Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NEW GENERATION CELEBRITIES AS A VALUE OF ABSTRACT PRODUCTION IN VIRTUAL INTERACTION

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 2, 15 - 40, 31.08.2017

Öz

ABSTRACT

People interacting with each other by
using internet technologies establish virtual association (relations) and share
a common interest among them with their virtual interaction in cyberspace. In
this sharing-based system, people are rewarded with both a material gain and a
spiritual one, in return for their production’s value. The virtual interaction
established through social networks opens the doors of becoming famous to
us/individuals by the way abstract production in the virtual environment.
Particularly gaining fame that was once tied to time and process now
happens/realises more easily by the present-day network structure, and by the
popularization of people instantly and quickly. Self-representation through the
user generated content together with the low-cost and practicality of
presentation paves the way for  new
generation celebrities. This study will deal 
mainly with the opportunites offered by the sharing-based virtual
production in popular culture within the context of technological determinism
in communication, dramatization/gamification and rewarding, and dependency
approaches with the help of different cases.

Keywords: Social
network, fame, gamification/dramization, prosumer, Techonological Determinism,
Dependency Model


Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Kişi Kavramı ve İnsan Olma Sorunu. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Alemdar, K. ve İ. Erdoğan. (2005). Öteki Kuram. 2. Basım. Ankara: Erk Yayınları.
  • Aydın, C.H. (2012). Çevrimiçi İletişim. (Ed: E. N. Orhon ve U. Eriş). İletişim Bilgisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.138-155.
  • Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi.(Çev: G. Batuş). İstanbul: Avcıol Yayıncılık.
  • Baloğlu, A. (2015). Genel Tanımlamalar ve Değişen Devlet Modeli. (Ed: A. Baloğlu). Sosyal Medya Madenciliği. İstanbul: Beta Yayınları. ss.1-15.
  • Başaran, F. (2005). İnternetin Ekonomi Politiği, (Der: M. Binark ve B. Kılıçbay). İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınevi. ss.32-52.
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev: O. Adanır). 6. Basım. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu. (Çev: H. Deliceçaylı ve F. Keskin). 6. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi. Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Çev: Ü. Öktem). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Binark, F.M. (2013). Yeni Medyanın Kullanım Etkileri. (Ed: M. C. Öztürk). Dijital İletişim ve Yeni Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.50-75.
  • Binark, M. (2005). Kimlik(lenme), Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları, (Der: M. Binark ve B. Kılıçbay). İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınevi. ss.118-136.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yöntem Sorunu, (Der: Mutlu Binark) Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. ss.21-44.
  • Boyd D. and N. Ellison (2007).). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), article 11.
  • Burnett, R. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür. (Çev: G. Pusar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev: E. Kılıç). 2. Basım. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davenport, T.H. ve J.C. Beck. (2009). Dikkat Ekonomisi. (Çev: S. Diktaş). İstanbul: Acar Basım.
  • Erdoğan İ. (2004) Popüler Kültürde Gasp ve Popülerin Gayri Meşruluğu, Doğu Batı Dergisi. 2. Basım. Ankara: S.15 Yıl 4. ss.67-96.
  • Erdoğan, İ. (2013). Bilim, Toplum, Sosyoloji ve İletişim Bağı. (Ed: İ. Erdoğan). Medya Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.2-37.
  • Esgin, M.S. (2015). Web Teknolojileri Dünyasında Yeni Trendler. (Ed: A. Baloğlu). Sosyal Medya Madenciliği. İstanbul: Beta Yayınları. ss.17-59.
  • Freedman, J. L, D. O. Sears ve J. M. Carlsmith. (1998). Sosyal Psikoloji. (Çev: A. Dönmez). 3. Basım. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji. (Çev: C. Güzel). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Habertürk. (2017). Anne Marie ile düeti sosyal medyayı sallayan Cizreli Mehmet Ali konuştu. http://www.haberturk.com/gundem/haber/1429029-anne-marie-ile-dueti-sosyal-medyayi-sallayan-cizreli-mehmet-ali-konustu (10.05.2017)
  • Hürriyet. (2017). Anne Marie ile Cizreli Mehmet'in Smule düeti olay oldu. http://www.hurriyet.com.tr/unlu-ingiliz-sarkici-ile-cizreli-mehmetin-dueti-sosyal-medyada-olay-oldu-40396821 (10.05.2017)
  • Illouz, E. (2011). Soğuk Yakınlıklar. (Çev: Ö. Ç. Aksoy). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • İspir, B. (2013). Yeni İletişim Teknolojilerinin Gelişimi. (Ed: M. C. Öztürk). Dijital İletişim ve Yeni Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.2-25.
  • Kahraman, M. (2014). Sosyal Medya 101 2.0. 3.Basım. İstanbul: Mediacat.
  • Küçük, H. (2015). Oyunlaştırma (Gamification) Nedir? (Ed: N. Sevinçtekin ve K. El). http://sanalkurs.net, S.18. (ss.108-117).
  • Laughey D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: A. Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Maigert, E. (1997). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (Çev: H. Yücel). 4. Basım. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mcquail, D. ve S. Windhal. (2010). İletişim Modelleri. (Çev: K. Yumlu ). 3. Basım. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Nalçaoğlu, H. (2007). İnternet ve Görselin İmhası: İnternet İçeriğini Analiz Etmek İçin Kurumsal Model Arayışları, (Der: M. Binark). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. ss.45-70.
  • Oskay, Ü. (2016). İletişimin ABC'si. 4. Basım. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Özata, F. Z. (2013). Sosyal Medya ve Pazarlama. (Ed: F.Z. Özata). Sosyal Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.26-51.
  • Öztürk, M.C. (2013). Sosyal Medya ve Kurumsal İletişim.(Ed: M. C. Öztürk). Dijital İletişim ve Yeni Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.120-153.
  • Quain, B. (2007.) Üretken Tüketici. (Çev: H. B. Çelik). 4.Basım. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ritzer, G.(2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Çev: Ş. S. Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sanlav Ü. (2014). Sosyal Medya Savaşları. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Sennett, R. (2009). Yeni Kapitalizm Kültürü. (Çev: A. Onacak). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2012). Beraber .(Çev: İ. Özküralpli). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Silverman, K. (2006). Görünür Dünyanın Eşiği. (Çev: A. Onacak ). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Simmel, G. (2009). Bireysellik ve Kültür. (Çev: T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Südaş, H. (2015). Tüketici Olma Sürecinde Sosyal Ağlarda Kurulan İletişim. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Telli Yamamoto, G. ve Ö.K. Şekeroğlu (2014). Sosyal Medya ve Blog. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Timisi, N. (2005). Sanallığın Gerçekliği İnternet Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi.(Der: M. Binark, B. Kılıçbay). İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınları. ss.89-105.
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga. (Çev: S. Yeniçeri). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Türkoğlu, N. (2004). Toplumsal İletişim. 1. Basım. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Türkoğlu, T. (2010). Dijital Kültür. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu. (Çev: Ö. Sakin). İstanbul: Kafka Yayınevi.
  • Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları. 2. Basım. Ankara: Dipnot Yayınevi.
  • Yılmaz, A.E. (2016). Oyunlaştırma. 2. Basım. İstanbul: Abaküs Yayınları.
  • www.mynet.com. (2017). Yazının Adı: Fenomen Etçi Nusret Hakkında Şok İddia: Tuzlattırmak İçin Para Mı Dağıtıyor? https://yemek.mynet.com/fenomen-etci-nusret-hakkinda-sok-iddia-tuzlattirmak-icin-para-mi-dagitiyor-1163413 (10.05.2017)
  • www.teknoloji6.com. (2017). Smule Sing! Karaoke İle Karaoke (Düet) Nasıl Yapılır? http://www.teknoloji6.com/smule-sing-karaoke-ile-karaoke-duet-nasil-yapilir-28934/ (09.05.2017)
  • www.yemek.com. (2017). Nusret’in Bir Anda Dünya Çapında Fenomen Olmasına Sebep 16 Paylaşım. http://yemek.com/nusret-fenomen/ (10.05.2017)

SANAL ETKİLEŞİMDE SOYUT ÜRETİMİN BİR DEĞERİ OLARAK YENİ NESİL ŞÖHRETLER

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 2, 15 - 40, 31.08.2017

Öz

ÖZET

İnternet teknolojilerini kullanarak birbirleriyle etkileşim kuran insanlar, siber mekânda, sanal birliktelik kurmakta ve sanal etkileşimde (interaction) bulunarak kendi aralarında ortak bir ilgiyi paylaşmaktadır. Paylaşım temelli bu sistemde, insanlar üretimlerinin bir değeri olarak gerek maddi, gerekse manevi olarak bir kazanımla ödüllendirilmektedir. Sosyal ağlar üzerinden kurulan sanal etkileşim, sanal ortamdaki soyut üretim yoluyla bize şöhret olmanın kapılarını açmaktadır. Özellikle geçmişteki gibi zamana ve sürece bağlı olan ün kazanma, günümüz ağ yapısıyla, insanların anında ve hızlı şekilde popülerleşmesi yoluyla daha kolay gerçekleşmektedir. Kullanıcıların içerik üretmesi ve bu üretim üzerinden kendisini temsil etmesi, buna ilave olarak sunumun ucuz ve pratik olması, yeni nesil şöhretlerin de yolunu açmaktadır. Bu çalışmada, paylaşım temelli sanal üretimin popüler kültür içinde sunduğu fırsatlar; iletişimdeki teknolojik belirleyicilik, oyunlaştırma ve ödüllendirme ile bağımlılık yaklaşımları bağlamında, örneklerle ele alınmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Ağ, Şöhret, Oyunlaştırma, Üre-Tüketici, Teknolojik Belirleyicilik, Bağımlılık Modeli

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Kişi Kavramı ve İnsan Olma Sorunu. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Alemdar, K. ve İ. Erdoğan. (2005). Öteki Kuram. 2. Basım. Ankara: Erk Yayınları.
  • Aydın, C.H. (2012). Çevrimiçi İletişim. (Ed: E. N. Orhon ve U. Eriş). İletişim Bilgisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.138-155.
  • Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi.(Çev: G. Batuş). İstanbul: Avcıol Yayıncılık.
  • Baloğlu, A. (2015). Genel Tanımlamalar ve Değişen Devlet Modeli. (Ed: A. Baloğlu). Sosyal Medya Madenciliği. İstanbul: Beta Yayınları. ss.1-15.
  • Başaran, F. (2005). İnternetin Ekonomi Politiği, (Der: M. Binark ve B. Kılıçbay). İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınevi. ss.32-52.
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev: O. Adanır). 6. Basım. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu. (Çev: H. Deliceçaylı ve F. Keskin). 6. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi. Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Çev: Ü. Öktem). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Binark, F.M. (2013). Yeni Medyanın Kullanım Etkileri. (Ed: M. C. Öztürk). Dijital İletişim ve Yeni Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.50-75.
  • Binark, M. (2005). Kimlik(lenme), Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları, (Der: M. Binark ve B. Kılıçbay). İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınevi. ss.118-136.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yöntem Sorunu, (Der: Mutlu Binark) Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. ss.21-44.
  • Boyd D. and N. Ellison (2007).). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), article 11.
  • Burnett, R. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür. (Çev: G. Pusar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev: E. Kılıç). 2. Basım. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davenport, T.H. ve J.C. Beck. (2009). Dikkat Ekonomisi. (Çev: S. Diktaş). İstanbul: Acar Basım.
  • Erdoğan İ. (2004) Popüler Kültürde Gasp ve Popülerin Gayri Meşruluğu, Doğu Batı Dergisi. 2. Basım. Ankara: S.15 Yıl 4. ss.67-96.
  • Erdoğan, İ. (2013). Bilim, Toplum, Sosyoloji ve İletişim Bağı. (Ed: İ. Erdoğan). Medya Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.2-37.
  • Esgin, M.S. (2015). Web Teknolojileri Dünyasında Yeni Trendler. (Ed: A. Baloğlu). Sosyal Medya Madenciliği. İstanbul: Beta Yayınları. ss.17-59.
  • Freedman, J. L, D. O. Sears ve J. M. Carlsmith. (1998). Sosyal Psikoloji. (Çev: A. Dönmez). 3. Basım. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji. (Çev: C. Güzel). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Habertürk. (2017). Anne Marie ile düeti sosyal medyayı sallayan Cizreli Mehmet Ali konuştu. http://www.haberturk.com/gundem/haber/1429029-anne-marie-ile-dueti-sosyal-medyayi-sallayan-cizreli-mehmet-ali-konustu (10.05.2017)
  • Hürriyet. (2017). Anne Marie ile Cizreli Mehmet'in Smule düeti olay oldu. http://www.hurriyet.com.tr/unlu-ingiliz-sarkici-ile-cizreli-mehmetin-dueti-sosyal-medyada-olay-oldu-40396821 (10.05.2017)
  • Illouz, E. (2011). Soğuk Yakınlıklar. (Çev: Ö. Ç. Aksoy). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • İspir, B. (2013). Yeni İletişim Teknolojilerinin Gelişimi. (Ed: M. C. Öztürk). Dijital İletişim ve Yeni Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.2-25.
  • Kahraman, M. (2014). Sosyal Medya 101 2.0. 3.Basım. İstanbul: Mediacat.
  • Küçük, H. (2015). Oyunlaştırma (Gamification) Nedir? (Ed: N. Sevinçtekin ve K. El). http://sanalkurs.net, S.18. (ss.108-117).
  • Laughey D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: A. Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Maigert, E. (1997). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (Çev: H. Yücel). 4. Basım. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mcquail, D. ve S. Windhal. (2010). İletişim Modelleri. (Çev: K. Yumlu ). 3. Basım. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Nalçaoğlu, H. (2007). İnternet ve Görselin İmhası: İnternet İçeriğini Analiz Etmek İçin Kurumsal Model Arayışları, (Der: M. Binark). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. ss.45-70.
  • Oskay, Ü. (2016). İletişimin ABC'si. 4. Basım. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Özata, F. Z. (2013). Sosyal Medya ve Pazarlama. (Ed: F.Z. Özata). Sosyal Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.26-51.
  • Öztürk, M.C. (2013). Sosyal Medya ve Kurumsal İletişim.(Ed: M. C. Öztürk). Dijital İletişim ve Yeni Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ss.120-153.
  • Quain, B. (2007.) Üretken Tüketici. (Çev: H. B. Çelik). 4.Basım. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ritzer, G.(2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Çev: Ş. S. Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sanlav Ü. (2014). Sosyal Medya Savaşları. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Sennett, R. (2009). Yeni Kapitalizm Kültürü. (Çev: A. Onacak). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2012). Beraber .(Çev: İ. Özküralpli). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Silverman, K. (2006). Görünür Dünyanın Eşiği. (Çev: A. Onacak ). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Simmel, G. (2009). Bireysellik ve Kültür. (Çev: T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Südaş, H. (2015). Tüketici Olma Sürecinde Sosyal Ağlarda Kurulan İletişim. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Telli Yamamoto, G. ve Ö.K. Şekeroğlu (2014). Sosyal Medya ve Blog. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Timisi, N. (2005). Sanallığın Gerçekliği İnternet Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi.(Der: M. Binark, B. Kılıçbay). İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınları. ss.89-105.
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga. (Çev: S. Yeniçeri). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Türkoğlu, N. (2004). Toplumsal İletişim. 1. Basım. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Türkoğlu, T. (2010). Dijital Kültür. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu. (Çev: Ö. Sakin). İstanbul: Kafka Yayınevi.
  • Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları. 2. Basım. Ankara: Dipnot Yayınevi.
  • Yılmaz, A.E. (2016). Oyunlaştırma. 2. Basım. İstanbul: Abaküs Yayınları.
  • www.mynet.com. (2017). Yazının Adı: Fenomen Etçi Nusret Hakkında Şok İddia: Tuzlattırmak İçin Para Mı Dağıtıyor? https://yemek.mynet.com/fenomen-etci-nusret-hakkinda-sok-iddia-tuzlattirmak-icin-para-mi-dagitiyor-1163413 (10.05.2017)
  • www.teknoloji6.com. (2017). Smule Sing! Karaoke İle Karaoke (Düet) Nasıl Yapılır? http://www.teknoloji6.com/smule-sing-karaoke-ile-karaoke-duet-nasil-yapilir-28934/ (09.05.2017)
  • www.yemek.com. (2017). Nusret’in Bir Anda Dünya Çapında Fenomen Olmasına Sebep 16 Paylaşım. http://yemek.com/nusret-fenomen/ (10.05.2017)
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yalçın Yılmaz

Abdurrahman Akyıldız

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Y., & Akyıldız, A. (2017). SANAL ETKİLEŞİMDE SOYUT ÜRETİMİN BİR DEĞERİ OLARAK YENİ NESİL ŞÖHRETLER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji Ve Politika Dergisi, 13(2), 15-40.