The purpose of this study is to determine the reliability and the validity of the Turkish version of the Constructivist Teaching Practices Inventory in Elementary Physical Education [CTPI-EPE] including Personal Relevance, Social Cooperation, and Games/Skills subscales. Participants consisted of 44 female, 66 male and totally 110 elementary school physical education school teachers in the central district of Denizli. An examination of the factor loadings in Confirmatory factor analysis (CFA) revealed that 9 questionnaire items (4 in Games/Skills, 2 in Personal Relevance, and 3 in Social Cooperation) less than .40. Factor loadings, however, should be equal or larger than .40. Therefore, these items were removed. Finally, the CFA.results indicated there were three factors represented in the data set. All indices [χ2/df = 1.613, CFI = .92, TLI = .90, RMSEA = .06; factor loadings (from .44 to .88)] represent an acceptable fit between the three-factor model and the data. Cronbach Alpha values were determined for whole scale 0.88, for Personal Relevance subscale 0.82, for Social Cooperation subscale 0.74, and for games/skills 0.80. Results of this study revealed that the Turkish version of the Constructivist Teaching Practices Inventory for Students fit the data well and demonstrated satisfactory psychometric properties. Given that reliability and validity analyses produced valid scores, this inventory is applicable to high school physical education settings. Future researchers, however, might examine and assess other forms of reliability and validity in different educational settings and teachers.
The constructivist teaching practices inventory validity reliability physical education teachers
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma yönelik görüşlerini “sosyalişbirliği”, “kişisel ilgi” ve “oyunlar/beceriler” alt boyutlarını içeren ve Chen, Burry-Stock ve Rovegno (2000) tarafındangeliştirilen “İlköğretim Beden Eğitimi Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı Ölçeğini (The Constructivist Teaching PracticesInventory in Elementary Physical Education [CTPI-EPE]” Türkçeye uyarlamak ve uyarlanan bu ölçeğin güvenirlik vegeçerliğini incelemektir. Araştırmaya, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında, Denizli il merkezinde bulunan ve farklı ilköğretimokullarında görev yapan 60 kadın ve 91 erkek olmak üzere toplam 151 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Yirmi beşmaddeden oluşan ölçek 5’li derecelendirmeye sahip Likert tipi bir ölçektir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre.40’dan az olan faktör yüklenmeleri olan 9 alt madde (4 madde “oyunlar/beceriler”; 2 madde “kişisel ilgi”; ve 3 madde“sosyal işbirliği”) çıkarılmıştır. Sonuçta elde edilen tüm değerlerin (χ2/df = 1.513, CFI = .93, TLI = .91, RMSEA = .06; faktöryükleri .45 ile .86 arasında) üç faktörlü yapıda kabul edilebilir uygunluk gösterdiği ortaya konmuştur. Ölçeğin iç tutarlılığınıbelirlemede kullanılan Cronbach Alfa değerleri ölçeğin geneli için 0.89; kişisel ilgi alt boyutu için 0.80, sosyal işbirliği altboyutu için 0.75 ve oyunlar/beceriler alt boyutu için 0.81 olarak hesaplanmıştır. Bu araştırmanın sonucunda, İlköğretimBeden Eğitimi Dersi Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı Ölçeğinin verilere uyduğu ve uygun psikometrik özelliklergösterdiği bulunmuştur. Geçerlik ve güvenirlik analizlerinin yüksek olması bu ölçeğin Türk beden eğitimi öğretmenlerineuygulanabilir olduğunu belirtmektedir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | PHYSICAL EDUCATION AND SPORT |
Authors | |
Publication Date | January 17, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 1 |