BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Mevlana and Mevleviyeh in Konya's Folk Songs Texts

Yıl 2013, , 30 - 46, 01.12.2013
https://doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.02.00014

Öz

It is known that Konya folk music holds a crucial place with characteristics features inTurkish folk music. The cultural structure of this important city that; This importantcity, which was the capital city of Seljuks in Anatolia, beheld a cultural structure with arich and mystic atmosphere exemplified by its architecture, madrasahs, hostelries,Islamic monasteries and of course Mevlana. Mevlana lived in this city, and advancedhis ideas and thoughts by disseminating them to the entireWorld. In today's world, hebecame the tolerance representative, a man who was brought up with philanthropy andpeople's respect as a sufiand person of ideas. This officious and important sufidefinitely influenced cultural factors within the environment he lived. It is thought thatmusic, which promotes an understanding of islamic mysticism and thought throughinstrumental means, affected other kinds of music and consequently, local music. Thisinfluence on Konya folk music was significant.This influence is seen in themodesfound in folk songs, mode scales, and the structure of tempo. The choice ofinstruments, the literal text of folk songs such as the rhythm, the subjects, the wordsetc., and the style of performing and presentation, all contain elements of the Konyaimpact. The musical effects of Mevlevi music on Konya folk music (makam, makamscale, measure of Turkish music, music instruments, performing etc.) still remain as adifferent survey subject which is excluded from the scope of the present survey.Takingstand from this pointin the survey mainly Konya folk songs' texts which are found inTRT THM musical note archive, recorded folk songs about Konya, published book,musical note, article and published thesis with announcement are examined in terms ofthe rhythm, the structure, the subject and word usage and their relationshipswithMevlana and Mevleviyeh are attempted to be determined

Kaynakça

  • Arbaş, A. (1986). Hazret-i Mevlâna ve Klasik Türk Musikisi. Türk Musikîsinin Dünü
  • Bugünü Yarını. Haz: Feyzi Halıcı. Ankara, Sevinç Matbaası. Cenikoğlu, T. (1998). Yâren Okşama, Türkü, Oyun Havaları/Notaları. Akşehir’de Sıra
  • Yârenleri. Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı. İstanbul, Özrenk Matbaa, 121-144
  • Dilçin, C. (2000). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek
  • Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları:517. 6. Baskı. Ankara Üniversitesi Basımevi. Ergun, S.Nüzhet, M. Ferit Uğur. (2002). Dördüncü Bölüm: Türkü. Konya Vilayeti
  • Halkiyat ve Harsiyatı. sadeleştiren: Hüseyin Ayan. Konya, Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları No: 28. Altunarı Ofset. 236-271
  • Gazimihâl, M. Ragıp. (1947). Konya’da Musikî. Ankara, CHP Halkevleri Yayınları
  • Millî Kültür Araştırmaları: 11. Halıcı, M. (1985). Konya Sazı ve Türküleri. Konya, Özden Matbaacılık.
  • Karaman, S. (2002). Konya Oturak Sohbetleri ve Oturak Havalarının Türk Halk
  • Müziğindeki Yeri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayhan, A. (2002). “Sunuş”. Konya Vilayeti Halkiyat ve Harsiyatı. yazarlar: Saadettin
  • Nüzhet Ergun- Mehmet Ferit Uğur (sadeleştiren: Hüseyin Ayan). Konya, Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları No: 28. Altunarı Ofset. Küçükbezirci, S. (1960). Issız Yuvalar (Konya Türküleri). Umut Yayını: I. Konya, Azim Matbaası.
  • Odabaşı, A.Sefa. (1998). 20. Yüzyıl Başlarında Konya’nın Görünümü. Konya, Konya
  • Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları No: 16. Altunarı Ofset. Odabaşı, A.Sefa. (1999a). Dünden Bugüne Konya Türküleri. yay.haz.: Ali Osman
  • Öztürk. Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları. Konya, Arı Ofset Matbaacılık. Odabaşı, A.Sefa. (1999b). Geçmişten Günümüze Konya Kültürü. Konya, Selçuklu
  • Belediyesi Kültür Müdürlüğü Yayınları No.13. Özönder, H. (1999). Selçuklu, Beylik ve Osmanlı Dönemlerinde Konya’da Sanat
  • Hayatı. Dünden Bugüne Konya’nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi. haz: Haşim Karpuz. Konya, Selçuk Üniversitesi Basımevi. 157–202. Öztürk, A.Osman, Nail Tan, Salih Turhan. (2007). Konya Halk Müziği. Ötüken
  • Yayınları. İstanbul, Özener Matbaası. Sakman, M. Tahir. (1999). Konyalı Mazhar Sakman’dan Türküler. Konya Valiliği İl
  • Kültür Müdürlüğü Yayınları. Konya, Arı Ofset Matbaacılık. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Repertuarı (Konya, Karaman ve Aksaray yörelerine ait türküler)

Konya Türkü Metinlerinde Mevlana ve Mevlevilik Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2013, , 30 - 46, 01.12.2013
https://doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.02.00014

Öz

Bilindiği üzere Konya halk müziği, özellikleriyle önemli bir yere sahiptir. Anadolu’da Selçuklulara baözellikleriyle önemli bir yere sahiptir. Anadolu’da Selçuklulara başkentlik yapmış bu önemli şehir; kültür yapısı, mimarisi, medreseleri, hanları, dergâhları ve tabiMevlana’sı ile çok zengin ve mistik bir hava taşır.ve düşüncelerini olgunlaştırıp buradan tüm dünyaya yayarak günümüz dünyasında, bir ve düşüncelerini olgunlaştırıp buradan tüm dünyaya yayarak günümüz dünyasında, bir tasavvuf ve düşünce insanı olarak insan sevgisi ve saygısı ile yoğrulmuş derin ve üstün tasavvuf ve düşünce insanı olarak insan sevgisi ve saygısı ile yoğrulmuş derin ve üstün bir hoşgörü temsilcisi olmuştur. Bu denli etkilçevredeki kültür öğelerini etkilemesi olağandbir hoşgörü temsilcisi olmuştur. Bu denli etkili ve önemli bir mutasavvıfın, yaşadığı

Kaynakça

  • Arbaş, A. (1986). Hazret-i Mevlâna ve Klasik Türk Musikisi. Türk Musikîsinin Dünü
  • Bugünü Yarını. Haz: Feyzi Halıcı. Ankara, Sevinç Matbaası. Cenikoğlu, T. (1998). Yâren Okşama, Türkü, Oyun Havaları/Notaları. Akşehir’de Sıra
  • Yârenleri. Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı. İstanbul, Özrenk Matbaa, 121-144
  • Dilçin, C. (2000). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek
  • Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları:517. 6. Baskı. Ankara Üniversitesi Basımevi. Ergun, S.Nüzhet, M. Ferit Uğur. (2002). Dördüncü Bölüm: Türkü. Konya Vilayeti
  • Halkiyat ve Harsiyatı. sadeleştiren: Hüseyin Ayan. Konya, Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları No: 28. Altunarı Ofset. 236-271
  • Gazimihâl, M. Ragıp. (1947). Konya’da Musikî. Ankara, CHP Halkevleri Yayınları
  • Millî Kültür Araştırmaları: 11. Halıcı, M. (1985). Konya Sazı ve Türküleri. Konya, Özden Matbaacılık.
  • Karaman, S. (2002). Konya Oturak Sohbetleri ve Oturak Havalarının Türk Halk
  • Müziğindeki Yeri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayhan, A. (2002). “Sunuş”. Konya Vilayeti Halkiyat ve Harsiyatı. yazarlar: Saadettin
  • Nüzhet Ergun- Mehmet Ferit Uğur (sadeleştiren: Hüseyin Ayan). Konya, Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları No: 28. Altunarı Ofset. Küçükbezirci, S. (1960). Issız Yuvalar (Konya Türküleri). Umut Yayını: I. Konya, Azim Matbaası.
  • Odabaşı, A.Sefa. (1998). 20. Yüzyıl Başlarında Konya’nın Görünümü. Konya, Konya
  • Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları No: 16. Altunarı Ofset. Odabaşı, A.Sefa. (1999a). Dünden Bugüne Konya Türküleri. yay.haz.: Ali Osman
  • Öztürk. Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yayınları. Konya, Arı Ofset Matbaacılık. Odabaşı, A.Sefa. (1999b). Geçmişten Günümüze Konya Kültürü. Konya, Selçuklu
  • Belediyesi Kültür Müdürlüğü Yayınları No.13. Özönder, H. (1999). Selçuklu, Beylik ve Osmanlı Dönemlerinde Konya’da Sanat
  • Hayatı. Dünden Bugüne Konya’nın Kültür Birikimi ve Selçuk Üniversitesi. haz: Haşim Karpuz. Konya, Selçuk Üniversitesi Basımevi. 157–202. Öztürk, A.Osman, Nail Tan, Salih Turhan. (2007). Konya Halk Müziği. Ötüken
  • Yayınları. İstanbul, Özener Matbaası. Sakman, M. Tahir. (1999). Konyalı Mazhar Sakman’dan Türküler. Konya Valiliği İl
  • Kültür Müdürlüğü Yayınları. Konya, Arı Ofset Matbaacılık. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Repertuarı (Konya, Karaman ve Aksaray yörelerine ait türküler)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Perspektif, görüş ve yorum
Yazarlar

A. Özdek

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Özdek, A. (2013). Konya Türkü Metinlerinde Mevlana ve Mevlevilik Üzerine Bir Araştırma. Rast Musicology Journal, 1(2), 30-46. https://doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.02.00014

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.