Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A research on the effects of music course teaching programs of Fine Art Schools in Turkey on Students’ field selection

Yıl 2021, , 2496 - 2515, 31.08.2021
https://doi.org/10.12975/rast/pp2496-2515

Öz

One of the most striking innovations in Ottoman westernization after the Tanzimat was made in
the field of education. The opening of modern schools for the implementation of the education
models required by the age, gained momentum towards the end of the nineteenth century.
Among these many music schools equivalent to universities and high schools took place.
Education programs in the axis of western music have reached today within a similar program
and curriculum. Particularly, the contents of the courses determined by music schools based
in Istanbul and Ankara played an active role in music education. This situation is similar to
the fine arts high schools in our country. The first school of fine arts in Turkey was founded by
Avni Akyol, the Minister of Education of the period in 1989 in Istanbul Fine Arts High School
are leading institutions of music education at secondary level today. Western-oriented music
education models, which have been applied in the conservatory and fine arts faculties from are
also applied in these high schools. In this study, it is aimed to examine the effect of the number
of courses in the genres Western Music, Turkish Music and Folk Music on the number of students
in the music teaching program of the Fine Arts High Schools in our country. For this purpose, the
student data of Fine Arts High Schools obtained from the Department of Student Affairs of the
Ministry of National Education and the data published by the Board of Education on 19.02.2018
regarding course distributions in the weekly course schedules of the Fine Arts High Schools
music teaching program were examined.

Kaynakça

  • Akkaş, S. (1997). Cumhuriyet Dönemi’nde Türk Müziğinin Türk müzik eğitimindeki yeri 4. İstanbul Türk Müziği Günleri Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul.
  • Aksu, C. (2015). Türkiye’nin geliştirilecek ortaokul müzik öğretim programında bulunması gereken bazı genel amaçlar ‘Milli Eğitim’ Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 207(4), 56-57.62
  • Akyüz, Y. (1994). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları. COA, MF. HUS, 16/57
  • Demircioğlu, Nail (2019). 1923’den Günümüze İlkokul ve Ortaokul Müzik Dersi Öğretim Programlarında Geleneksel Türk Müziği Unsurlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Deniz, Ünsal (2017).Türk Musikisi İnkılâbı Bağlamında Klasik Türk Musikisi Çalgıları, İnönü Üniversitesi Kültür Sanat Dergisi, Cilt/Vol. 3, Sayı/No 1, s. 28-47
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. (9. Baskı). Ankara: Meteksan Matbaacılık ve Teknik Sanayi A.Ş. s.12.
  • İslamoğlu, A. H. Ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 4. Bs. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş. 2018.
  • Karasar, Niyazi (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kendüzler, Mustafa (2019). 1995 yılından itibaren ortaokul müzik ders kitaplarında geleneksel Türk müzik türlerinin yer alma durumunun araştırılması Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Maârif Vekâleti Talim ve Terbiye Dairesi (1926), İlk Mektep Kitapları Tedkîk Komisyonunun Mûsikî Kitapları Hakkındaki Raporu, Milli Matbaa, İstanbul. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2018, s.60.
  • Resmî Gazete, (2009) Millî Eğitim Bakanlığı yönetmeliğinde Türk Millî Eğitiminin genel ve özel amaçları.
  • Özden, E. (2020). Osmanlı Maârifi’nde Mûsikî, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Sun, M. (1969). Türkiye'nin kültür-müzik-tiyatro sorunları. Ankara: Ajans-Türk.
  • Tanrıverdi, A. (1997) “Güzel Sanatlar Liselerinin Müzik Bölümlerinde Uygulanan Çalgı Eğitimi ve Viyolanın Çalgı Eğitimi İçerisindeki Yeri”, Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi, sayı:16, s.8.
  • Varış, Fatma (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım. s.14
  • Varol, Necdet (1988). Müzik-toplum etkileşimi. Birinci Müzik Kongresi bildirileri 1, 28-33.
  • İnternet Kaynakları http://www.kultur.gov.tr/TR-96530/turk-musikisinin yasaklanmasi.html https://slideplayer.biz.tr/slide/12564235/
  • https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/photos/2020/06/04/yetenek-sinavi-e-kilavuzu-2_5ed8c92575a6c.pdf
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • https://www.nasilolunur.net/muzik-ogretmeni-nasil-olunur.html?cn-reloaded=1

Türkiye’deki Güzel Sanatlar Liselerinin müzik dersi öğretim programlarının öğrenci alan seçimi üzerindeki etkileri üzerine bir araştırma

Yıl 2021, , 2496 - 2515, 31.08.2021
https://doi.org/10.12975/rast/pp2496-2515

Öz

Tanzimat sonrası Osmanlı batılılaşmasında göze çarpan en önemli yeniliklerden biri eğitim
alanında yapılmıştır. Çağın gerektirdiği eğitim modellerinin uygulanması için modern
okulların açılması on dokuzuncu asrın sonlarına doğru hız kazanmıştır. Bunlar arasında
üniversite ve lise dengi birçok müzik okulu yer alıyor. Batı müziği ekseninde verilen eğitim
programları günümüze kadar benzer program ve müfredat dahilinde ulaşmıştır. Özellikle
İstanbul ve Ankara merkezli müzik yüksek okullarının belirlemiş olduğu ders içerikleri müzik
eğitiminde etkin rol oynamıştır. Bu durum ülkemizde yer alan güzel sanatlar liselerinde
de benzerlik gösteriyor. Türkiye’deki güzel sanatlar liselerinin ilki 1989 yılında dönemin
Milli Eğitim Bakanı Avni Akyol tarafından İstanbul’da kurulmuştur. Güzel Sanatlar Liseleri
bugün orta öğretim düzeyindeki müzik eğitiminin öncü kurumlarıdır. Konservatuvar ve güzel
sanatlar fakültelerinde geçmişten bu yana uygulanan Batı eksenli müzik eğitim modelleri
bu liselerde de görülmektedir. Bu araştırmada, ülkemizdeki Güzel Sanatlar Liselerinin müzik
öğretim programında yer alan Batı Müziği, Türk Müziği ve Halk Müziği türlerindeki ders
sayısı planlamalarının, müzik bölümündeki öğrenci sayılarına yansımasının incelenmesi
amaçlanmıştır. Buna yönelik olarak Millî Eğitim Bakanlığı Öğrenci İşleri Daire Başkanlığından
alınan Güzel Sanatlar Liseleri öğrenci verileri ve 19.02.2018 tarihinde Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan Güzel Sanatlar Liseleri müzik öğretim programı
derslerine ait haftalık ders çizelgelerindeki ders dağılımları incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akkaş, S. (1997). Cumhuriyet Dönemi’nde Türk Müziğinin Türk müzik eğitimindeki yeri 4. İstanbul Türk Müziği Günleri Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, İstanbul.
  • Aksu, C. (2015). Türkiye’nin geliştirilecek ortaokul müzik öğretim programında bulunması gereken bazı genel amaçlar ‘Milli Eğitim’ Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 207(4), 56-57.62
  • Akyüz, Y. (1994). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları. COA, MF. HUS, 16/57
  • Demircioğlu, Nail (2019). 1923’den Günümüze İlkokul ve Ortaokul Müzik Dersi Öğretim Programlarında Geleneksel Türk Müziği Unsurlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Deniz, Ünsal (2017).Türk Musikisi İnkılâbı Bağlamında Klasik Türk Musikisi Çalgıları, İnönü Üniversitesi Kültür Sanat Dergisi, Cilt/Vol. 3, Sayı/No 1, s. 28-47
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. (9. Baskı). Ankara: Meteksan Matbaacılık ve Teknik Sanayi A.Ş. s.12.
  • İslamoğlu, A. H. Ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 4. Bs. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş. 2018.
  • Karasar, Niyazi (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kendüzler, Mustafa (2019). 1995 yılından itibaren ortaokul müzik ders kitaplarında geleneksel Türk müzik türlerinin yer alma durumunun araştırılması Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Maârif Vekâleti Talim ve Terbiye Dairesi (1926), İlk Mektep Kitapları Tedkîk Komisyonunun Mûsikî Kitapları Hakkındaki Raporu, Milli Matbaa, İstanbul. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2018, s.60.
  • Resmî Gazete, (2009) Millî Eğitim Bakanlığı yönetmeliğinde Türk Millî Eğitiminin genel ve özel amaçları.
  • Özden, E. (2020). Osmanlı Maârifi’nde Mûsikî, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Sun, M. (1969). Türkiye'nin kültür-müzik-tiyatro sorunları. Ankara: Ajans-Türk.
  • Tanrıverdi, A. (1997) “Güzel Sanatlar Liselerinin Müzik Bölümlerinde Uygulanan Çalgı Eğitimi ve Viyolanın Çalgı Eğitimi İçerisindeki Yeri”, Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi, sayı:16, s.8.
  • Varış, Fatma (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım. s.14
  • Varol, Necdet (1988). Müzik-toplum etkileşimi. Birinci Müzik Kongresi bildirileri 1, 28-33.
  • İnternet Kaynakları http://www.kultur.gov.tr/TR-96530/turk-musikisinin yasaklanmasi.html https://slideplayer.biz.tr/slide/12564235/
  • https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/photos/2020/06/04/yetenek-sinavi-e-kilavuzu-2_5ed8c92575a6c.pdf
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • https://www.nasilolunur.net/muzik-ogretmeni-nasil-olunur.html?cn-reloaded=1
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Müzik Eğitimi
Yazarlar

Aylin Şengün Taşçı 0000-0002-3640-3560

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şengün Taşçı, A. (2021). Türkiye’deki Güzel Sanatlar Liselerinin müzik dersi öğretim programlarının öğrenci alan seçimi üzerindeki etkileri üzerine bir araştırma. Rast Musicology Journal, 9(1), 2496-2515. https://doi.org/10.12975/rast/pp2496-2515

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.