Since the time of the Ottoman Sultan Bayezid II, the relationshipbetween the Ottomans and the Jewish communities withinthe Muslim world has been described as generally positive.However, a number of Arab academics cast claims over the Ottoman role in the Jewish presence in Jerusalem, starting fromSultan Suleiman the Magnificent Kanuni Sultan Süleyman ,who, according to these claims, was the “first Muslim Sultan toallow Jews to reside in Jerusalem”. Other authors claim, contradictory to what many historical sources suggest, that SultanAbdülhamid II played a role in assisting the Jewish Zionist migration to Palestine by the end of the 19thcentury. However,historical analyses show that these claims are very muchdoubtable as there is strong evidence on the presence of aJewish community in Jerusalem before the Ottoman rule ofthe city, despite what some academics describe as a ban overJews from residing in Jerusalem by Caliph Umar Ibn al-Khattab.This paper studies the Jewish presence in Jerusalem before theOttoman rule and the relationship between the Ottoman authorities and the Jewish community in Jerusalem under thereigns of Sultan Suleiman the Magnificent and Sultan AbdulhamidII. The paper argues for the Ottoman tolerant approach towardsdiverse faiths in that holy city
Osmanlı Sultanı II. Bayezid devrinden itibaren, Osmanlı devletiile İslam dünyasında bulunan Yahudi toplulukları arasındaki ilişkiler genel olarak olumlu olarak tanımlanmıştır. Ne var ki, birkısım Arap akademisyenler, Kudüs’teki Yahudi mevcudiyetineilişkin olarak, “Yahudilerin Kudüs’te ikamet etmelerine izinveren ilk Müslüman Sultan” olan, Kanuni Sultan Süleyman’danbaşlayarak, Osmanlı rolüyle ilgili iddialarda bulunmuşlardır.Başka bazı yazarlar ise, birçok tarihsel kaynağın iddiasının aksine, Sultan II. Abdülhamid’in 19. yüzyılın sonlarında Filistin’eyönelik Yahudi Siyonist göçüne yardım etmede rol oynadığınıileri sürmektedir. Ne var ki, tarihsel analizler, bu iddiaların, bazıakademisyenlerin Yahudi cemaatinin Kudüs’te ikametinin Halife Ömer bin Hattab tarafından yasaklandığına ilişkin iddialarına rağmen, Kudüs’te bir Yahudi cemaatinin kentin Osmanlıegemenliğine geçmesinden önce mevcut olduğuna ilişkin eldegüçlü kanıtlar bulunduğundan, oldukça şüpheli olduğunu ortayakoymaktadır. Bu yazı, bir yandan Osmanlı egemenliği öncesindeKudüs’teki Yahudi varlığını, bir yandan da bölge Osmanlı egemenliğine geçtikten sonra Kanuni Sultan Süleyman ile SultanII. Abdülhamid’in hüküm sürdüğü dönemde Osmanlı yetkilileriile Kudüs’teki Yahudi toplumu arasındaki ilişkiyi ele almaktadır.Makale, bu kutsal şehirdeki farklı inançlara karşı Osmanlılarınhoşgörülü bir yaklaşım sergilediğini ileri sürmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Dergimizde yayınlanan tüm eserler, Creative Commons Attribution 4.0 International License lisansı ile lisanslanmıştır.
Verilerin muhafazası ve restorasyonu amacıyla arşivleme sistemi olarak LOCKSS sistemi kullanılmaktadır. More...