On dokuzuncu ve
yirminci yüzyılda farklı uluslar, kendi ulus inşası süreçlerine başladılar. Bu
ulus oluşturma süreci başlangıçta, ulusun kendi tarihsel olaylarını yücelterek
birlik oluşturmayı çalışmıştır. Bir başka bir yöntemse, bazı olayları
yüceltirken diğer tarihsel olayları ihmal veya inkâr etmek olmuştur. Özellikle
o dönem bağımsızlığına kavuşan uluslar, çok sayıda savaş suçunun işlendiği iki
dünya savaşı sırasında büyük çatışmalar yaşamışlardır. Bu "lekeli
dönemden" kendilerine temiz ve ak bir sayfayla başlangıç yapmak için,
özellikle bağımsızlıklarına ulaştıkları dönemlerde yaşadıkları tarihsel
olayları yüceltmek veya tam tersi ihmal etmek istemişlerdir. Dolayısıyla bu
aşamada ihmal etmek, ardından inkâr etmek ve son olarak da tarihi yeniden
yazmak gibi üç yöntem uygulanmıştır. Tarihi tamamen yeniden yazma yönetime
başvuran uluslar az sayıda olmuştur. Fakat özellikle iki dünya savaşının
ardından yeni kurulan uluslar, bağımsızlıklarını sürdürmek için savaşmak
zorunda kaldıkları ve şiddetli bir dönem yaşadıkları için, bu yönteme başvurmuşlardır.
Bu dönem, ortaya koydukları "asil ulus" tablosuna uymadığı için, o
dönem yaşananları bilinçli olarak farklı bir şekilde anlatmak için büyük uğraş
göstermişlerdir. Bu uğraş içerisinde, bağlı oldukları devletten kopup kendi
ulus-devletlerini kurabilmek için uyguladıkları savaş ve şiddet doğrultusunda
bunu farklı anlatmayı daha uygun gösterip bu savaşın "adaletli bir
mücadele" olduğunu göstermeye çalışmışlardır. Böylece suç işleyen taraftan
mağdur olmuş veya kahraman taraf olmayı çalışmışlardır. Bunun iki en belirgin
örneğiyse, Birinci Dünya Savaşı sırasında (1914-1918) Osmanlı Devleti'ne karşı
ayaklanan Ermeniler ile 1939-1945 arasında gerçekleşen İkinci Dünya Savaşı
sırasında, Polonya'da katliam uygulayan Sovyet Ruslarıdır. Her iki olayda da
vahşet saçan taraf kendi ulusunu mağdur ve kahraman göstermeye çalışmıştır. Bu
iki konuyu araştırıp karşılaştırarak, ulus inşası çabası sürecinde tarihi
yeniden yazma yöntemi uygulanan uluslar hakkında taslak ve aşamaları
belirlemeye çalışan bir ön araştırma için uygun bir başlangıç yapılması
amaçlanmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 39 |