BibTex RIS Kaynak Göster

Mısırlı Ahmet: The Clay Darbuka Technique and Its Performance Analysis

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 50 - 67, 01.06.2014
https://doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00020

Öz

Although its roots are seen in ancient times and despite the fact that itrole in the historical developments of Turkish and world music, the darbuka and itsperformance have not been extensively taken under musicological studies. This article isrole in the historical developments of Turkish and world music, the darbuka and itsperformance have not been extensively taken under musicological studies. This article isabout the performance analysis of the darbuka techniques developed bystudied under the light of the fact that the existing musical discourse has been transferredstudied under the light of the fact that the existing musical discourse has been transferredabout the performance analysis of the darbuka techniques developed by Misirli Ahmet and

Kaynakça

  • Lynda Aiano. (2006) Resonators and Receptacles: A summary of an acoustic enquiry into
  • Late Neolithic pottery goblet drums from Europe. (Excapades, 1 (2): 96-105. Derek Bailey. (2001) Doğaçlama. Istanbul: Pan Yay.
  • Werner Bachmann. (1998) Music Archaeology of Anatolian Prehistory-Sound-generating instruments from Anatolia made of clay - drum, rattle and analogies from Europe.
  • Jacques Barzun and Henry F. Graff. (1992) Modern Araştırmacı. İstanbul: Tübitak Yay.
  • Cem Behar. (2008) Saklı Mecmua. İstanbul: YKY.
  • Martin Clayton. (2000) Time in Indian Music. Oxford Uni. Press.
  • Virginia Danielson. (2008) Mısır’ın Sesi: Ümmü Gülsüm, Arap Şarkısı ve Yirminci
  • Yüzyılda Mısır Toplumu. Istanbul: Bağlam Yay. Belkıs Dinçol. (1999) Eski Ön Asya ve Mısır’da Müzik. Istanbul: Ege Yay.
  • Henry George Farmer. (1999) Onyedinci Yüzyılda Türk Çalgıları. T.C. Kültür Bakanlığı.
  • Evliya Çelebi. (2006) Seyahatname. Istanbul: YKY.
  • Barry Hall. (2006) From Mud to Music. The American Ceramic Society.
  • Nazmi Özalp. (2000) Türk Musikisi Tarihi, I. Cilt. Istanbul: MEB Yay.
  • E. R Lawrence Picken. (1975) Folk Musical Instruments of Turkey. Oxford Uni. Press.
  • Ali Jihad Racy and Jack Logan. (2010) Arap müziği nedir? Musiki Dergisi.
  • Sudhir Kumar Saxena. (2008) The Art of Tabla Rhythm-Essentials, Tradition and Creativity. New Delhi.
  • Kenne Thomas. (2009) Dumbek Dance - Rhythms and Variations of the Middle East. Kenzongs Music Pub.

MISIRLI AHMET: TOPRAK DARBUKA TEKNİĞİ VE İCRA ANALİZİ

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 50 - 67, 01.06.2014
https://doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00020

Öz

Kökleri antik çağlara kadar dayandırılmasına, günümüze kadar Türk ve Kökleri antik çağlara kadar dayandırılmasına, günümüze kadar Türk ve müziklerinin tarihsel sürecinde önemli rolü olmasına rağmen, darbuka ve icrası dünya müziklerinin tarihsel sürecinde önemlimüzikoloji çalışmalarında kapsamlı ele alınmamıştır. Müaktarım ve görsel öğrenim geleneği ile iletilmiş olduğu tespit edilmiştir. Toprak darbuka aktarım ve görsel öğrenim geleneği ile iletilmiş olduğu tespit edilmiştir. Toprak darbuka çalgısı üzerinde şekillenen, darbuka icracısı Mısırlı Ahmet’in geliştirdiği tekniğin icra çalgısı üzerinde şekillenen, darbuka icracısı Mısırlı Ahmet’in geliştirdiği tekniğin icra bağlamında analiz edildiği kısımlar vurgulanmaktadır. Tarihsel süreç içerisindeki kültürel değişimler ve uygarlıkların gelişmesine paralel olarak, çalgının ortaya çıkış süreci değişim göstermiştir. Materyali, icra tekniğinin değişimine etki eden en önemli faktör olmuştur. İcra analizine vurgu yapılmasının sebebi, toprak darbuka ile Mısırlı Ahmet tekniği arasındaki bağın önemi ile icra yapısıdır. Müzik teorisi disiplini düzleminde inceleme ve değerlendirme yapılması çalışmanın temel amaçları arasındadır. Çalışmanın belirleyici öğelerinden biri, darbuka icracısı olarak tekniği dünyada “split- finger technique” olarak bilinen, darbuka çalgısının icrasında yepyeni bir sayfa açan tekniğin analitik olarak incelenmesidir. Tekniğe dair hareketleri belirlemeye hizmet eden sembolik işaretlerle, standart tespit oluşturulması hedeflenmiştir. İncelenen metodik yaklaşımlarda herhangi modern notalama sistemine göre oluşturulmuş kapsamlı notasyona rastlanmadığından, tekniğe özgü vuruş ve hareketlerin oluşturduğu ritmik motiflerin notaya alınmasında tanımlayıcı ifadeler kullanılarak, teknik çerçevesinde çalgının nasıl icra edildiğini tanımlayan özel işaretlere başvurulmuştur. Çalgıya dair vuruşlardan türemiş ritimler yaygın geleneksel gösterimlerinden faydalanılarak, Mısırlı Ahmet tekniğinin etkileri ile birlikte analiz edilmiştir

Kaynakça

  • Lynda Aiano. (2006) Resonators and Receptacles: A summary of an acoustic enquiry into
  • Late Neolithic pottery goblet drums from Europe. (Excapades, 1 (2): 96-105. Derek Bailey. (2001) Doğaçlama. Istanbul: Pan Yay.
  • Werner Bachmann. (1998) Music Archaeology of Anatolian Prehistory-Sound-generating instruments from Anatolia made of clay - drum, rattle and analogies from Europe.
  • Jacques Barzun and Henry F. Graff. (1992) Modern Araştırmacı. İstanbul: Tübitak Yay.
  • Cem Behar. (2008) Saklı Mecmua. İstanbul: YKY.
  • Martin Clayton. (2000) Time in Indian Music. Oxford Uni. Press.
  • Virginia Danielson. (2008) Mısır’ın Sesi: Ümmü Gülsüm, Arap Şarkısı ve Yirminci
  • Yüzyılda Mısır Toplumu. Istanbul: Bağlam Yay. Belkıs Dinçol. (1999) Eski Ön Asya ve Mısır’da Müzik. Istanbul: Ege Yay.
  • Henry George Farmer. (1999) Onyedinci Yüzyılda Türk Çalgıları. T.C. Kültür Bakanlığı.
  • Evliya Çelebi. (2006) Seyahatname. Istanbul: YKY.
  • Barry Hall. (2006) From Mud to Music. The American Ceramic Society.
  • Nazmi Özalp. (2000) Türk Musikisi Tarihi, I. Cilt. Istanbul: MEB Yay.
  • E. R Lawrence Picken. (1975) Folk Musical Instruments of Turkey. Oxford Uni. Press.
  • Ali Jihad Racy and Jack Logan. (2010) Arap müziği nedir? Musiki Dergisi.
  • Sudhir Kumar Saxena. (2008) The Art of Tabla Rhythm-Essentials, Tradition and Creativity. New Delhi.
  • Kenne Thomas. (2009) Dumbek Dance - Rhythms and Variations of the Middle East. Kenzongs Music Pub.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İnceleme
Yazarlar

E. Karaol Bu kişi benim

N. Doğrusöz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaol, E., & Doğrusöz, N. (2014). MISIRLI AHMET: TOPRAK DARBUKA TEKNİĞİ VE İCRA ANALİZİ. Rast Müzikoloji Dergisi, 2(1), 50-67. https://doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00020

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.