Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Flower Beds in Traditional Bolvadin Houses

Yıl 2025, Sayı: 8, 43 - 55, 29.09.2025
https://doi.org/10.62425/palmet.1728163

Öz

The interior furnishings, which are shaped according to the floor plan of a traditional Turkish house, vary depending on the location of the rooms and the living room. Flower boxes, which are usually placed behind the doors of the rooms and are part of the storage space, are found together with other furnishings. The flower box is an arched niche between the storage space
and the cupboard with a lid. They are made of wood, tile, stone, metal, plaster, and brick. Decorative items such as vases, flowers in vases, oil lamps, and lamps are placed inside these niches. Depending on the region, flower boxes are known by different names such as sherbet box, mirror box, candle box, and carved cabinet. Flower stands, which are usually built adjacent to the storage room, appear in Bolvadin houses with a different application. Flower stands, which are placed on the wall independently of the storage room as a separate niche, have become an element
that also provides a connection between the room and the sofa. The flower stands have become even more unique with the windows placed in the middle of this decorative element.
In the fieldwork conducted, 105 examples of flower boxes were examined from 35 houses. These flower boxes were evaluated under two headings according to their location and form. Due to the variety of materials used, subheadings were created under the main headings according to the material used for the evaluation. The flower boxes were divided into two categories: those
with windows and those without windows. Within these categories, they were grouped according to the material used: those made entirely of wood, those with wooden edges and plaster interiors, and those made entirely of plaster. The fact that this subject has not been addressed in previous studies and has not been evaluated as a whole makes this study unique.
The interior furnishings of these houses, which preserve the traditional fabric and reflect the unity with the people living within them, have been well-preserved and have survived to the present day. The aim is to pass on these examples, which have remained intact to this day, to future generations.

Kaynakça

  • Aktuğ E. C. & Oğuz D. (2018). Bolvadin Geleneksel Evleri ve Süslemeleri. Bolvadin Araştırmaları 1, Eğitim Yayınevi.
  • Aktuğ, E. C. (2023). Yok Olmaya Yüz Tutmuş Geleneksel Mimari: İzmir- Kiraz Yağlar Evleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 94-706.
  • Alper, B. Kemaliye (Eğin) Yerleşme Dokusu ve Evleri Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Tez No: 14257.
  • Arseven, C. E. (1975). Çiçeklik. Sanat Ansiklopedisi (c. 1, s. 396), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Geleneksel Bolvadin Evlerinde Çiçeklikler

Yıl 2025, Sayı: 8, 43 - 55, 29.09.2025
https://doi.org/10.62425/palmet.1728163

Öz

Geleneksel Türk evinin plan şemasına göre şekil alan iç donatı elamanları oda ve sofanın konumuna göre değişiklik göstermektedir. Genellikle oda kapılarının arkasına yerleştirilen ve yüklüğün bir parçası olan çiçeklikler diğer donatı elamanları ile bir arada bulunmaktadır. Çiçeklik, yüklük ile kapaklı dolap arasında kalan kemerli bir niş açıklığıdır. Ahşap, çini, taş, maden, alçı ve kagir malzemeden yapıldıkları görülmektedir. Bu nişlerin içine süs eşyalarından vazo veya vazoda çiçek, kandil ve lamba gibi nesneler koyulmaktadır. Yörelere göre çiçeklik, şerbetlik, aynalık, mumluk, oyma dolap gibi farklı isimler
almaktadır. Genellikle yüklüğe bitişik olarak yapılan çiçeklikler Bolvadin evlerinde farklı bir uyguma ile karşımıza çıkmaktadır. Yüklükten bağımsız ayrı bir niş şeklinde duvara tek başına yerleştirilen çiçeklikler oda ve sofa arası bağlantıyı da sağlayan bir unsur olmuştur. Bu donatı elamanının ortasına yerleştirilen pencereler ile çiçeklikler daha özgün hale gelmiştir. Yapılan arazi çalışmalarında 35 evden 105 adet çiçeklik örneği incelenmiştir. Bu çiçeklikler bulundukları konum ve formlarına göre iki başlık altında değerlendirilmiştir. Malzemenin çeşitli olması sebebiyle de ana başlıkların altına kullanılan malzemeye
göre alt başlıklar oluşturularak değerlendirme yapılmıştır. Çiçeklikler pencereli ve penceresiz şeklinde başlıklara ayrılmıştır. Bu başlıklar da kendi içinde malzemesine göre; tamamen ahşaptan olanlar, kenar bordürü ahşaptan iç kısmı alçıdan olanlar ve tamamen alçıdan inşa edilenler şeklinde gruplandırılmıştır. Daha önceki yapılan çalışmalarda bu konuya değinilmemiş
olunması ve bir bütün olarak değerlendirilmemesi çalışmayı özgün kılmaktadır. Geleneksel dokuyu koruyan ve içinde yaşayan halk ile bir bütünlük gösteren evlerin iç donatıları da sağlam bir şekilde
korunarak günümüze kadar gelmiştir. Günümüzde kadar sağlam kalabilmiş bu örneklerin gelecek nesillere aktarılması
amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Aktuğ E. C. & Oğuz D. (2018). Bolvadin Geleneksel Evleri ve Süslemeleri. Bolvadin Araştırmaları 1, Eğitim Yayınevi.
  • Aktuğ, E. C. (2023). Yok Olmaya Yüz Tutmuş Geleneksel Mimari: İzmir- Kiraz Yağlar Evleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 94-706.
  • Alper, B. Kemaliye (Eğin) Yerleşme Dokusu ve Evleri Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Tez No: 14257.
  • Arseven, C. E. (1975). Çiçeklik. Sanat Ansiklopedisi (c. 1, s. 396), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık Tarihi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurcan Bahargülü 0000-0002-4218-5723

Osman Kunduracı 0000-0002-6252-2328

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2025
Kabul Tarihi 11 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Bahargülü, N., & Kunduracı, O. (2025). Geleneksel Bolvadin Evlerinde Çiçeklikler. Journal of Palmette(8), 43-55. https://doi.org/10.62425/palmet.1728163