After the October Revolution in Russia, in early 1918, the Board of People's Commissars, headed by V.I. Lenin, decided to form an army of volunteer workers and peasants to ensure internal and external security. The red color symbolizing the Bolsheviks was added to the name of the army. Visual materials for the ideological purposes of the Soviet Union (SU) had been widely used since 1918 with slogans supporting political discourse. Much propaganda was made towards all components of the SU (the Republic, region, autonomous administration, and all Soviet citizens) for the acceptance and support of the Red Army. One of the republics that made up SU was the Armenian Soviet Socialist Republic (ASSR). The aim was the acceptance by the Armenian people of the Red Army, which had ended the Republic of Armenia at the end of 1920 that had been declared independent by the Armenian National Council under the control of the Dashnaksutyun. Another aim was to receive the support of the Armenian people for the Red Army as a security institute. This article discusses Red Army-themed posters, the main elements of the Red Army’s image, and the causality of these elements within the propaganda activities in the ASSR. The mentioned visual works were created by Soviet artists in the years between 1920 and 1960. This article analyzes the elements of visual materials, Roland Barthes’s semiotic approach and the meanings of cultural symbols, the dynamics of transition from the Russian state to the Soviet context and its effects on Soviet political power. This qualitative analysis study reveals that, after the Red Army's entry into Armenia in 1920 and the establishment of the Armenian Red Army, the ideological purpose of the Red Army's incorporation of the far-flung Armenia into the SU was sought to be explained, the need for ensuring the internal and external security of the expanding SU geographical boundaries was strongly emphasized.
Armenia Red Army Soviet Union Political Communication Visual Materials
Rusya'daki Ekim Devrimi'nden sonra, 1918'in başlarında, V.I. Lenin başkanlığındaki Halk Komiserleri Kurulu, iç ve dış güvenliği sağlamak için gönüllü işçi ve köylülerden oluşan bir ordu kurmaya karar verdi. Bolşevikleri simgeleyen kızıl renk ordunun isminin başına eklendi. Sovyetler Birliği'nin (SB) ideolojik amaçları için görsel çalışmalar, 1918'den beri siyasi söylemi destekleyen sloganlarla yaygın olarak kullanılmıştır. Kızıl Ordu'nun kabulü ve desteği için SB'nin tüm bileşenlerine (Cumhuriyet, bölge, özerk yönetim ve tüm Sovyet vatandaşları) yönelik birçok propaganda faaliyeti yapılmıştır. SB'yi oluşturan cumhuriyetlerden biri de Ermenistan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti (ESSC) idi. Amaç, Taşnaksutyun’un kontrolü altında Ermeni Ulusal Konseyi tarafından bağımsızlığı ilan edilen Ermenistan Cumhuriyeti’ni 1920’nin sonunda sona erdiren Kızıl Ordu'nun Ermeni halkı tarafından kabul edilmesiydi. Bir diğer hedef ise Kızıl Ordu'nun Ermeni halkı tarafından bir güvenlik kurumu olarak benimsenmesiydi. Bu makalede ESSC’deki propaganda faaliyetleri içinde Kızıl Ordu temalı posterler, Kızıl Ordu imajının ana ögeleri ve bu ögelerin nedenselliği tartışılmaktadır. Çalışmada belirtilen görsel çalışmalar, 1920-1960 yılları arasında Sovyet sanatçılar tarafından yapılmıştır. Bu makale; görsel çalışmaların ana ögelerini, Roland Barthes'in göstergebilimsel yaklaşımını ve sembollerin kültürel anlamlarını, Rus devletinden Sovyet bağlamına geçiş dinamiklerini ve Sovyet siyasi gücü üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bu nitel analiz çalışması; Kızıl Ordu'nun 1920 yılında Ermenistan'a girmesi ve Ermeni Kızıl Ordu’sunun kurulması ardından, Kızıl Ordu’nun merkezden uzak Ermenistan’ı SB’ye dahil etmesinin ideolojik olarak ispatlanmaya çalışıldığını ve genişleyen SB coğrafi sınırlarının iç ve dış güvenliğinin sağlanmasının önemine güçlü bir şekilde vurgu yapıldığını ortaya koymaktadır.
Ermenistan Kızıl Ordu Sovyetler Birliği Siyasal İletişim Görsel Malzemeler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 43 |