Amaç- Bu çalışmanın amacı Kültürel İkna Modeli boyutlarının (algılanan uygunluk, algılanan tutarlılık ve algılanan etkinlik) ve girişimcilik
eğitiminin öğrencilerin girişimcilik niyetleri üzerindeki etkilerini çoklu doğrusal regresyon yöntemi ile analiz etmektir.
Metodoloji- Araştırmanın ana kütlesini Kayseri ilinde öğrenim gören, girişimcilik dersi almış veya girişimcilik kursuna katılmış üniversite
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde anket yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma modeli çoklu doğrusal
regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde Jamovi 2.3.9. paket programı kullanılmıştır.
Bulgular- Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçları incelendiğinde algılanan uygunluk, algılanan tutarlılık, algılanan etkinlik ve girişimcilik
eğitimi değişkenlerinin girişimci niyetini anlamlı düzeyde yordadıkları (R=0.83, R2=0.69) görülmüştür (F(4-149)= 82.4, p< 0.05). Söz konusu
değişkenler birlikte girişimcilik niyetinin %69’unu açıklamaktadır. Her bir değişkene ait regresyon katsayılarının anlamlılığı incelendiğinde,
önem sırasına göre algılanan tutarlılık (β=0.45, p<0.05) ve algılanan etkinlik (β=0.44, p<0.05) değişkenlerinin girişimciilik niyetinin anlamlı
yordayıcıları olduğu, algılanan uygunluk (β=-0.09, p>0.05) ve girişimcilik eğitimi (β=0.11, p>0.05) değişkenlerinin ise anlamlı yordayıcılar
olmadığı belirlenmiştir.
Sonuç- Araştırma sonucunda algılanan tutarlılık ve algılanan etkinlik boyutlarının üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyeti üzerinde anlamlı
bir etkisi olduğu; algılanan uygunluk ve girişimcilik eğitiminin girişimcilik niyeti üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı tespit
edilmiştir. Algılanan tutarlılık boyutunun girişimcilik niyeti üzerindeki anlamlı etkisi üniversite öğrencilerinin kişisel değerleri ile girişimcilik
faaliyetlerinin uyum gösterdiği ve bu noktada girişimcilik niyetinin oluştuğu şeklinde yorumlanabilir. Algılanan etkinlik boyutunun girişimcilik niyeti üzerindeki anlamlı etkisi ise, üniversite öğrencilerinin girişimciliği uygun bir kariyer olarak görmelerinin girişimcilik niyeti
geliştirmelerine temel oluşturduğu şeklinde yorumlanabilir.
Girişimcilik algılanan uygunluk algılanan tutarlılık algılanan etkinlik girişimcilik eğitimi
Purpose- The purpose of this study is to analyze the effects of Cultural Persuasion Model dimensions (perceived appropriateness, perceived
consistency, and perceived effectiveness) and entrepreneurship education on students' entrepreneurial intentions using multiple linear
regression method.
Methodology- The universe of the research consists of university students studying in Kayseri who have taken an entrepreneurship lesson
or have participated in an entrepreneurship course. The survey method was used to collect the research data. The research model was tested
with multiple linear regression analysis. The analysis of the data was carried out with the Jamovi 2.3.9 program.
Findings- When the results of the multiple linear regression analysis were examined, it was observed that the variables of perceived
appropriateness, perceived consistency, perceived effectiveness and entrepreneurship education together had a significant relationship
(R=0.83, R2=0.69) with entrepreneurial intention (F(4-149)=82.4, p<0.05). These variables together explain 69% of entrepreneurial intention.
When the significance of the regression coefficients of each variable is examined, it is seen that the variables of perceived consistency
(β=0.45, p<0.05) and perceived effectiveness (β=0.44, p<0.05) in order of importance are significant predictors of entrepreneurial intention,
and perceived appropriateness (β=-0.09, p<0.05) and entrepreneurship education (β=0.11, p>0.05) variables were not found to be significant
predictors.
Conclusion- As a result of the research, it was found that the dimensions of perceived consistency and perceived effectiveness had a
significant effect on the entrepreneurial intention of university students; It was determined that perceived appropriateness and
entrepreneurship education did not have a statistically significant effect on entrepreneurial intention. The significant effect of the perceived
consistency dimension on the entrepreneurial intention can be interpreted as the personal values of university students and their
entrepreneurial activities match, and at this point, the entrepreneurial intention is formed. The significant effect of the perceived
effectiveness dimension on the entrepreneurial intention can be interpreted as the fact that university students see entrepreneurship as a
suitable career, which forms the basis for their development of entrepreneurial intention.
Entrepreneurship perceived appropriateness perceived consistency perceived effectiveness entrepreneurship education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.