Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teaching Practice Course from the Perspective of Preservice Science Teachers: Problems and Solution Offers

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4205 - 4224, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.903044

Öz

Teaching practice course is important in the education of preservice teachers. With experiences gained in practice schools, preservice teachers get the opportunity of developing their vocational skills and learning details related to the profession of teaching. In order for this course which is the final step before starting the profession, to achieve its goal, it is crucial to know the expectations of preservice teachers from the course and the problems they face. Considering this thought; the study aimed to determine the expectations of pre-service science teachers from the teaching practice course, the problems they face and solution offers for these problems. The study used the case study design, which is among qualitative research designs. Participants of the study comprised a total of 19 pre-service science teachers, 5 males, 14 females, receiving education in the fourth grade in the Mathematics and Science Education Department Science Teaching Program of a middle-scale faculty of education in Central Anatolia. A semi-structured interview form comprising five questions was used as data collection tool. The data was analyzed via content analysis. As a result of the study the it was found that the teaching practice course made a positive contribution to preservice teachers; however, the total time of the practice course was not adequate. Based on the results obtained from the study, suggestions were made for developing the faculty-school collaboration and extending the practice time.

Kaynakça

  • Akkoç, V. (2003). Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksek okullarında öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Kütahya.
  • Allsopp, D. H., DeMarie, D., Alvarez-McHatton, P. and Doone, E. (2006). Bridging the gap between theory and practice: Connecting courses with field experiences. Teacher Education Quarterly, 33(1), 19-35.
  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162.
  • Baran, M., Yaşar, Ş. ve Maskan, A. (2015). Fizik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulanması dersine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 230-248.
  • Beck, C. ve Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: Student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81–98.
  • Burton, D. (1998). The changing role of the university tutor within school-based initial teacher education: Issues of role contingency and complementarity within a secondary partnership scheme. Journal of Education for Teaching, 24(2), 129–146.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dursun, Ö.Ö. ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 159-178.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 43-71.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-73.
  • Gürdoğan Bayır, Ö., Göz, L. N. ve Bozkurt, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık. Journal of Educational Sciences Research Internatıonal E-Journal, 4(2), 145-162.
  • Koç, C. ve Yıldız, H. (2012). Öğretmenlik uygulamasının yansıtıcıları: Günlükler. Eğitim ve Bilim, 37(164), 223-236.
  • Merriam S.B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S Turan Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık. 2013.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Nayır, F. ve Çınkır, Ş. (2015). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 4(7), 72-86.
  • Poulou, M. (2007). Student-teachers’ concerns about teaching practice. European Journal of Teacher Education, 30(1), 91-110.
  • Rickman, L. and Hollowell, J. (1981). Some causes of student teacher failure. Improving College and University Teaching, 29(4), 176-179.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mes¬leğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Tanşu, A. ve Bektaş, O. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasından kazandıkları tecrübelere ilişkin görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5(2), 1-16.
  • Wesley, D. ve Vocke, D. (1992). Classroom discipline and teacher education. Paper presented at the annual meeting of the Association of the Teacher Educators, Orlando, FL. (Eric DocumentReproduction Service No: ED: 341 690).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Gözüyle Öğretmenlik Uygulaması Dersi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4205 - 4224, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.903044

Öz

Öğretmenlik uygulaması dersi öğretmen adaylarının eğitiminde önemli bir yere sahiptir. Öğretmen adayları uygulama okullarında elde ettikleri deneyimlerle mesleki becerilerini geliştirebilme ve öğret-menlik mesleğine yönelik detayları öğrenebilme fırsatına sahip olmaktadırlar. Mesleğe başlamadan önceki son adım olan bu dersin amacına ulaşabilmesi bakımından aday öğretmenlerin bu dersten beklentilerinin, karşılaştıkları sorunların neler olduğunun bilinmesi oldukça önemlidir. Bu düşünceden hareketle çalışmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik beklen-tileri, karşılaştıkları sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm önerilerinin neler olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları, İç Anadolu’da orta büyüklükte bir eğitim fakültesinin Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı dördüncü sınıfında öğrenim gören 5 erkek, 14 kadın olmak üzere toplam 19 fen bilimleri öğretmen adayıdır. Veri toplama aracı olarak 5 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda, öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarına olumlu anlamda katkısının olduğu; ancak uygulama dersinin toplam süresinin az olduğu gibi sonuçlar ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak fakülte-okul işbirliğinin geliştirilmesi ve uygulama süresinin artırılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkoç, V. (2003). Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksek okullarında öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin okul deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Kütahya.
  • Allsopp, D. H., DeMarie, D., Alvarez-McHatton, P. and Doone, E. (2006). Bridging the gap between theory and practice: Connecting courses with field experiences. Teacher Education Quarterly, 33(1), 19-35.
  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162.
  • Baran, M., Yaşar, Ş. ve Maskan, A. (2015). Fizik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulanması dersine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 230-248.
  • Beck, C. ve Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: Student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81–98.
  • Burton, D. (1998). The changing role of the university tutor within school-based initial teacher education: Issues of role contingency and complementarity within a secondary partnership scheme. Journal of Education for Teaching, 24(2), 129–146.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dursun, Ö.Ö. ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 159-178.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 207-221.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 43-71.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-73.
  • Gürdoğan Bayır, Ö., Göz, L. N. ve Bozkurt, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık. Journal of Educational Sciences Research Internatıonal E-Journal, 4(2), 145-162.
  • Koç, C. ve Yıldız, H. (2012). Öğretmenlik uygulamasının yansıtıcıları: Günlükler. Eğitim ve Bilim, 37(164), 223-236.
  • Merriam S.B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S Turan Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık. 2013.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Nayır, F. ve Çınkır, Ş. (2015). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 4(7), 72-86.
  • Poulou, M. (2007). Student-teachers’ concerns about teaching practice. European Journal of Teacher Education, 30(1), 91-110.
  • Rickman, L. and Hollowell, J. (1981). Some causes of student teacher failure. Improving College and University Teaching, 29(4), 176-179.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mes¬leğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Tanşu, A. ve Bektaş, O. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasından kazandıkları tecrübelere ilişkin görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5(2), 1-16.
  • Wesley, D. ve Vocke, D. (1992). Classroom discipline and teacher education. Paper presented at the annual meeting of the Association of the Teacher Educators, Orlando, FL. (Eric DocumentReproduction Service No: ED: 341 690).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Yadigaroğlu 0000-0001-8143-2339

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Yadigaroğlu, M. (2021). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Gözüyle Öğretmenlik Uygulaması Dersi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4205-4224. https://doi.org/10.26466/opus.903044