The social context perspective suggests that individuals' present experiences are shaped by their past experiences through various sociopsychological, sociocultural and comparative approaches. From a social psychological and cultural standpoint, the differentiation arising from parents' childhood experiences, family structures, communication styles, social environment and the sociodemographic characteristics of their formative years can be analyzed to understand its impact on their motivation and interest in purchasing toys for their children. When examining parents' purchasing behaviors for their children, it is evident that they often make decisions based on their personal preferences. Consequently, within the framework of consumer behavior models, analyzing parents' childhood experiences and their influence on purchasing motivations, perceptions, and attitudes toward toys provides deeper insights into how their toy-buying motivations evolve. To address this, a mixed-method research design was employed. In the first stage, in-depth interviews with 60 parents were conducted using structured questions. In the subsequent quantitative stage, 221 parents were surveyed to explore the relationship between their childhood experiences, parenting styles and motivations for purchasing toys. The qualitative findings highlighted key concepts such as play, toys and family communication, emphasizing the importance of psychological sub-dimensions in consumer behavior models. Furthermore, the study revealed that parental styles significantly influence their motivation to buy toys for their children. Given these findings, future studies could benefit from expanding the sample size and integrating psychological and cross-cultural methodologies to deepen the understanding of intergenerational consumer behaviors. Investigations into psychology-based dimensions, neuroscientific perspectives, and cross-cultural analyses are particularly recommended to further expand the understanding of this phenomenon.
Sosyal bağlam perspektifi, sosyopsikolojik, sosyokültürel ve karşılaştırmalı olarak birçok farklı yaklaşımda, insanların mevcut yaşam deneyimlerinin daha önceki yaşam deneyimlerinden etkilenebileceğini ileri sürmektedir. Sosyal psikoloji ve kültürel bağlamda ele alındığında, ebeveynlerin kendi çocukluklarına ilişkin yaşam deneyimlerinin, aile yapıları ve aile içi iletişim tarzlarının, sosyal çevrelerinin, o döneme ait sosyodemografik özelliklerin, bugünün ebeveynleri olarak çocuklarına yönelik oyuncak satın alma motivasyonları ve oyuncak satın almaya yönelik ilgilenimleri üzerinde yarattığı farklılaşmayı anlamlandırmak mümkün olabilecektir. Ebeveynlerin çocuklarına yönelik ürün satın alma davranışları incelendiğinde, kendi tercihlerine göre alışveriş yaptıkları gözlemlenmiş; bu nedenle tüketici davranış modeli çerçevesinde, ebeveynlerin oyuncağa yönelik algı ve tutumlarını etkileyen satın alma motivasyonlarında farklılık gösteren kendi çocukluk dönemi yaşam deneyimlerinin açıklanması, oyuncağa yönelik ilgilenimlerinin değişimini inceleyebilmeyi sağlayacaktır. Bu nedenle; karma bir araştırma modeli tasarlanmış olup, ilk aşamada, 60 ebeveyn ile yapılandırılmış sorular çerçevesinde derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Teorik model çerçevesinde, 221 ebeveyn ile anket yapılarak ebeveynlerinin ebeveynlik tarzının oyuncak satın alma motivasyonlarıyla ilişkisi ortaya koyulmuştur. Derinlemesine görüşmelerde, oyun, oyuncak ve aile içi iletişim odaklı konularda öne çıkan kavramlar, tüketici davranış modellerinin psikolojik alt boyutlarının ele alınmasına işaret etmektedir. Diğer yandan, ebeveynlerinin ebeveynlik tarzlarının, çocuklarına oyuncak satın alma motivasyonlarını anlamlı yönde etkilediği görülmüştür. Araştırma, ebeveynlerin demografik farklılıklarının yanı sıra, psikoloji temelli konular özelinde, nörobilmsel yaklaşımlar çerçevesinde ve farklı kültürler üzerinde daha geniş örneklem gruplarıyla gerek nitel gerekse nicel çalışmalarla geliştirilmelidir
Ebeveynlik tarzları oyuncak yaşam deneyimleri satın alma motivasyonları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Teori, Yaşam Seyrinin Sosyolojisi, Karar Verme, Sosyal Biliş |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Şubat 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1 |