Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 209 - 219, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1094

Öz

Amaç- Bu makalede; son yıllarda deniz, kum, güneş turizmi dışında özellikle
tarihi ve doğal güzellikleriyle de dikkat çeken Kuzey Ege Bölgesi’nin, önemli
turizm merkezlerinden biri olan Ayvalık ve çevresinin turizm potansiyelini
bilimsel veriler ışığı altında konukevi işletmeciliğinin ne düzeyde olduğunun
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bunun için bölgenin karakteristik özelliklerini
yansıtan Ayvalık ve çevresinde bulunan tarihi, kültürel, doğal güzelliklerinin
yanı sıra bölge de
geleneksel mimari tarzındaki Ayvalık-Cunda evlerinde yapılan konukevi
işletmeciliği
ele alınmıştır. Bu bağlamda
amaç, konukevi işletmeciliğinde sunulan hizmetlerden hangilerinin müşteri
tercihini ve memnuniyetini etkilediğinin araştırılmasıdır.

Yöntem- Bu çalışma
yapılırken günümüzde önemli bir bilgi kaynağı olan Türkiye'nin tatil ve
konaklama rehberi operatörlerinin web siteleri sayfalarından toplam 636 müşteri
incelenmiştir. Bunlardan mimari tarzları, fiyat, temizlik, kahvaltı, lokasyon,
karşılama ve ilgilenme, ev atmosferi başlıkları altındaki,  konuk görüşleri her pansiyon  (konukevi) 
için ayrı ayrı karşılaştırılmış konuk yorumlarında en çok öne çıkan
konular başlık olarak seçilmiştir.

Bulgular- Çalışma
kapsamında Ayvalık merkez ve Cunda Adasındaki eski Rum mimari yapısı özelliğini
taşıyan geleneksel Ayvalık evlerinde yapılan konukevi işletmeciliğinde sunulan
hizmetlerden hangilerinin müşteri tercihini ve memnuniyetini etkilediği
araştırılmıştır. Ayvalık Merkez ve Cunda Adasındaki konukevlerinde yapılan her
iki çalışmada elde edilen toplam veriler doğrultusunda; Ayvalık merkezindeki
konukların tercihlerinde öncelikli olarak temizlik ve kahvaltı, Cunda adasında
konaklayanların ise karşılama ve lokasyon beğenilerinin öne çıktığı
görülmüştür.







Sonuç- Ayvalık’ta
mevcut geleneksel mimari tarzındaki konukevi işletmelerine olan talep
alternatif turizmde değer yaratmada önemli bir işleve ve potansiyele sahiptir.
Bu doğrultuda Geleneksel Ayvalık evlerinin sonraki kuşaklara miras
bırakılabilmesi için terk edilen "sit" lerin yeniden inşa edilmesi, eski
binaların kullanılabilir hale getirilmesi ve aynı zamanda Ayvalık’ın tarihi ve
kültürel değerleri ve mekansal farklılıklarının öne çıkarılarak kendine özgü
kentsel bir turizm politikası önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akın, B., (2007), Ayvalık Evleri, Çanakkale Üniversitesi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Burcu, B. C., (2011), Tarihi Kentlerin Canlandırılmasına Yönelik Sürdürülebilir Yönetim Stratejileri: Balıkesir-Ayvalık Örneği, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi
  • Doğan. A., (2006), Kentsel Doku, Geleneksel Yerel ve Kültürel Özelliklerin Turizm Mekanına ve Türüne Etkileri Ayvalık Örneği, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Doğan, S., DATABASE TURKEY, Konaklama İşletmeleriyle İlgili Internet Sitelerinde Yer Alan Yorumların Tüketici Karar Sürecine Etkisi, Uluslararası Yönetim Ekonomisi ve İş Dergisi, 01/2016, Cilt 12, Sayı 30, (2016)
  • Hacıman, M., (2012),Turizm Sektöründe Reklam ve Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Tüketici Satın alma Davranışına Etkisi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler
  • MEB, MEGEP, Konaklama ve Seyahat İşletmeleri, Ankara, (2006)
  • Resmi Gazete, Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelik (10/5/2005 tarihli 2005/8948 Karar Sayı), (2005)
  • Sakkari, Y., “The history of Kydonies” Ayvalık Tarihi kitabı, (1982)
  • Yaşar, İ., (1996), İç Turizmin Geliştirilmesine Yönelik Ayvalık Yöresinde Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi,
  • Yıldız S., (2011), Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinin Örgüt Yapılarının Mekanik-Organik Örgüt Yapısı Bağlamında İncelenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,
  • Yorulmaz, A., Ayvalık’ı Gezerken., Ayvalık: Ceylan Kitabevi.-İstanbul, (1998)
  • Yorulmaz, A., Ayvalık’tan Cunda’dan, S:11, 12, 46, Remzi Kitabevi, İstanbul, (2011)
  • http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR-201120/konaklama-istatistikleri.html,12.11.2018
  • http://www.ayvalik.bel.tr/index.php/ component/ content/article.html?id=90, 19.11.2018
  • http: //kentseltransformasyon.blogspot.com/
  • https://www.nufusu.com/ilce/ayvalik_balikesir-nufusu

GUESTHOUSE BUSINESS: A RESEARCH FOR AYVALIK REGION

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 209 - 219, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1094

Öz

Purpose- In this research paper, it is aimed to determine the tourism potential
of North Aegean Region’s one of the most important tourism attraction where are
Ayvalık and its region under the scrutiny of scientific data, and which level
guesthouse business is at. For that purpose, the historical culturel and
natural wonders of Ayvalık and its neighborhood where convey characteristic
qualities of region as well as the guesthouse business conducted in the
traditional architectural style Ayvalık-Cunda houses of region  were covered.

Methodolgy- While this research was being conducted, 636
customer in total from web sites of operators of Turkey’s holiday and
accommodation advisors which are an important source of information nowadays
were studied. From those, customer reviews under titles of architectural styls,
price cleanliness, breakfast, location, reception and service, home atmosphere
for every hostel (
guesthouse) were compared
respectively and most featured titles of customer reviews were selected as a
title.

Findings-Under the scope of the research, which of things
that were served on questhouse business conducted in central Ayvalık and Cunda
Island on traditional Ayvalık houses which have characteristic of old Roman
architecture have an effect on customer choice and satisfaction were studied.
Under the direction of data gained from both research on Central Ayvalık and
Cunda Island; it has been seen that in preferences of customers in Central
Ayvalık, primarily the liking of cleanliness and breakfast, but as for
customers in Cunda Island, primarily the liking of reception and location came
into prominence.







Conclusion- In Ayvalık, the demand for existing traditional
architecture style questhouse business has crucial function and potential in
creating value. Accordingly, to be able to leave the legacy of traditional
Ayvalık houses to next generations the rebuilding of abandoned “protected
areas”, rendering old houses usable and adistinctive tourism policy by
introducing Ayvalık’s historical and cultural values and spatial disparities
are recommended.

Kaynakça

  • Akın, B., (2007), Ayvalık Evleri, Çanakkale Üniversitesi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Burcu, B. C., (2011), Tarihi Kentlerin Canlandırılmasına Yönelik Sürdürülebilir Yönetim Stratejileri: Balıkesir-Ayvalık Örneği, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi
  • Doğan. A., (2006), Kentsel Doku, Geleneksel Yerel ve Kültürel Özelliklerin Turizm Mekanına ve Türüne Etkileri Ayvalık Örneği, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Doğan, S., DATABASE TURKEY, Konaklama İşletmeleriyle İlgili Internet Sitelerinde Yer Alan Yorumların Tüketici Karar Sürecine Etkisi, Uluslararası Yönetim Ekonomisi ve İş Dergisi, 01/2016, Cilt 12, Sayı 30, (2016)
  • Hacıman, M., (2012),Turizm Sektöründe Reklam ve Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Tüketici Satın alma Davranışına Etkisi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler
  • MEB, MEGEP, Konaklama ve Seyahat İşletmeleri, Ankara, (2006)
  • Resmi Gazete, Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelik (10/5/2005 tarihli 2005/8948 Karar Sayı), (2005)
  • Sakkari, Y., “The history of Kydonies” Ayvalık Tarihi kitabı, (1982)
  • Yaşar, İ., (1996), İç Turizmin Geliştirilmesine Yönelik Ayvalık Yöresinde Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi,
  • Yıldız S., (2011), Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinin Örgüt Yapılarının Mekanik-Organik Örgüt Yapısı Bağlamında İncelenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,
  • Yorulmaz, A., Ayvalık’ı Gezerken., Ayvalık: Ceylan Kitabevi.-İstanbul, (1998)
  • Yorulmaz, A., Ayvalık’tan Cunda’dan, S:11, 12, 46, Remzi Kitabevi, İstanbul, (2011)
  • http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR-201120/konaklama-istatistikleri.html,12.11.2018
  • http://www.ayvalik.bel.tr/index.php/ component/ content/article.html?id=90, 19.11.2018
  • http: //kentseltransformasyon.blogspot.com/
  • https://www.nufusu.com/ilce/ayvalik_balikesir-nufusu
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Munise Isik Bu kişi benim 0000-0002-0423-8783

Suat Teker 0000-0002-7981-3121

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Isik, M., & Teker, S. (2019). KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia, 9(1), 209-219. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1094
AMA Isik M, Teker S. KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA. PAP. Temmuz 2019;9(1):209-219. doi:10.17261/Pressacademia.2019.1094
Chicago Isik, Munise, ve Suat Teker. “KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 9, sy. 1 (Temmuz 2019): 209-19. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1094.
EndNote Isik M, Teker S (01 Temmuz 2019) KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia 9 1 209–219.
IEEE M. Isik ve S. Teker, “KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA”, PAP, c. 9, sy. 1, ss. 209–219, 2019, doi: 10.17261/Pressacademia.2019.1094.
ISNAD Isik, Munise - Teker, Suat. “KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 9/1 (Temmuz 2019), 209-219. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1094.
JAMA Isik M, Teker S. KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2019;9:209–219.
MLA Isik, Munise ve Suat Teker. “KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia, c. 9, sy. 1, 2019, ss. 209-1, doi:10.17261/Pressacademia.2019.1094.
Vancouver Isik M, Teker S. KONUKEVİ İŞLETMECİLİĞİ: AYVALIK BÖLGESİ İÇİN BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2019;9(1):209-1.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.