Research Article
BibTex RIS Cite

PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY

Year 2021, , 271 - 278, 31.12.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1468

Abstract

Purpose- The aim of this study is to examine the professional backgrounds of the lecturers working in the civil aviation cabin services program
and compare them in terms of private and state universities. Instructors play an important role in the training and development of the
qualified workforce needed by the aviation industry. At the same time, this study aims to contribute to the literature and to offer suggestions
about what can be done in the programs that provide education in the field of aviation.
Methodology- In this study, the list of private and state universities that accept students to the civil aviation cabin services program was
created by examining the 2021 Higher Education Programs and Quotas Guide of OSYM. According to the list created, the web pages of the
relevant vocational schools were scanned and the cv's and contact addresses of the instructors were reached. Information forms prepared
within the scope of the relevant study were sent to the e-mail addresses of the instructors who did not have a CV on the website.
Findings- In the findings obtained as a result of the research, the number, graduation and sector experiences of the academicians working
in the civil aviation cabin services program in private and public universities are given.
Conclusion- Considering the findings of the study; There are a total of 41 civil aviation cabin services programs, 24 of which are in private
and 17 in state universities, that accept students according to the 2021 guideline of OSYM. Considering the programs currently waiting to
be approved by YÖK, it is seen that this program has increased rapidly in recent years.

References

  • Aktunç, İ., (2013). Yolcu memnuniyeti. Cabin Interphone Dergisi, 1, 18-19.
  • Baltaş, A., (2009). Kabin memurunun kişiliği. TASSA Hava Yolları Kabin Memurları Derneği Dergisi, 9, 22-23.
  • Bingöl Üniversitesi Sosyal Meslek Yüksekokulu. (2021). http://sbmyo.bingol.edu.tr/programlar_/sivil-havacilik-ve-kabin-hizmetleri-programi/ [Date Accessed: September 9, 2021].
  • Bolat, Y., (2011). Gazi Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Değerlere Bakışları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Ankara.
  • Çolak, N., (2013). Havacılık sektöründe değişen beklentilerin eğitim ile karşılanması ve bu süreçte kabin memuru rolü. Türk Hava Yolları Turkish Aviation Academy Dergisi, 6, 38-39.
  • Dervişoğlu, F. M., (2017). Nuri Demirağ Türkiye’nin Havacılık Efsanesi. Ötüken Yayınevi, İstanbul, ISBN: 975-437-617-4
  • DHMİ, 2020 Havayolu Sektör Raporu (2021). https://www.dhmi.gov.tr/Lists/HavaYoluSektorRaporlari/Attachments/14/2020_Havayolu_Sektor_raporu.pdf [Date Accessed: September 15, 2021].
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi. (2021). http://ecas.anadolu.edu.tr/ [Date Accessed: September 18, 2021].
  • Günal, S. ve Koçak, N. (2003). Meslek Yüksekokullu Öğrencilerinde Sınavsız Geçiş Sonrası Ortaya Çıkan Yapısal Değişimin İlk Değerlendirmesi. Ege Meslek Yüksekokulu II. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 15-17 Ekim 2003, İzmir.
  • Kapadokya Meslek Yüksekokulu. (2021). https://kapadokya.edu.tr/akademik/kapadokya-meslek-yuksekokulu/havacilik-programlari [Date Accessed: September 5, 2021].
  • Kızılcan, S., Demiral, G., (2021). Kabin ekibinin mesleki tükenmişlik düzeyinin incelenmesi: bir özel havayolu şirketi örneği. Havacılık ve Uzay Çalışmaları Dergisi, 2, 17-46.
  • Kiracı, K., Bayrak, Ü., Kurt, Y., (2013). Türkiye’deki Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Bölümü Öğretim Eleman ve Yardımcılarının Akademik Özgeçmişlerinin Nicel Görünümü. Uhat-2013, II. Ulusal Havacılık Teknolojisi ve Uygulamaları Kongresi, 29‐30 Kasım 2013 Gaziemir/İZMİR, 505-518.
  • Ösym Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kntkilavuz05082021.pdf#page=467 [Date Accessed: September 1, 2021].
  • Shgm Kabin Memuru. (2021). http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2138-kabin-memuru [Date Accessed: October 3, 2021].
  • SHGM Tarihçe. (2021). http://web.shgm.gov.tr/tr/kurumsal/1—tarihce [Date Accessed: October 5, 2021].
  • Tezeken, Ö., (2015). Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri Eğitim Programı ile ilgili Hava Yolu İşletmelerinde Görevli Eğitimcilerin ve İdarecilerin Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Turan, S., (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30, 271- 88.
  • Türk Hava Yolları, Hikâyemiz, (2021). https://www.turkishairlines.com/tr-int/basin-odasi/hakkimizda/hikayemiz/ [Date Accessed: September 4, 2021].
  • Uşak Üniversitesi Sivil Havacılık MMO. (2021). https://sh.usak.edu.tr/birim/560 tarihçe [Date Accessed: October 6, 2021].
Year 2021, , 271 - 278, 31.12.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1468

Abstract

References

  • Aktunç, İ., (2013). Yolcu memnuniyeti. Cabin Interphone Dergisi, 1, 18-19.
  • Baltaş, A., (2009). Kabin memurunun kişiliği. TASSA Hava Yolları Kabin Memurları Derneği Dergisi, 9, 22-23.
  • Bingöl Üniversitesi Sosyal Meslek Yüksekokulu. (2021). http://sbmyo.bingol.edu.tr/programlar_/sivil-havacilik-ve-kabin-hizmetleri-programi/ [Date Accessed: September 9, 2021].
  • Bolat, Y., (2011). Gazi Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Değerlere Bakışları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Ankara.
  • Çolak, N., (2013). Havacılık sektöründe değişen beklentilerin eğitim ile karşılanması ve bu süreçte kabin memuru rolü. Türk Hava Yolları Turkish Aviation Academy Dergisi, 6, 38-39.
  • Dervişoğlu, F. M., (2017). Nuri Demirağ Türkiye’nin Havacılık Efsanesi. Ötüken Yayınevi, İstanbul, ISBN: 975-437-617-4
  • DHMİ, 2020 Havayolu Sektör Raporu (2021). https://www.dhmi.gov.tr/Lists/HavaYoluSektorRaporlari/Attachments/14/2020_Havayolu_Sektor_raporu.pdf [Date Accessed: September 15, 2021].
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi. (2021). http://ecas.anadolu.edu.tr/ [Date Accessed: September 18, 2021].
  • Günal, S. ve Koçak, N. (2003). Meslek Yüksekokullu Öğrencilerinde Sınavsız Geçiş Sonrası Ortaya Çıkan Yapısal Değişimin İlk Değerlendirmesi. Ege Meslek Yüksekokulu II. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 15-17 Ekim 2003, İzmir.
  • Kapadokya Meslek Yüksekokulu. (2021). https://kapadokya.edu.tr/akademik/kapadokya-meslek-yuksekokulu/havacilik-programlari [Date Accessed: September 5, 2021].
  • Kızılcan, S., Demiral, G., (2021). Kabin ekibinin mesleki tükenmişlik düzeyinin incelenmesi: bir özel havayolu şirketi örneği. Havacılık ve Uzay Çalışmaları Dergisi, 2, 17-46.
  • Kiracı, K., Bayrak, Ü., Kurt, Y., (2013). Türkiye’deki Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Bölümü Öğretim Eleman ve Yardımcılarının Akademik Özgeçmişlerinin Nicel Görünümü. Uhat-2013, II. Ulusal Havacılık Teknolojisi ve Uygulamaları Kongresi, 29‐30 Kasım 2013 Gaziemir/İZMİR, 505-518.
  • Ösym Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kntkilavuz05082021.pdf#page=467 [Date Accessed: September 1, 2021].
  • Shgm Kabin Memuru. (2021). http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2138-kabin-memuru [Date Accessed: October 3, 2021].
  • SHGM Tarihçe. (2021). http://web.shgm.gov.tr/tr/kurumsal/1—tarihce [Date Accessed: October 5, 2021].
  • Tezeken, Ö., (2015). Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri Eğitim Programı ile ilgili Hava Yolu İşletmelerinde Görevli Eğitimcilerin ve İdarecilerin Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Turan, S., (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30, 271- 88.
  • Türk Hava Yolları, Hikâyemiz, (2021). https://www.turkishairlines.com/tr-int/basin-odasi/hakkimizda/hikayemiz/ [Date Accessed: September 4, 2021].
  • Uşak Üniversitesi Sivil Havacılık MMO. (2021). https://sh.usak.edu.tr/birim/560 tarihçe [Date Accessed: October 6, 2021].
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Serdar Kızılcan This is me 0000-0002-8209-2804

Kagan Cenk Mızrak 0000-0003-4447-2141

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kızılcan, S., & Mızrak, K. C. (2021). PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY. Research Journal of Business and Management, 8(4), 271-278. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1468
AMA Kızılcan S, Mızrak KC. PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY. RJBM. December 2021;8(4):271-278. doi:10.17261/Pressacademia.2021.1468
Chicago Kızılcan, Serdar, and Kagan Cenk Mızrak. “PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY”. Research Journal of Business and Management 8, no. 4 (December 2021): 271-78. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1468.
EndNote Kızılcan S, Mızrak KC (December 1, 2021) PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY. Research Journal of Business and Management 8 4 271–278.
IEEE S. Kızılcan and K. C. Mızrak, “PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY”, RJBM, vol. 8, no. 4, pp. 271–278, 2021, doi: 10.17261/Pressacademia.2021.1468.
ISNAD Kızılcan, Serdar - Mızrak, Kagan Cenk. “PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY”. Research Journal of Business and Management 8/4 (December 2021), 271-278. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1468.
JAMA Kızılcan S, Mızrak KC. PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY. RJBM. 2021;8:271–278.
MLA Kızılcan, Serdar and Kagan Cenk Mızrak. “PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY”. Research Journal of Business and Management, vol. 8, no. 4, 2021, pp. 271-8, doi:10.17261/Pressacademia.2021.1468.
Vancouver Kızılcan S, Mızrak KC. PROFESSIONAL BACKGROUNDS OF ACADEMICS IN THE CIVIL AVIATION DEPARTMENTS IN TURKEY. RJBM. 2021;8(4):271-8.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.