Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Medyanın Ekonomi Politiği

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 199 - 214, 07.01.2023

Öz

Yeni medya kapitalist piyasa koşullarında varlığını sürdüren bir endüstridir. Bu endüstrinin ürünleri bu koşullar altında tüketilen metalardır. Yeni medyayı analiz eden eleştirel ekonomi politik yaklaşımlar bu bakış açısıyla araştırmaya başlamaktadır. Bu yaklaşıma göre yeni medya teknolojileri kapitalizmin küreselleşmesine ve küresel kapitalizmin yeniden üretimine hem ekonomik hem de ideolojik açıdan katkı sağlamaktadır.
Yeni medyanın küresel kapitalizme katkısı 1970’lerde başlayan neoliberal politikalar irdelendiğinde daha net bir şekilde anlaşılacaktır. Bu çerçeveden bakıldığında yeni medyanın gelişimi kapitalizmin küreselleşmesini sağlayarak yeni sömürü biçimlerini ortaya çıkarmıştır. Böylece kapitalizmi krizleri aşarak ömrünü uzatabilmiştir. Bu yeni dijital sömürü biçimleri gelişmekte olan ve geri kalmış ülkelere iletişim özgürlüğü, katılımcı demokrasi, özgür ve refah topluma ulaşma imkânı gibi vaatlerle pazarlanmıştır. Ancak gerçekliğe dönüp bakıldığında dijitalleşmenin dünyaya pek de özgürlük, refah ve demokrasi getirmediği görülmektedir. Aksine ekonomik ve sosyal eşitsizliklerin daha da arttığına dair görüşler dillendirilmektedir.

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye'de Medya Endüstrisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Atabek, Ü. (2003). İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya için Olanaklar. İçinde, S. Alakuş (Editör) Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 55-85). IPS İletişim Vakfı
  • Atabek, Ü. (2006). İnternette Etik Sorunların Ekonomi Politik Bağlamı. Küresel İletişim Dergisi (2), 1-9.
  • Başaran, F. (29 Kasım 2017) İnternetin Merkezi Neresi? Gazete Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2017/11/29/internetin-merkezi-neresi/
  • Başaran, F. (27 Mayıs 2018) Başka Bir İnternet Mümkün Mü? https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2018/05/27/baska-bir-internet-mumkun-mu/
  • Berkman, B. (2014). Teknoloji Söylemi ve Yeni Medyanın Ekonomi Politiği. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (3), 44-54.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem. Yeni Medya Çalışmaları, içinde, (s. 21-45). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çakır, M. (2014). Yeni Medyaya İlişkin Eleştirel Yaklaşımları ve Tespitleri ile Christian Fuchs. M. Çakır, Yeni
  • Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar, içinde, (s. 81-131). İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Dawson, M. ve Foster J. B. (2003). Sanal Kapitalizm. R. McChesney, E.M. Wood ve J.B. Foster, Kapitalizm ve Enformasyon Çağı: Küresel İletişim Devriminin Politik Ekonomisi, içinde. (Çev. N.S. Çınga, E. Baltacı ve Ö. Yalçın) Ankara: Epos Yayınları.
  • Dilmen, N. E. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122.
  • Engels, F. (1967). Anti-Dühring (Cilt 2). (Çev. R. Baraner) Ankara: Sol Yayınları. Erdof Books, 34 (2), 9-10.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Aydın

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, A. (2023). Yeni Medyanın Ekonomi Politiği. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 1(2), 199-214.