In this study, it is aimed to develop and implement the “Gender Equality Awareness Scale” in order to determine the level of awareness of teacher candidates for gender equality education. Using the ’Expert Evaluation Form', expert opinions were obtained from seven faculty members working in the Faculty of Education and the Department of Women's Studies. Within the scope of the pilot study of the scale, the trial form was applied to 320 students studying at the Faculties of Education of various universities located in Türkiye. It was determined that it would be appropriate for the scale to be in a single-factor structure. When the results obtained from the exploratory factor analysis and the reliability analysis were evaluated together, it was determined that the data obtained from the Gender Equality Awareness Scale were valid and reliable. After the scale was finalized with 18 items, it was administered to 32 pre-service teachers who had taken the elective course 'Gender Equality Education' at Mersin University Faculty of Education in the Fall Semester of the 2021-2022 Academic Year, at 15-week intervals. It was concluded that gender equality education had a positive effect on pre-service teachers' awareness of gender equality education.
Gender Equality Education Awareness Scale Development Validity Reliability
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimine yönelik farkındalık düzeyini belirlemek amacıyla “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Farkındalık Ölçeği” geliştirilmesi ve uygulanması hedeflenmiştir. Uzman Değerlendirme Formu’ kullanılarak, Eğitim Fakültesi ve Kadın Araştırmaları Ana Bilim Dalı’nda görev yapan yedi öğretim üyesinden uzman görüşü alınmıştır. Ölçeğin pilot uygulaması kapsamında, deneme formu, Türkiye’de bulunan çeşitli üniversitelerin Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören 320 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin tek faktörlü yapıda olmasının uygun olacağı belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizinden ve güvenirlik analizinden elde edilen sonuçlar birlikte değerlendirildiğinde, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Farkındalık Ölçeği’nden elde edilen verilerin geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir. Ölçeğe 18 maddelik nihai hali verilmesinin ardından, 2021-2022 Öğretim Yılı Güz Dönemi’nde, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde ‘Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi’ seçmeli dersini almış olan 32 öğretmen adayına, 15 hafta arayla ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Toplumsal cinsiyet eşitliği eğitiminin, öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimine yönelik farkındalık düzeyine olumlu bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi Farkındalık Ölçek Geliştirme Geçerlik Güvenirlik
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kadın Araştırmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 11 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 69 |