test were also used. According to the results of the research, it was found that there was a significant difference between the students' gender, class, knowledge child neglect and abuse, the case of child neglect and abuse case or suspicion and the level of awareness about child neglect and abuse. There was no statistically significant for age. While the highest mean score of the stu-dents was obtained in “signs of neglect on child” subscale, the lowest mean score was obtained in ‘characteristics of children prone to abuse and neglect” subscale. Total scale mean score was 3.45+0.45. It was determined that the students' level of awareness about child neglect and abuse was not sufficient. More emphasis on child neglect and abuse in the nursing education curriculum may be important in raising the awareness level of the students.

Kaynakça

  • Başdaş, Ö. and Bozdağ, F. (2018). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Saglık Bilimleri Dergisi, 11(3) 267-275.
  • Burç, A. and Güdücü Tüfekçi, F. (2015). Hemşirelerin çocuk ı̇stismarı ve ı̇hmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeyleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 144-151.
  • Cho, K. and Kim E. (2016). Nursing students’ knowledge, attitudes, perceived behavior control and ıntention to report cases of child abuse. Child Health Nurs Res, 22(2), 145-152.
  • Gölge, Z. B., Hamzaoğlu, N. and Türk, B. (2012). Sağlık çalışanlarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin ölçülmesi. Adli Tıp Dergisi, 26(2), 86-96. https://dx.doi.org/10.5505/adlitip.2012.36349.
  • Guedes, A. (2016). Violence aganist children in Latin America and Caribbean, data and action. Pan American.
  • Health Organization / World Health Organization Regional Office for the America. (cited 2020 May 4). Available from: https://www.paho.org/hq/index.php? option=com_docman&view=download&slug=violence-against-children-in-latin-america-and-the-caribbean-data-and action&Itemid=270&lang=en .
  • Güdek-Seferoğlu, E., Sezici, E. and Yiğit, D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeyleri. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 10(17), 257-276. DOI: 10.26466/opus.511405.
  • Hills, S., Mercy, J., Amobi, A. and Kress, H. (2016). Global prevalence of past-year violence against children: A systematic review and minimum estimates. Pediatrics, 137(3), e20154079.
  • KADEM. Sos Çocuk köyü Derneği Kuzey Kıbrıs’ta Çocukların Konumu ve Çocuk Hakları Araştırma Raporu. 2009. (cited 2020 May 4). Available from: http://www.soscocukkoyu.org/wpcontent/uploads/2016/12/KADEM-%C3%87ocuk-Haklar%C4%B1- Ara%C5%9Ft%C4%B1rma-Raporu-2009.pdf .11.10.2017a
  • Krug, E.G., Dahlberg, L.L., Mercy, J.A., Zwi, A.B. and Lozano, R. (Eds.). (2002). World report on violence and health. Geneva: World Health Organization. (cited 2020 May 4). Available from: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/introduction.pdf.
  • Lavigne, J.L. (2014). Pediatric inpatient nurses’ knowledge and perceptions of child maltreatment. The University of North Carolina Master Thesis,, North Carolina. (cited 2020 May 4). Available from: https://www.researchgate.net/publication/330824426_Pediatric_Inpatient_Nurses'_Perceptions_of_Child_Maltreatment.
  • Lee, P. and Chou, F. A. (2017). Training programme for Taiwan nurses to improve child abuse reporting, Journal of Clinical Nursing, 26(15-16), 2297-2306. https://doi.org/10.1111/jocn.13447.
  • Metinyurt, H. A. I. ve Sarı, H. Y. (2016). Sağlık çalışanlarının çocuk ihmali ve istismarını tanıma düzeyleri. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 1(1), 101-121.
  • Özbey, H., Gül, U., Özçelep, G. A. and Kahriman İ. (2018). Knowledge and awareness of nursing students about child abuse and. J Nurs Res Pract, 2(3), 21-25.
  • Özçevik, D., Güneş, Ö. D and Ocakçı, A. F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin sosyo-kültürel ve demografik özelliklerinin çocuk istismarı ve ihmali farkındalığı ile ilişkisi . ASHD, 17(2), 16-27.
  • Polat, O. and Reva, Z. (2019). Çocuk Hakları Sözleşmesi. O. Polat (Ed.) içinde, Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı-2 önleme ve rehabilitasyon. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları. p.321-336.
  • Poreddi, V., Pashapu, D. R., BV, K., Gandhi, S., El-Arousy, W. and Math, S. B. (2016). Nursing students’ knowledge of child abuse and neglect in India. British Journal of Nursing, 25(5), 264-268. http://dx.doi.org/10.12968/bjon.2016.25.5.264.
  • Read, J., Harper, D., Tucker, I. and Kennedy, A. (2018). Do adult mental health services identify child abuse and neglect? A systematic review. Int J Ment Health Nurs, 27, 7–19. https://doi.org/10.1111/inm.12369.
  • Sampson, M. and Read, J. (2017). Are mental health services getting better at asking about abuse and neglect. International Journal of Mental Health Nursing, 26, 95–104.
  • Uncu F. and Oğuzöncül F. (2013). Health care workers who work in the province of Elazıg levels of awareness about child abuse and neglect, and the factors affecting this situation. International Journal of Medical Investigation, 1(1), 129-142.
  • Uysal, A. (1998). Çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamada hemşire ve ebelerin bilgi düzeylerinin saptanması. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Victor-Chmil, J. and Foote, E. (2016). An Interprofessional Simulation for Child Abuse Reporting, Clinical Simulation in Nursing, 12(3), 69-73.
  • World Health Organization. Child Abuse. (2016). (cited 2020 May 4). Available from: ttps://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Suzan Özkan Bu kişi benim 0000-0002-4969-9348

Gizem Karataş Bu kişi benim 0000-0003-2490-1519

Yayımlanma Tarihi 7 Kasım 2021
Kabul Tarihi 27 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Özkan, S., & Karataş, G. (2021). Awareness Levels of Child Neglect and Abuse in Nursing Students. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6162-6176. https://doi.org/10.26466/opus.885123