Cracks that develop daily and seasonally due to the environmental or mechanical effects caused by axle loads, propagate over time and become an important type of distress in asphalt layers. This type of distress can significantly increase the maintenance and rehabilitation costs of pavements. The use of rubber powder or fine granules in certain proportions to the bitumen content can extend the life of the pavements and reduce the environmental problems caused by waste tire disposal. In this study, the fracture behavior of normal and rubber-modified asphalt mixtures was investigated in accordance with AASHTO TP105 by adding waste tire granules at the ratio of 20% by weight of bitumen to hot mix asphalt. It has been determined that when the waste tire powders are added to the hot mix asphalt by replacing 20% of the bitumen weight, coatings with 37% more elastic ability could be made on sustainable pavements. Waste tire powder-mixes performed 118% higher in maximum load and 97% higher in fracture toughness compared to control-mixes. It has been shown that low temperature performance could be improved when waste tire powder-added bitumen processed by dry method is mixed to hot mix asphalt up to 20%.
Fracture Toughness Asphalt Pavements Waste Tire Semi-Circular Bending Test
The author of this article would like to gratefully acknowledge the Kocaeli Metropolitan Municipality for the support provided during the Marshall design of the samples and he would also like to gratefully acknowledge KORDSA Teknik Tekstil A.Ş. for the fracture tests of SCB specimens into the experimental works.
Tekerlek yükleriyle birlikte çevresel ve mekanik etkilerden dolayı gün ve mevsim bazında ortaya çıkan çatlaklar, zamanla yayılarak esnek üstyapılarda önemli bir bozulma türü haline gelirler. Bu tür bir bozulma, üstyapıların bakım ve rehabilitasyon maliyetlerini önemli ölçüde artırabilmektedir. Bitüm içeriğine belirli oranlarda kauçuk tozu veya ince granüllerin katılması ile kaplamaların ömürleri uzatılabilmekte ve araç lastiği atıklarından kaynaklanan çevre sorunlarını azaltabilmektedir. Bu çalışmada, normal ve kauçuk modifiyeli asfalt karışımların kırılma davranışı AASHTO TP105'e göre, atık lastik granülleri bitümün ağırlıkça %20 oranında karışıma eklenerek incelenmiştir. Karışıma bitüm ağırlığının %20'si oranında atık lastik tozu eklendiğinde, sürdürülebilir kaplamalarda %37 daha fazla elastikiyete sahip üstyapıların yapılabileceği tespit edilmiştir. Atık lastik katkılı karışımlar, kontrol karışımlarına kıyasla maksimum yükte %118 ve kırılma tokluğunda %97 daha yüksek performans göstermiştir. Kuru yöntemle proses edilen atık lastik katkılı bitüm, %20'ye kadar bitümlü sıcak karışımlara eklendiğinde, karışımın düşük sıcaklık performansının iyileştirilebileceği tespit edilmiştir.
Kırılma tokluğu asfalt kaplamalar atık lastik yarı dairesel eğilme testi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.