Sovyetler Birliği’nin dağılması ardından Rusya’nın birçok bölgedekiaskeri ve siyasi gücü ciddi şekilde gerilemiştir. Yeni bağımsız cumhuriyetlerinmeydana çıkması Rusya’nın bölge politikalarını yeniden belirlemesine nedenolmuştur. Bu bağlamda Rusya Kafkaslar bölgesine yönelik yeni politikalargelişmiştir. Güney Kafkasya cumhuriyetleri olarak Azerbaycan, Gürcistan veErmenistan’ın Rusya ile ilişkileri birbirinden farklıdır. Gürcistan (özellikle M.Saakaşvili döneminde) Rusya’ya karşı sert bir tutum sergilerken, Azerbaycangörece dengeli politika izlemek zorunda kalmıştır. Aynı zamanda her ikicumhuriyet de bağımsızlık mücadelesi sürecinde çok ağır bedel ödemiş vetoprak bütünlüklerini kaybetmişlerdir. Ermenistan ise Rusya’nın himayesialtında kendisine güvenli bir ortam hazırlamış, ayrıca Rusya’nın Kafkasbölgesindeki hegemonya tesisinde bir araç olarak kullanılmıştır. Bugün Rusyave Ermenistan arasındaki ilişkiler sözde iki egemen devlet arasındaki ilişkilerolarak sunulmaya çalışılmaktadır. Oysa Rusya’nın Ermenistan üzerindekibaskı politikası her geçen gün artmaktadır. Bazı Ermeni araştırmacıların davurguladıkları gibi, son dönemde iki ülke arasında oluşturulan Birleşik OrduGrubu (veya Ortak Askeri Birlik) Ermenistan’ın egemen devlet statüsünü ciddişekilde zedelemektedir. Ermenistan yönetimi ise bu gelişmeyi Rusya’nınErmenistan’a yönelik bir güvencesi olarak değerlendirmektedir. Bu makalede,Birleşik Ordu Grubunun hukuki statüsü, askeri potansiyeli, ayrıca Ermenistankamuoyunda dile getirilen tepki, eleştiri ve destek nitelikli açıklamalarındeğerlendirilmesi amaçlanmıştır. Makale; Birleşik Ordu Grubununoluşturulması Rusya’nın askeri hegemonya politikası ve Ermenistan’a verdiğidesteğin bir parçası olduğu için bu süreci bütüncül bir bakış açısıyla elealmakta, bundan önce imzalanmış sözleşmelerin içeriğini göz atmaktadır
After the collapse of the Soviet Union, the military and politicalpower of Russia in many regions deteriorated significantly. The emergenceof newly independent republics induced Russia to redetermine its regionalpolicies. In this context, Russia developed new policies with regards to theCaucasia region. As South Caucasian republics, Azerbaijan, Georgia, andArmenia’s relations with Russia are different from one another. WhileGeorgie exhibited a stern stance against Russia (especially during M.Saakashvili’s term), Azerbaijan was forced to follow a relatively balancedpolicy. At the same time, both republics paid a heavy price during theirindependence struggle and lost their territorial integrity. Armenia,however, prepared a safe environment for itself under Russia’s patronage,and furthermore was used as a tool for the establishment of Russia’shegemony in the Caucasia region. Today, the relations between Russiaand Armenia are attempted to be presented as if they are relations betweentwo sovereign states. However, Russia’s coercive policy on Armenia isintensifying day by day. As some Armenian researchers highlight, the JointMilitary Force (or Joint Group of Forces) that is being recently formedbetween the two countries gravely harms Armenia’s status as a sovereignstate. The government of Armenia, however, evaluates this developmentas Russia’s assurance towards Armenia. This article seeks to evaluate thelegal status and military potential of the Joint Military Force, as well asthe reactions, criticisms, and support expressed in the public opinion ofArmenia towards this Force. Since the forming of the Joint Military Forceis part of Russia’s military hegemony policy and its support given toArmenia, the article seeks to consider this process from a comprehensiveperspective and also looks into the contents of the previously signedagreements
Azerbaijan Armenia the Russian Federation Russian military security
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 35 |