Son yıllarda özet, özetleme, özet oluşturma, özet yazma stratejisi gibi kavramlar ön plana çıkmakta, okuyucuları metnin tamamını okumaya ikna etme açısından önemli bir rol oynamakta ve başlı başına bir tür olarak kabul edilmektedir. Alanyazına bakıldığında bu tür metinlerle ilgili yazarların iddialarını ön plana çıkarma, bilgileri tutarlı bir biçimde sunma açısından incelenen çalışmaların daha az yer aldığı görülmektedir. Bu bağlamda, adların retorik işlevlerini ortaya çıkarmak ve üstsöylem modeli ile eşleştirmek için var olan üstsöylemsel adlar etkin bir role sahiptir. Nitel olarak yapılandırılan bu çalışmada, dilbilim alanında yazılmış araştırma makalesi özet metinlerinde kullanılan üstsöylemsel adların alıcı odaklı etkileşimli işlevleri ele alınmıştır. Bu kapsamda dilbilim araştırmaları dergilerinde yayımlanan 432 araştırma makalesinden 56 Türkçe araştırma makalesi özet metni incelenmiştir. Çalışmanın sonucu, en sık kullanılan üstsöylemsel ad ulamının metin adları, en sık kullanılan sözcük-dilbilgisel örüntünün “ad+AD(s)I” yapısı olduğunu ve bu adların yazar savlarını tutarlı bir biçimde yönetmek için Türkçe araştırma makale özetlerinde sıklıkla kullanıldığını göstermektedir.
In recent years, the concepts of summary, summarization, summary creation, summary writing strategies have come to the fore, play an important role in persuading the readers to read the entire text and are considered as a genre in its own right. When the literature is examined, it is seen that there are fewer studies in terms of highlighting the claims of the authors about these types of texts and presenting the information in a consistent manner. In this context, metadiscursive nouns have an active role in revealing the rhetorical functions of nouns and matching them with the metadiscourse model. In this qualitatively structured study, receiver-oriented interactional functions of metadiscursive nouns used in abstract texts of research articles written in the field of linguistics are discussed. In this context, the summary texts of 56 Turkish research articles from 432 research articles published in linguistics research journals were examined. The result of the study shows that the most frequently used metadiscursive noun category is text nouns, the most frequently used lexical-grammatical pattern is “noun+NOUN(s)I” structure, and these nouns are frequently used in Turkish research article summaries to manage author arguments in a consistent manner.
metadiscoursive nouns metadiscourse abstract scientific text
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 4 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 56 |