Çok Modlu Taşımacılığa Uygun Lojistik Merkez Yer Seçimi İçin Bir Öneri: Türkiye Uygulaması
Yıl 2023,
Cilt: 26 Sayı: 2, 923 - 928, 05.07.2023
Burçin Paçacı
,
Serpil Erol
,
Kürşat Çubuk
Öz
Lojistik günümüzde hemen hemen her alanda etkili olup gerek zamandan tasarruf gerekse maddi kazanç sağlamada büyük rol oynamaktadır. Aktif bir lojistik merkez için altyapının yanı sıra konum da önemlidir. Büyük yatırımlarla yapılan lojistik merkezlerden kısa sürede kâr sağlamak için mümkün olan en iyi konumu belirlemek gerekmektedir. Lojistik merkezin konumu belirlenirken birçok değerlendirme yapılmaktadır. Bu çalışmada ülkemizdeki lojistik merkezlerde çok modlu taşımacılığı daha etkin hale getirebilmek için demiryolu, liman ve havaalanı bağlantısı olan iller Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ile seçilmiştir. Ekonomik canlılığın artması için ise ‘Dış Ticaret (ithalat ve ihracat miktarları)’, ‘Organize Sanayi Bölgeleri’, ‘Tarımsal Organize Sanayi Bölgeleri’ ve ‘Sınır Kapıları’ kriterleri belirlenmiş ve bu kriterler lojistik alanında uzman kişilerin görüşlerine göre değerlendirilmiştir. CBS’de senaryolara göre elde edilen iller bu değerlendirme sonuçları ve kriterlerin ilgili kurumlardan alınan illere ait verileri doğrultusunda en uygun lojistik merkez konumu için AHP tekniği kullanılarak sıralanmıştır.
Kaynakça
- [1] Lingaitienė, O. and Lingaitis, V.,”Application of a general model of multimodal transportation in logistics”, Transport and Telecommunication, 7(1): 92-96, (2006).
- [2] Kaynak, M., “Uluslararası taşımacılık ve lojistik bağlamında Avrasya ulaştırma koridorlarında bölgesel rekabet ve Türkiye”, Ekonomik Yaklaşım, 15(52-53), 3-34, (2006).
- [3] Yıldız, K., Yerlikaya, M., A., ve Keskin, B., N., “Evaluation of the effect of transport networks on the Kemalpaşa Logistics Center in logistics site selection”, Politeknik Dergisi, 24(3): 833-841, (2021).
- [4] Zarali, F., Yazgan, H. R. Ve Delice, Y. A.,” New solution method of ant colony-based logistic center area layout problem”, Sādhanā, 43(6), (2018).
- [5] Sun, Y., Lang, M. and Wang, D., “Optimization models and solution algorithms for freight routing planning problem in the multi-modal transportation networks: A review of the state-of-the-art”, The Open Civil Engineering Journal, 9: 714-723, (2015).
- [6] 2020faaliyet.pdf (tcdd.gov.tr), “Faaliyet raporu 2020”.
- [7] Saaty, R., W., “The analytic hierarchy process-what it is and how it is used”, Mat/d Modelling, 9(3-5):161-176, (1987).
- [8] Yang, Q. and Meng, L., “Analytic hierarchy process (AHP) in the application of logistics center location selection process”, 4th International Conference on Mechanical Materials and Manufacturing Engineering, 120-122, (2016).
- [9] Sugiyanto, G., Santosa, P., B. and Santi, M., Y. “Determining the criteria for an air hub in Indonesia using an Analytical Hierarchy Process (AHP)”, Advances in Engineering Research, 187, (20-24), (2019).
- [10] Grine, F., Z., Kamach, O. and Sefıanı, N., “Developing a multi-criteria decision making model for identifying factors influencing the location of logistic hubs: A case study of Morocco”, Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, 3217-3225, (2018).
- [11] Alam, S., A., “Evaluation of the potential locations for logistics hubs: A case study for a logistics company”, Master’s Thesıs, Division of Transport and Location Analysis Department of Transport Science, (2013).
- [12] Şenkayas, H., Öztürk, M. ve Sezen, G., “Lojistik tedarikçilerin seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yöntemi: Mondial şirketinde bir uygulama “, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5: 161-175, (2010).
- [13] Zheng, J. and Xiu, X., “The application of AHP to evaluate the influencing factors in the logistics network distribution of Ningbo”, Second International Conference on Information and Computing Science, 390-393, (2009).
- [14] Tabak, Ç., Yıldız, K. ve Yerlikaya, M., A., “Logistic location selection with Critic-AHP and Vikor integrated approach”, Data Science and Applications, 2(1):21-25, (2019).
- [15] Şal, Battal, Ö. ve Çubuk, M., K. “Ulaştırma projeleri fizibilite etütlerinde bulanık çok kriterli bir değerlendirme modeli”, Politeknik Dergisi, (2021).
- [16] Udomwannakhet, J., Vajarodaya, P. and Manicho, S., “A review of multimodal transportation optimization model”, 5th International Conference on Business and Industrial Research, 333-338, (2018).
[17] Seo, Y., J., Chen, F. and Roh S., Y., “Multimodal transportation: The case of laptop from Chongqing in China to Rotterdam in Europe”, The Asian Journal of Shipping and Logistics, 33(3):155-165, (2017).
- [18] Lei, K., Zhu, X., Hou, J. and Huang, W., “Decision of multimodal transportation scheme based on swarm intelligence”, Hindawi Publishing Corporation, (2014).
- [19] Kim, G., S., Lee, S., W., Seo, Y., J. and Kim, A., R. “Multimodal transportation via TSR for effective northern logistics”, Perspectives of Korean Logistics Companies, 5(3): 291-308, (2020).
- [20] Przystupa, K., Qin, Z., Zabolotnii, S., Pohrebennyk, V., Mogilei, S., Zhongju, C. and Gil, L., “Constructing reference plans of two-criteria multimodal transport problem”, Transport and Telecommunication, 22(2): 129–140, (2021).
- [21] Kasapoğlu, L. ve Cerit, A., G., “Türkiye’de intermodal konteyner taşımacılığında demiryolu ulaştırma potansiyelinin analizi”, Denizcilik Fakültesi Dergisi, 59-72, (2011).
- [22] Kengpol A., Tuamee S. and Meethom W.,”Design of a decision support system on selection of multimodal transportation with environmental consideration between Thailand and Vietnam”, Asian International Journal Of Science and Technology in Production and Manufacturing Engineering, 5(2): 55-63, (2012).
- [23] Rondinelli, D. and Berry, M., “Multimodal transportation, logistics, and the environment: Managing interactions in a global economy”, European Management Journal, 18(4):398–410, (2000).
- [24] Anatol'yevna, M., T. and Viktorovich, E., S., “Unified multimodal transport center – A tool for the development of the environmental geology of transport”, Procedia Engineering, 189:138 – 144, (2017).
- [25] - Çevresel Göstergeler (csb.gov.tr), “Ulaştırma türüne göre seragazı emisyonu”
- [26] Kalkan, B. ve Kalkan, K., “Lojistik yönetimde coğrafi bilgi sistemi uygulamaları”, 6. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu, 1051-1058, (2016).
- [27] Tabak, Ç., “Türkiye'de lojistik faaliyet alanlarının yer seçimi, ulaştırma modları ile entegrasyonu ve modellemesi”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2018).
- [28] Bediroğlu, Ş. ve Yıldırım, V.,”Lojistik merkez yer seçimi için CBS & ÇÖKV ara yüzü geliştirilmesi ve Ordu ili pilot bölge çalışması”, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 9(1): 323-334, (2020).
- [29] İncirci, N. ve Ekmekçi, İ., “Determining the location of the urban transport interchanges based on the geographic information system: The case study for Istanbul”, Politeknik Dergisi, 24(3) :1121-1128, (2021).
A Proposal for Selecting a Logistics Center Location Suitable for Multimodal Transport: Turkey Practice
Yıl 2023,
Cilt: 26 Sayı: 2, 923 - 928, 05.07.2023
Burçin Paçacı
,
Serpil Erol
,
Kürşat Çubuk
Öz
Today, logistics is effective in almost every field and plays a major role in saving time and providing financial gain. For an active logistics center, location is important as well as infrastructure. It is necessary to determine the best possible location in order to make a profit in a short time from logistics centers made with large investments. Many evaluations are made while determining the location of the logistics center. In this study, provinces with railway, port and airport connections have been selected with Geographic Information System (GIS) in order to make more effective multimodal transportation in logistics centers in our country. In order to increase the economic vitality, the criterias of "Foreign Trade (import and export quantities)", "Organized Industrial Zones", "Agricultural Organized Industrial Zones" and "Border Gates" have been determined and these criteria have been evaluated according to the opinions of experts in the field of logistics. Provinces obtained according to scenarios in GIS have been ranked using the AHP technique in line with these evaluation results and the criteria data obtained from the relevant institutions for the most appropriate logistics center location.
Kaynakça
- [1] Lingaitienė, O. and Lingaitis, V.,”Application of a general model of multimodal transportation in logistics”, Transport and Telecommunication, 7(1): 92-96, (2006).
- [2] Kaynak, M., “Uluslararası taşımacılık ve lojistik bağlamında Avrasya ulaştırma koridorlarında bölgesel rekabet ve Türkiye”, Ekonomik Yaklaşım, 15(52-53), 3-34, (2006).
- [3] Yıldız, K., Yerlikaya, M., A., ve Keskin, B., N., “Evaluation of the effect of transport networks on the Kemalpaşa Logistics Center in logistics site selection”, Politeknik Dergisi, 24(3): 833-841, (2021).
- [4] Zarali, F., Yazgan, H. R. Ve Delice, Y. A.,” New solution method of ant colony-based logistic center area layout problem”, Sādhanā, 43(6), (2018).
- [5] Sun, Y., Lang, M. and Wang, D., “Optimization models and solution algorithms for freight routing planning problem in the multi-modal transportation networks: A review of the state-of-the-art”, The Open Civil Engineering Journal, 9: 714-723, (2015).
- [6] 2020faaliyet.pdf (tcdd.gov.tr), “Faaliyet raporu 2020”.
- [7] Saaty, R., W., “The analytic hierarchy process-what it is and how it is used”, Mat/d Modelling, 9(3-5):161-176, (1987).
- [8] Yang, Q. and Meng, L., “Analytic hierarchy process (AHP) in the application of logistics center location selection process”, 4th International Conference on Mechanical Materials and Manufacturing Engineering, 120-122, (2016).
- [9] Sugiyanto, G., Santosa, P., B. and Santi, M., Y. “Determining the criteria for an air hub in Indonesia using an Analytical Hierarchy Process (AHP)”, Advances in Engineering Research, 187, (20-24), (2019).
- [10] Grine, F., Z., Kamach, O. and Sefıanı, N., “Developing a multi-criteria decision making model for identifying factors influencing the location of logistic hubs: A case study of Morocco”, Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, 3217-3225, (2018).
- [11] Alam, S., A., “Evaluation of the potential locations for logistics hubs: A case study for a logistics company”, Master’s Thesıs, Division of Transport and Location Analysis Department of Transport Science, (2013).
- [12] Şenkayas, H., Öztürk, M. ve Sezen, G., “Lojistik tedarikçilerin seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yöntemi: Mondial şirketinde bir uygulama “, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5: 161-175, (2010).
- [13] Zheng, J. and Xiu, X., “The application of AHP to evaluate the influencing factors in the logistics network distribution of Ningbo”, Second International Conference on Information and Computing Science, 390-393, (2009).
- [14] Tabak, Ç., Yıldız, K. ve Yerlikaya, M., A., “Logistic location selection with Critic-AHP and Vikor integrated approach”, Data Science and Applications, 2(1):21-25, (2019).
- [15] Şal, Battal, Ö. ve Çubuk, M., K. “Ulaştırma projeleri fizibilite etütlerinde bulanık çok kriterli bir değerlendirme modeli”, Politeknik Dergisi, (2021).
- [16] Udomwannakhet, J., Vajarodaya, P. and Manicho, S., “A review of multimodal transportation optimization model”, 5th International Conference on Business and Industrial Research, 333-338, (2018).
[17] Seo, Y., J., Chen, F. and Roh S., Y., “Multimodal transportation: The case of laptop from Chongqing in China to Rotterdam in Europe”, The Asian Journal of Shipping and Logistics, 33(3):155-165, (2017).
- [18] Lei, K., Zhu, X., Hou, J. and Huang, W., “Decision of multimodal transportation scheme based on swarm intelligence”, Hindawi Publishing Corporation, (2014).
- [19] Kim, G., S., Lee, S., W., Seo, Y., J. and Kim, A., R. “Multimodal transportation via TSR for effective northern logistics”, Perspectives of Korean Logistics Companies, 5(3): 291-308, (2020).
- [20] Przystupa, K., Qin, Z., Zabolotnii, S., Pohrebennyk, V., Mogilei, S., Zhongju, C. and Gil, L., “Constructing reference plans of two-criteria multimodal transport problem”, Transport and Telecommunication, 22(2): 129–140, (2021).
- [21] Kasapoğlu, L. ve Cerit, A., G., “Türkiye’de intermodal konteyner taşımacılığında demiryolu ulaştırma potansiyelinin analizi”, Denizcilik Fakültesi Dergisi, 59-72, (2011).
- [22] Kengpol A., Tuamee S. and Meethom W.,”Design of a decision support system on selection of multimodal transportation with environmental consideration between Thailand and Vietnam”, Asian International Journal Of Science and Technology in Production and Manufacturing Engineering, 5(2): 55-63, (2012).
- [23] Rondinelli, D. and Berry, M., “Multimodal transportation, logistics, and the environment: Managing interactions in a global economy”, European Management Journal, 18(4):398–410, (2000).
- [24] Anatol'yevna, M., T. and Viktorovich, E., S., “Unified multimodal transport center – A tool for the development of the environmental geology of transport”, Procedia Engineering, 189:138 – 144, (2017).
- [25] - Çevresel Göstergeler (csb.gov.tr), “Ulaştırma türüne göre seragazı emisyonu”
- [26] Kalkan, B. ve Kalkan, K., “Lojistik yönetimde coğrafi bilgi sistemi uygulamaları”, 6. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu, 1051-1058, (2016).
- [27] Tabak, Ç., “Türkiye'de lojistik faaliyet alanlarının yer seçimi, ulaştırma modları ile entegrasyonu ve modellemesi”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2018).
- [28] Bediroğlu, Ş. ve Yıldırım, V.,”Lojistik merkez yer seçimi için CBS & ÇÖKV ara yüzü geliştirilmesi ve Ordu ili pilot bölge çalışması”, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 9(1): 323-334, (2020).
- [29] İncirci, N. ve Ekmekçi, İ., “Determining the location of the urban transport interchanges based on the geographic information system: The case study for Istanbul”, Politeknik Dergisi, 24(3) :1121-1128, (2021).