Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Acının Dönüştürücü Gücü Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yöntemiyle Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 445 - 455, 01.09.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1169739

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin acının dönüştürücü gücü kavramına ilişkin algılarını metafor analizi yöntemiyle incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı Ekim-Mart ayları arasında eğitim gören 103 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada nitel ve nicel verilerin birlikte toplandığı karma yöntem desenlerinden yakınsak paralel karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda öğrencilerin sosyodemografik ve ruhsal acı yaşama deneyimleri gibi değişkenler; nitel boyutunda metafor analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %76.7’sinin kadın, %43.7’sinin 4. Sınıf öğrencisi, %63.1’inin ruhsal acı yaşadığı görülmüştür. Çalışma sonucunda metaforların 8 kavramsal kategoride toplandığı ve öğrencilerin en sık hayvan, bitki ya da doğa unsurları kategorisine ilişkin metafor seçtikleri (%32) görülmüştür. İnsana ait bir duygu ya da duygusal davranış kategorisi ile çevresinde ruhsal acı yaşayan birey olma durumu arasında (p=0.005); Aile üyesi, arkadaş ya da danışılacak bir insan kategorisi ile de ruhsal acı veren olay türü (p=0.008) arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Diğer kategoriler ile sosyodemografik veriler arasında herhangi bir ilişki saptanmamıştır (p>0.05).
Sonuç: Sonuç olarak hemşirelerin hastalık/durum hakkındaki algılarının bireye sunulan hemşirelik bakımını etkilediği düşünüldüğünde öğrencilerin ruhsal acı yaşayan bireye bakım vermeye ve bireyin değişip dönüşebilmesine ilişkin olumlu bir yargı geliştirdiği ve meslek hayatında bu yargıya yönelik hareket etme potansiyelinin olduğu söylenebilir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Andreasen NC. (2022). What is post-traumatic stress disorder?. Dialogues in Clinical Neuroscience, 240-243.
  • Aragno A. (2009). Meaning's vessel: a metapsychological understanding of metaphor. Psychoanalytic Inquiry, 29(1), 30-47.
  • Arşimet A, Dil S. (2021). COVID-19 tanılı hastaya NANDA-I ve Joyce Travelbee’nin insan insana ilişki modeline göre verilen hemşirelik bakımı: bir olgu sunumu. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 3(3), 229-239.
  • Bayrakcı M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
  • Bildik T. (2013). Ölüm, kayıp, yas ve patolojik yas. Ege Tıp Dergisi, 52(4), 223-29.
  • Bilgen ÖB, Doğan N. (2017). Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(1), 63-78.
  • Bolat T, Bolat Oİ, Taştan S. (2020). Örgütsel destek, sosyal bağlılık ve dünyaya ilişkin varsayımların travma sonrası büyüme üzerindeki etkisinde acının dönüştürücü gücünün rolü: pozitif psikoloji bağlamında bir değerlendirme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 361-402.
  • Coşkun M. (2010). Lise öğrencilerinin “iklim” kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 919-40.
  • Dinçer D, Aydoğan D. (2019). Evlilik ilişkisinin gizil güçleri: özgecil aşk, acının dönüştürücü gücü ve fedakârlık doyumu. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(7), 65-77.
  • Dinçer D, Ekşi H, Demirci İ, Kardaş S. (2015). Acının dönüştürücü gücü ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 409-21.
  • Doğan Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına ilişkin sezgisel algıları: bir metafor analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 721-40.
  • Ezell JM, Salari S, Rooker C, Chase EC. (2021). Intersectional trauma: COVID-19, the psychosocial contract, and America’s racialized public health lineage. Traumatology, 27(1), 78.
  • Göksoy S. (2019). Paradigma ve paradigmalar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Gül Ş. (2019). Bakım kavramı ışığında hemşirelik bakımı ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 129-34. İnci F, Boztepe H. (2013). Travma sonrası büyüme: öldürmeyen acı güçlendirir mi?. Journal of Psychiatric Nursing, 4(2), 80-5.
  • İzgüden D, Erdem R. (2017). The effect of transformative power of suffering on life satisfaction on hospital workers. Journal of International Health Sciences and Management, 3(5), 1-12.
  • Jayawickreme E, Infurna FJ, Alajak K, Blackie LE, Chopik WJ, Chung JM, ... & Zonneveld R. (2021). Post‐traumatic growth as positive personality change: Challenges, opportunities, and recommendations. Journal of Personality, 89(1), 145-165.
  • Kamen C, Vorasarun C, Canning T, Kienitz E, Weiss C, Flores S, et al. (2016). The impact of stigma and social support on development of post-traumatic growth among persons living with HIV. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 23(2), 126-34.
  • Kandemir F. (2020). Acının dönüştürücü gücü ve dindarlık ilişkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (Sonbahar özel sayısı), 209-216.
  • Karaırmak Ö, Güloğlu B. (2012). Metafor: danışan ve psikolojik danışman arasındaki köprü. Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4(37), 122-135.
  • Landis JR, Koch GG. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Meleis Aİ. (2011). Theoretical nursing development and progress. (5 th Edition). London: Wolters Kluwer Health; 548-616.
  • Morganstein JC, Ursano RJ. (2020). Ecological disasters and mental health: causes, consequences, and interventions. Frontiers in Psychiatry, 11, 1.
  • Moser KS. (2000). Metaphor analysis in psychology method, theory, and fields of application. Forum: Qualitative Social Research, 1(2). https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1090
  • Özcan H. (2012). Hemşirelerin empatik eğilim ve empatik becerileri: Gümüşhane örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 60-68.
  • Sezer S, Saya P. (2009). Gelişimsel açıdan ölüm kavramı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 151-165.
  • Şişman M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 395-422.
  • Tedeschi RG, Calhoun LG. (1996). The post traumatic growth ınventory: measuring the positivelegacy of trauma. Journal of Traumatic Stress, 9(3), 455-471.
  • Thibodeau PH, Matlock T, Flusberg SJ. (2019). The role of metaphor in communication and thought. Language and Linguistics Compass, 13(5), e12327.
  • Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. 1. Baskı, İstanbul, Akademi Basın ve Yayıncılık, s 270.
  • Verharen L, Mintjes J, Kaljouw M, Melief W, Schilder L, Van der Laan G. (2015). Psychosocial needs of relatives of trauma patients. Health & Social Work, 40(3), 233-238.
  • Wirtz U. (2014). The Transformative Power of Suffering. Trauma and Beyond: The Mystery of Transformation. 1.st ed., New York, Routledge, p.76.
  • Yılmaz N, Özer E, Fettahoğlu R. (2020). Sağlık yöneticisi kavramına ilişkin bir metafor analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 115-124.

Determining the Perceptions of Nursing Students Regarding the Concept of the Transformative Power of Suffering by Metaphor Analysis Method

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 445 - 455, 01.09.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1169739

Öz

Objective: The aim of the study is to examine the perceptions of nursing students' perceptions of the concept of the ‘Transformative Power of Suffering’ through metaphor analysis.
Method: The sample of the study consisted of 103 nursing students studying in the autumn and spring semesters of the 2020-2021 academic year. In the research, the convergent parallel mixed design, one of the mixed method designs in which qualitative and quantitative data were collected together, was used. In the quantitative dimension of the study, variables such as the students’ experiences of sociodemographic and psychological pain; the Metaphor analysis method was used in the qualitative dimension.
Results: It was observed that 76.7% of the students participating in the study were women, 43.7% were 4th-grade students, and 63.1% experienced mental pain. As a result of the study, it was seen that the metaphors were collected in 8 conceptual categories and the students most frequently chose metaphors (32%) related to the animal, plant or natural elements category. Between a human emotion/emotional behavior category and being an individual experiencing psychological pain around him/her (p=0.005); A significant relationship was found between the category of a family member, friend/a person to be consulted with and type of mentally painful event (p=0.008). There was no relationship between other categories and sociodemographic data (p>0.05).
Conclusion: Considering that nurses' perceptions about the illness/condition affect the nursing care provided to the individual, it can be said that students develop positive judgments about caring for suffering from mental pain and the individual's ability to change and transform, and they have the potential to act towards this judgment in their professional life.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Andreasen NC. (2022). What is post-traumatic stress disorder?. Dialogues in Clinical Neuroscience, 240-243.
  • Aragno A. (2009). Meaning's vessel: a metapsychological understanding of metaphor. Psychoanalytic Inquiry, 29(1), 30-47.
  • Arşimet A, Dil S. (2021). COVID-19 tanılı hastaya NANDA-I ve Joyce Travelbee’nin insan insana ilişki modeline göre verilen hemşirelik bakımı: bir olgu sunumu. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 3(3), 229-239.
  • Bayrakcı M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
  • Bildik T. (2013). Ölüm, kayıp, yas ve patolojik yas. Ege Tıp Dergisi, 52(4), 223-29.
  • Bilgen ÖB, Doğan N. (2017). Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(1), 63-78.
  • Bolat T, Bolat Oİ, Taştan S. (2020). Örgütsel destek, sosyal bağlılık ve dünyaya ilişkin varsayımların travma sonrası büyüme üzerindeki etkisinde acının dönüştürücü gücünün rolü: pozitif psikoloji bağlamında bir değerlendirme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 361-402.
  • Coşkun M. (2010). Lise öğrencilerinin “iklim” kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 919-40.
  • Dinçer D, Aydoğan D. (2019). Evlilik ilişkisinin gizil güçleri: özgecil aşk, acının dönüştürücü gücü ve fedakârlık doyumu. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(7), 65-77.
  • Dinçer D, Ekşi H, Demirci İ, Kardaş S. (2015). Acının dönüştürücü gücü ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 409-21.
  • Doğan Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına ilişkin sezgisel algıları: bir metafor analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 721-40.
  • Ezell JM, Salari S, Rooker C, Chase EC. (2021). Intersectional trauma: COVID-19, the psychosocial contract, and America’s racialized public health lineage. Traumatology, 27(1), 78.
  • Göksoy S. (2019). Paradigma ve paradigmalar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Gül Ş. (2019). Bakım kavramı ışığında hemşirelik bakımı ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 129-34. İnci F, Boztepe H. (2013). Travma sonrası büyüme: öldürmeyen acı güçlendirir mi?. Journal of Psychiatric Nursing, 4(2), 80-5.
  • İzgüden D, Erdem R. (2017). The effect of transformative power of suffering on life satisfaction on hospital workers. Journal of International Health Sciences and Management, 3(5), 1-12.
  • Jayawickreme E, Infurna FJ, Alajak K, Blackie LE, Chopik WJ, Chung JM, ... & Zonneveld R. (2021). Post‐traumatic growth as positive personality change: Challenges, opportunities, and recommendations. Journal of Personality, 89(1), 145-165.
  • Kamen C, Vorasarun C, Canning T, Kienitz E, Weiss C, Flores S, et al. (2016). The impact of stigma and social support on development of post-traumatic growth among persons living with HIV. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 23(2), 126-34.
  • Kandemir F. (2020). Acının dönüştürücü gücü ve dindarlık ilişkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (Sonbahar özel sayısı), 209-216.
  • Karaırmak Ö, Güloğlu B. (2012). Metafor: danışan ve psikolojik danışman arasındaki köprü. Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4(37), 122-135.
  • Landis JR, Koch GG. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Meleis Aİ. (2011). Theoretical nursing development and progress. (5 th Edition). London: Wolters Kluwer Health; 548-616.
  • Morganstein JC, Ursano RJ. (2020). Ecological disasters and mental health: causes, consequences, and interventions. Frontiers in Psychiatry, 11, 1.
  • Moser KS. (2000). Metaphor analysis in psychology method, theory, and fields of application. Forum: Qualitative Social Research, 1(2). https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1090
  • Özcan H. (2012). Hemşirelerin empatik eğilim ve empatik becerileri: Gümüşhane örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 60-68.
  • Sezer S, Saya P. (2009). Gelişimsel açıdan ölüm kavramı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 151-165.
  • Şişman M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 395-422.
  • Tedeschi RG, Calhoun LG. (1996). The post traumatic growth ınventory: measuring the positivelegacy of trauma. Journal of Traumatic Stress, 9(3), 455-471.
  • Thibodeau PH, Matlock T, Flusberg SJ. (2019). The role of metaphor in communication and thought. Language and Linguistics Compass, 13(5), e12327.
  • Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. 1. Baskı, İstanbul, Akademi Basın ve Yayıncılık, s 270.
  • Verharen L, Mintjes J, Kaljouw M, Melief W, Schilder L, Van der Laan G. (2015). Psychosocial needs of relatives of trauma patients. Health & Social Work, 40(3), 233-238.
  • Wirtz U. (2014). The Transformative Power of Suffering. Trauma and Beyond: The Mystery of Transformation. 1.st ed., New York, Routledge, p.76.
  • Yılmaz N, Özer E, Fettahoğlu R. (2020). Sağlık yöneticisi kavramına ilişkin bir metafor analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 115-124.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik, Ruh Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Tuğçe Kaplan 0000-0003-4836-4834

İlhan Günbayı 0000-0001-7139-0200

İlkay Keser 0000-0001-6595-4188

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 1 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaplan, T., Günbayı, İ., & Keser, İ. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Acının Dönüştürücü Gücü Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yöntemiyle Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(2), 445-455. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1169739