Every born person learns the ways of behaving and manners that the culture and the society in which s/he is born approve, with the process of socialization. A person shapes his/her “character” by putting the appropriate behaviors and manners taught by his/her family, environment and school into practice. The man as a social being thinks that it is no use living and behaving in a way the society and the culture determines. However, the person’s expectations of the cultural and social structure don’t always comply with each other. As a matter of fact, the present day man learning to have principles, to obey the rules, to be fair, to keep promises and to build permanent relationships are not able to find chances to make these come true owing to the changing economic and social conditions. For that reason, there comes a distinction between the situations the person has learned and has met and this reveals the situation that R. Sennet describes as “character corrosion”. The study whose subject is this inclination that is being observed more nowadays aims to explain the economic and social conditions revealing the situation that Sennet described as “character corrosion”. In the study, it’s being tried to make a connection between the process of the new economic system in the information society and the consequences the post-modern process reveals.
Dünyaya gelen her birey, içine doğduğu toplum ve kültürün uygun gördüğü tutum ve davranış şekillerini sosyalleşme süreciyle öğrenmektedir. Birey aile, okul ve sosyal çevreden kendisine öğretilen uygun tutum ve davranışları hayata geçirerek “karakter”ini oluşturmaktadır. Toplumsal bir varlık olan insan, toplumun ve kültürün belirlediği şekilde yaşamak ve davranmakta fayda görmektedir. Ancak, kültürel yapıyla toplumsal yapının bireyden beklentileri her zaman paralellik göstermemektedir. Nitekim, ilkeli olmayı, kurallara uymayı, adil davranmayı, sözünde durmayı ve kalıcı ilişkiler kurmayı kültür tarafından öğrenen günümüz insanı, değişen ekonomik ve sosyal şartlar nedeniyle bunları gerçekleştirme fırsatı bulamamaktadır. Böylece, bireyin öğrendikleriyle karşılaştıkları arasında bir fark oluşmaktadır. Bu ise R. Sennet’in “karakter aşınması” olarak nitelendirdiği bir durumu ortaya çıkarmaktadır. Günümüzde daha çok gözlemlenmeye başlayan bu eğilimi konu edinen çalışma, Sennet’in “karakter aşınması” olarak tanımladığı durumu, ortaya çıkaran ekonomik ve sosyal koşulları açıklamayı amaçlamaktadır. Çalışmada, enformasyon toplumundaki yeni ekonominin işleyişi ve postmodern sürecin ortaya çıkardıklarıyla “karakter aşınması” arasında bir ilişki kurulmaya çalışılmaktadır.
Diğer ID | JA53HG77AD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 7 |