BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 103 - 129, 01.06.2014

Öz

Bu çalışmada, değer yaratmak amacıyla fırsat arama davranışı ile özdeşleştirilebilecek girişimci bir eylemle ile rekabet avantajı geliştirme davranışı ile özdeşleştirilebilecek stratejik bir eylemin eş anlı olarak bütünleştirilmesi olarak tanımlanan yeni bir kavram olan stratejik girişimcilik olgusu kavramsal açıdan irdelenerek bir stratejik girişimcilik modeli geliştirilmiştir. Yazın taraması eşliğinde geliştirilen model, herhangi bir örnekleme yapılmaksızın, tanımlayıcı bir araştırma konusu olarak Borsa İstanbul’da görgül açıdan test edilmiştir. Geliştirilen anket formu BİST – 100 Endeksi’nde işlem gören işletmelerde görev yapan katılımcılara iletilmiş; Pearson ve Spearman korelâsyon analizleri ile stratejik girişimcilik modelinin alt boyutlarını oluşturan fırsatların ayırt edilmesi, stratejik girişimci düşünce biçimi, stratejik girişimci liderlik, girişimci kültür, stratejik kaynak yönetimi, stratejik yenilikçilik, büyüme, ortalama piyasa değeri ve örgütsel öğrenme arasındaki ilişkiler belirlenmeye çalışılmıştır. Bulgular doğrultusunda, stratejik girişimcilik modelini oluşturan temel boyutların düşük kuvvetliden kuvvetliye uzanan bir aralıkta, buna karşın sıklıkla kuvvetli ve tümüyle pozitif bir ilişki içerisinde olduğunu söylemek mümkündür. 1. GİRİŞ Girişimci, hem ekonomik verimliliği arttırmak için süreç içerisinde finansal ve sosyal riski üstlenerek parasal tatmine hem de başarı ve bağımsızlık gibi bireysel tatmine yönelik sonuçlar elde etmeye yönelik değer taşıyan bir şeyler yaratan bireydir (Hisrich ve Peters, 2002). Bu tanım, girişimcilik yazının tümünde yer alan temel kavramlar olan yenilikçilik (Schumpeter, 1934), fırsatların ayırt edilmesi (Kirzner, 1997a; 1997b; Shane ve Venkataraman, 2000), sosyal ve ekonomik değişim (Barth, 1969; Menger, 1892), risk (Knight, 1921) ve ödül (Hawley, 1901; McClelland, 1962) gibi kavramları etkin bir biçimde birleştirmektedir. Bu noktada, tanıma – örgütlerin de girişimci olabileceği düşüncesi doğrultusunda,– örgüt kavramı da eklenerek “birey ya da örgüt” biçimine çevrilebilir (Foss, Foss ve Klein, 2007; Foss vd., 2007). Bu bakış açısıyla, girişimci bir eylemin de, birey ya da örgüt düzleminden bağımsız olmak üzere, büyüme, kâr ya da başka bir biçimde olmak üzere ödül niyetiyle bir fırsatı ayırt etmek ve sözü edilen fırsattan yararlanmak ve sosyal ve ekonomik değişimlerle sonuçlanacak biçimde değer yaratmak düşüncesini birleştiren herhangi bir eylem olarak tanımlanması mümkündür (Altuntaş, 2010). Strateji ise, en basit biçimde, rakip faaliyetlerini de inceleyerek, işletmenin ulaşmak istediği amaçlar doğrultusunda belirlenmiş, nihai sonuca odaklı, uzun dönemli ve dinamik kararlar topluluğu olarak tanıımlanabilir (Ülgen ve Mirze, 2010: 35). Bu tanım, strateji yazınının tümünde yer alan, yön verme (Mintzberg, Quinn ve Ghoshal, 1998: 9), uzun dönemli amaç ve hedeflerin başarılma yolları (Chandler, 1963; Egan, 1993: 2), önceden belirlenmiş̧, bilinçli ve kararlı eylem (Mintzberg, 1987; Ansoff, 1965; Drucker, 1985), işletmenin iç ve dış̧ çevresi arasındaki uyum (Porter, 2003) gibi kavramları etkin bir biçimde birleştirmektedir. Ülgen ve Mirze’nin (2010: 28) görüşleri doğrultusunda, stratejik yönetim ise, ―uzun dönemde varlığını sürdürebilmek, sürdürülebilir rekabet üstünlüğü kazanabilmek ve ortalamanın üzerinde getiri sağlayabilmek amacıyla, işletmelerin, elinde bulundurduğu tüm kaynakları (doğal kaynaklar, emek, sermaye, altyapı, hammadde, vb.) etkili ve verimli kullanımı― olarak tanımlanabilir. Sözü edilen görüşlerin bir uzantısı olarak stratejik bir eylem de, ―uzun dönemde varlığını sürdürebilmek, sürdürülebilir rekabet üstünlüğü kazanabilmek ve ortalamanın üzerinde getiri elde edilmek― adına elde bulundurulan ve/veya kontrol edilen kaynakların etkili ve verimli bir biçimde kullanımına yönelik olarak gerçekleştirilen herhangi bir eylem olarak görülmelidir (Altuntaş, 2010). Yeni binyılın ilk yılları ile birlikte, girişimcilik ile stratejik yönetim alanları arasında bütünleşik bir yapının oluşturulmasına ilişkin kuramsal çalışmalar başlamıştır. Stratejik girişimcilik olarak adlandırılan kavram, özünde, değer yaratmak amacıyla, fırsat arayışı davranışı ile özdeşleştirilebilecek girişimci bir eylem ile rekabet avantajı geliştirme ile özetlenebilecek stratejik bir eylemin eş anlı olarak birleştirilmesini içerir (Hitt vd., 2001; McGrath ve MacMillan, 2000; Venkataraman ve Sarasvathy, 2001; Day, 1992; Sandberg, 1992; Hitt ve Ireland, 2000; Kraus ve Kauranen, 2009; Ireland, Hitt ve Sirmon, 2003; Meyer, Neck ve Meeks, 2002; Ketchen, Ireland ve Snow, 2007). Bir başka deyişle, stratejik girişimcilik, “uzun dönemde varlığını sürdürmeye, sürdürülebilir bir rekabet avantajı geliştirmeye ve ortalamanın üzerinde getiri elde etmeye yönelik” bir bakış̧ açısıyla gerçekleştirilen “sosyal ve ekonomik değişimler aracılığıyla” değer yaratmak amaçlı eylemlerdir (Altuntaş, 2010). Çalışmanın konusunu oluşturulan stratejik girişimcilik üzerine geliştirilen ve aşağıda özetlenen çok sayıda modelin varlığına karşın, bu konuda gerçekleştirilen görgül araştırmaların sayısı oldukça azdır. Geliştirilen modellerin büyük bir çoğunluğunda da, eş anlı olarak gerçekleştirilecek fırsat arama ve rekabet avantajı geliştirme davranışlarının değer yaratma ile sonuçlandığı ileri sürülür. Bu nedenle, bu çalışmanın temel amacı, gerçekleştirilen geniş̧ yazın taraması eşliğinde geliştirilen alternatif bir stratejik girişimcilik modeli, görgül bir araştırma ile desteklemek ve ülkemizde henüz emekleme aşamasında bulunan stratejik girişimcilik yazınının Türkiye uygulamasına katkıda bulunmaktır. Bu çerçevede, çalışmanın ikinci bölümünde stratejik girişimcilik kavramı tanımlanarak, yazında yer alan stratejik girişimcilik modelleri irdelenecek ve mevcut modelleri göz önünde bulundurularak yeni bir stratejik girişimcilik modeli ileri sürülecek ve yeni modelin boyutları ayrıntılı olarak açıklanacaktır. Üçüncü bölümde, mevcut ve geliştirilen modellerin karşılaştırmalı bir analizi yapılacaktır. Dördüncü bölümde ve izleyen bölümlerde ise geliştirilen modelin testine ilişkin olarak Borsa İstanbul BİST-100 Endeksi’nde işlem gören işletmeler üzerinde gerçekleştirilen görgül araştırmanın ayrıntıları okuyucu ile paylaşılacaktır. 2. STRATEJİK GİRİŞİMCİLİK KAVRAMI Girişimcilik ve stratejik yönetim alanları, farklı bakış açılarıyla, çevresel değişimlere uyum sağlama ve fırsatlardan yararlanma temalarına odaklanarak birbirlerinden bağımsız olarak gelişmelerine karşın (Hitt vd., 2001; McGrath ve MacMillan, 2000; Venkataraman ve Sarasvathy, 2001; Day, 1992; Sandberg, 1992; Hitt vd., 2001; Kraus ve Kauranen, 2009; Ireland, Hitt ve Sirmon, 2003; Meyer, Neck ve Meeks, 2002; Ketchen, Ireland ve Snow, 2007), girişimcilik ve stratejik yönetim düşüncesinin birleştirilmesine yönelik çalışmaların sayısı hızla artmaktadır. Girişimcilik ve stratejik yönetim alanlarının temel bağımlı değişkenini örgütsel performans olgusunun oluşturması, yeni ekonomi ve çevresel dinamizm kavramlarının girişimci stratejileri daha önemli biçime dönüştürmesi ve stratejik yönetim düşüncesinin odak noktasının girişimcilik olgusuna doğru kayması iki alanın birleştirilmesine yönelik çabaların temel gerekçesini oluşturur (Meyer, Neck ve Meeks, 2002). Girişimcilik ve stratejik yönetim düşüncesinin paylaştığı değer, yaratıcılık, yenilikçilik, fırsatçılık, proaktiflik, risk, büyüme, kalite, çevreye uyum, kurumsal girişimcilik, esneklik, vizyon, girişimci strateji, kaynak kıtlığı, yaşamını sürdürme, başarısızlık, hızlı değişim, meşruluk, niş stratejiler, vb. ortak temalar (Altuntaş, 2010) ve karşılıklı bağımlılığın bir sonucu olarak ortaya çıkan stratejik girişimcilik, en basit tanımıyla, –her birinin oldukça farklı örgütsel yetenekler gerektirmesinin güçlüğüne karşın,– girişimci bir eylem ile stratejik bir eylemin eş anlı olarak birleştirilmesidir (Burgelman, 1983; Ketchen, Ireland ve Snow, 2007; Hitt vd., 2001: 480; 2002). Bir başka deyişle, stratejik girişimcilik, daha önce de belirtildiği gibi, “uzun dönemde varlığını sürdürmeye, sürdürülebilir bir rekabet avantajı geliştirmeye ve ortalamanın üzerinde getiri elde etmeye yönelik” bir bakış açısıyla gerçekleştirilen “sosyal ve ekonomik değişimler aracılığıyla değer yaratmak amaçlı” eylemlerdir (Altuntaş, 2010). Yukarıda yer alan açıklamalar doğrultusunda, bir süreç olarak ele alındığında, stratejik girişimciliğin, girişimci parça aracılığıyla, değer yaratma ile sonuçlanacak en yüksek potansiyeli barındıran fırsatları ayırt etmek ve stratejik parça aracılığıyla, ayırt edilen fırsatlardan yararlanmak amacıyla, kaynakları temel alarak ölçülebilir stratejik eylemler gerçekleştirmek süreci olarak tanımlanması mümkündür (Hitt vd., 2001).

Kaynakça

  • 4 Ireland, Hitt ve Sirmon (2003) 5 Ireland ve Webb (2007) Sürekli Yenilikçilik Örgütsel Eylemlerde Sapmalar Örgütsel Yapı Örgütsel Kültür 6 Ketchen, Ireland ve Snow (2007) İşbirlikçi Yenilikçilik Yönetsel Düşünce Biçimi Fırsat ve Avantaj Arama Davranışını Dengeleme 7 Lassen (2007) 8 Luke (2009) 9 Kyrgidou ve Hughes (2010) 10 Altuntaş (2010) zarfı ile birlikte ve/veya e–posta ve faks aracılığıyla ulaştırılmış ve –ölçek ve tür ayrımı yapılmaksızın bir işletmenin başarısının, üst yönetiminin etkin liderlik becerilerinin bir yansıması olarak görülebileceği görüşüne (Daily vd., 2002; Ireland ve Hitt, 1999) uygun biçimde,– genel müdür/yardımcıları düzeyinde görev yapan yöneticilerden anket formunu cevaplamaları istenmiştir. İletilen 100 anketin 63 tanesinden geri dönüş alınmış ve cevaplama oranı %63 (=63/100) olarak gerçekleşmiştir.
  • Veri toplama aracı olarak geliştirilen anket formu, iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, işletmeye (kuruluş tarihi, temel faaliyet konusu, çalışan sayısı) ve anket formunu dolduran bireye (pozisyon, cinsiyet, yaş, deneyim ve eğitim düzeyi) ilişkin çeşitli tanımlayıcı bilgiler sorulmaktadır. Anket formunun ikinci bölümünde ise, geliştirilen model doğrultusunda, işletmenin, stratejik girişimcilik boyutlarına ilişkin yönelimini belirlemeye yönelik, fırsatların ayırt edilmesi boyutu için 11 ifade, stratejik girişimci düşünce seti için 12 ifade, girişimci kültür için 19 ifade, stratejik girişimci liderlik için 18 ifade, stratejik kaynak yönetimi için 19 ifade, stratejik yenilikçilik boyutu için 13 ifade, büyüme boyutu için 13 ifade ve örgütsel öğrenme boyutu için 17 ifade olmak üzere toplam 122 ifade vardır. Bu bağlamda, işletme yöneticilerinden, Likert türü, beşli bir tutum ölçeği üzerinde görev yaptıkları işletmelerin durumunu en iyi açıkladıkları yöndeki değeri işaretlemeleri istenerek, işletmelerin stratejik girişimcilik yönelimine ilişkin bir yargıya varılmaya çalışılmıştır. ARAŞTIRMA MODELİ ve ARAŞTIRMA KAPSAMINDA KULLANILAN ÖLÇEKLERİN GEÇERLİLİK VE GÜVENİLİRLİK ANALİZLERİ Araştırmanın amacı çerçevesinde tanımlayıcı bir araştırma modeli kullanılmış; aşağıda yer alan stratejik girişimcilik modelinde (bkz. Şekil 1) ileri sürülen değişkenler arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda oluşturulan temel hipotez “modelde ileri sürülen değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu” biçimindedir. Şekil 1. Stratejik Girişimcilik Modeli Abraham, S. (2005). Stretching strategic thinking, Strategy and Leadership, 33 (5), pp. 5–12.
  • Afuah, A. (1998). Innovation management: Strategies, implementation and profits, New York: Oxford University Press, New York City.
  • Alvarez, S. A. ve Barney, J. B. (2002). Resource–based theory and the entrepreneurial firm. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, UK: Blackwell Publishing, Oxford, pp. 89–105.
  • Altuntaş, G. (2010). Girişimcilik ve stratejik yönetim ilişkisi: Bir stratejik girişimcilik modeli ve İMKB UIusal-100 Endeksi’nde işlem gören işletmeler üzerinde testi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı.
  • Amabile, T. M. (1995). Attributions of creativity: What are the consequences, Creativity Research Journal 8 (4), pp. 423– 426.
  • Anderson, P. ve Tushman, M. L. (1990). Technological discontinuities and dominant designs: A cyclical model of technological change, Administrative Science Quarterly, 35, pp. 604–633.
  • Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy: An analytic approach to business policy for growth and expansion, New York: McGraw– Hill, New York City.
  • Arenofsky, J. (2000). How to put creativity into your work life, Career World, 29 (1): pp. 24–29.
  • Argyris, C. (1960). Understanding organizational behavior, The Dorsey Press, Homewood, Illinois.
  • Argyris, C. ve Schön, D. (1996). Organizational learning II–Theory, method, and practice. Reading, Massachusetts: Addison– Wesley.
  • Barringer, B. R. ve Bluedorn, A. C. (1999). The relationship between corporate entrepreneurship and strategic management, Strategic Management Journal, 20 (5): 421–444.
  • Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, 17, pp. 99–
  • Barney, J. B. (2002). Gaining and sustaining competitive advantage, Prentice–Hall, 2 nd Edition, Upper Saddle River New Jersey.
  • Barney, J. B ve Arikan, A. M. (2001). The resource–based view: Origins and implications. İçinde, M. A. Hitt, R. F. Freeman ve J. s. Harrison (Editörler). Handbook of strategic management, Oxford, UK: Blackwell Publishing, pp. 124–188.
  • Barth, F. (1969). Ethnic groups and boundaries, Waveland Press, Oslo: Norway: Universitetsforlarget.
  • Besanko, D., Dranove, D. ve Shanley, M. (2000). Economics of strategy, John Wiley and Sons, 2 nd Edition. New York City, New York, 2000.
  • Best, R. J. (2004). Market–based management, Pearson Education, 3 rd Edition. Upper Saddle River, New Jersey.
  • Bettis, R. A. ve Hitt, M. A. (1995). The new competitive landscape, Strategic Management Journal, 16 (Special Issue), pp. 7– 20.
  • Bhave, M. P. (1964). A process model of entrepreneurial venture creation’, Journal of Business Venturing, 9 (3), pp. 223–242.
  • Blau, P. M. (1964). Exchange and power in social life, John Wiley and Sons Inc., 1 st Edition, New York City, New York.
  • Bontis, N. Keow, W. C. ve Stanley, R. (2000). Intellectual capital and business performance in Malaysian industries, Journal of Intellectual Capital, 1 (1), pp. 85–100.
  • Brandenburger, A. ve Stuart, G. (1996). Value–based business strategy, Journal of Economics and Management Strategy, 5, pp. 5–24.
  • Burgelman, R. A. (1983). Corporate entrepreneurship and strategic management: Insights from a process study, Management Science, 29 (12), pp. 1349–1363.
  • Bygrave, W. D. (1989). The entrepreneurship paradigm (II): Chaos and catastrophes among quantum jumps, Entrepreneurship Theory and Practice, 14 (2), pp. 7–30.
  • Chandler, A. (1963). Strategy and structure: Chapters in the history of the industrial enterprise, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Christensen, C. M., Johnson, M. W. ve Dann, J. (2002). Disrupt and prosper, Optimizemag.com, November, pp. 41–
  • Christensen, C. M., Johnson, M. W. ve Rigby, D. K. (2002). Foundations for growth: How to identify and build disruptive new businesses, MIT Sloan Management Review, 43 (3), pp. 22–31.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2 nd Edition. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cook, C. W., Hunsaker, P. L. ve Coffey, R. E. (1997). Management and organizational behavior, McGraw-Hill School Education Group, Boston, Massachusetts.
  • Copeland, T., Koller, T. ve Murrin, J. (1996). Valuation measuring and managing the value of companies. New York City, New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Covin, J. G. ve Covin, T. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance’, Entrepreneurship Theory and Practice, 14 (4), pp. 35–50.
  • Covin J. G. ve Slevin D. P. (1990). New venture strategic posture, structure, and performance: an industry life cycle analysis, Journal of Business Venturing, 5, pp. 123–135.
  • Covin, J. G. ve Slevin, D. P. (2002). The entrepreneurial imperatives of strategic leadership. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset. UK: Blackwell Publishing, Oxford, pp. 309–327.
  • Daily, C. M., McDougall, P. P., Covin, J. G. ve Dalton, D. R. (2002). Governance and strategic leadership in entrepreneurial firms, Journal of Management, 28, pp. 387–412.
  • Damanpour, F. (1991). Organizational innovation: A meta–analysis of effects of determinants and moderators’, Academy of Management Journal, 34 (3), pp. 555–590.
  • Day, G. S. (1992). Marketing’s contribution to the strategy dialogue, Journal of the Academy of Marketing Science, 20 (Fall), pp. 323–329.
  • Dess, G. G., Lumpkin, G. T. ve Covin, J. G. (1997). Entrepreneurial strategy making and firm performance: Tests of contingency and configurational models, Strategic Management Journal, 18 (9), pp. 677–695.
  • Dess, G. G. ve Picken, J. C. (1999). Beyond productivity: How leading companies achieve superior performance by leveraging their human capital, AMACOM, New York City, New York.
  • Dhliwayo, S. ve Van Vuuren, J. J. (2007). The strategic entrepreneurial thinking imperative, Acta Commercii, 7, pp. 123–134.
  • Dierickx, I. ve Cool, K. (1989). Asset stock accumulation and sustainability of competitive advantage, Management Science, 35, pp. 1504–1511.
  • Dixon, P. ve Hedley, B. (1997). Managing for value. Boston, Massachusetts: Braxton Associates.
  • Drucker, P. F. (1985). The discipline of the innovator. Harvard Business Review, 63 (3), pp. 67–72.
  • Egan, G. (1993). Adding value, Jossey–Bass, San Francisco, California.
  • Eisenhardt, K. M., Brown, S. L. ve Neck, H. M. (2000). Competing on the entrepreneurial edge. İçinde, G. D. Meyer ve K. A. Heppard (Editörler). Entrepreneurship as strategy: Competing on the entrepreneurial edge, Sage Publications, Inc., Thousand Oaks, CA, pp. 49–62.
  • Eisenhardt, K. M. ve Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: What are they?, Strategic Management Journal, 21, pp. 1105– 1121.
  • Fisk, P. (2008). Business genius: A more inspired approach to business growth, Capstone Publishing Ltd., Chichester, UK.
  • Ford, D. (1997). Understanding business markets: interaction, relationships and networks, The Dryden Press, 2nd Edition, Bridgend.
  • Foss, K., Foss, N. J. ve Klein, P. G. (2007). Original and derived judgment: An entrepreneurial theory of economic organization, Organization Studies, 28, pp. 1–20.
  • Foss, K., Foss, N. J., Klein, P. G. ve Klein, S. K. (2007). The entrepreneurial organization of heterogeneous capital, Journal of Management Studies, 44, pp. 1165– 1186.
  • Gaski, J. F. (1984). Theory of power and conflict in channels of distribution, Journal of Marketing, 48, pp. 9 –29.
  • Ghemawat, P. ve Rivkin, J. (1999). Strategy and the business landscape, Reading, PA: Addison Wesley.
  • Hamel, G. (2000). Leading the revolution, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  • Hargadon, A. ve Sutton, R. I. (2000). Building an innovation factory, Harvard Business Review, 87, pp. 157–168.
  • Hart, S. L. ve Christensen, C. M. (2002). Driving innovation from the base of the global pyramid, MIT Sloan Management Review, 44 (1), pp. 51–56.
  • Hawley, F. (1901). Reply to the final objections to the risk theory of profit, Quarterly Journal of Economics, 15: 60
  • Hills, G. (1995). Opportunity recognition by successful entrepreneurs: A pilot study. İçinde, W. Bygrave, B. Bird, S. Birley, N. Churchill, M. Hay, R. Keeley ve W. Wetzel (Editörler). Frontiers of entrepreneurial research, Babson College Press, Cambridge, Massachusetts, pp. 105–117.
  • Hisrich, D. R. ve Peters, P. M. (2002). Entrepreneurship, McGraw–Hill Irwin, London, UK.
  • Hitt, M. A. (2000). The new frontier: transformation of management for the new millennium, Organizational Dynamics, 28, pp. 6–17.
  • Hitt, M. A. ve Ireland, R. D. (2000). The intersection of entrepreneurship and strategic management research. İçinde, D. L. Sexton ve H. Landstrom (Editörler). Handbook of entrepreneurship, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 45–63.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D. ve Hoskisson, R. E. (2009). Strategic management: Competitiveness and globalization, Cengage Learning, 8 th edition, Mason, OH.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M. ve Sexton, D. L. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation, Strategic Management Journal, 22 (Special Issue), pp. 479–491.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M. ve Sexton, D. L. (2002). Strategic entrepreneurship: Integrating entrepreneurial and strategic management perspectives. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 1–
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D. ve Lee, H. (2000). Technological learning, knowledge management, firm growth, and performance, Journal of Engineering and Technology Management, 17 (3–4), pp. 231–246.
  • Hitt, M. A., Keats, B. W. ve DeMarie, S. M. (1998). Navigating in the new competitive landscape: Building strategic flexibility and competitive advantage in the twenty–first century, The Academy of Management Executive, 12 (4), pp. 22–42.
  • Horibe, F. (2003). Innovation, creativity, and improvement, Canadian Manager, 28 (2), pp. 20–23.
  • Hornsby, J. S., Kuratko, D. F. ve Zahra, S. A. (2002). Middle managers perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: Assessing a measurement scale, Journal of Business Venturing, 17 (3), pp. 253–273.
  • Huber, G. P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures, Organization Science, 2, pp. 88– 115.
  • Hussey, D. (2000). Streategic management: From theory to implementation, Butterworth–Heinemann, 4 th Edition, Jordan Hill, Oxford.
  • Ireland, R. D. ve Hitt, M. A. (1999). Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21 st century: The role of strategic leadership, The Academy of Management Executive, 13 (1), pp. 43–57.
  • Ireland, R. D., Hitt, M. A., Camp, S. M. ve Sexton, D. L. (2001). Integrating entrepreneurship and strategic management action to create firm wealth, The Academy of Management Executive, 15 (1), pp. 49–63.
  • Ireland, R. D., Hitt, M. A. ve Sirmon, D. G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions, Journal of Management, 29 (6), pp. 963–989.
  • Ireland, R. D. ve Webb, J. W. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation, Business Horizons, 50 (1), pp. 49– 59.
  • Ittner, C. ve Larcker, D. (2001). Assessing empirical research in managerial accounting: a value–based management perspective, Journal of Accounting and Economics, 32 (1–3), pp. 349–410.
  • Jo Hatch, M. (1997). Organization theory, Oxford University Press, Oxford.
  • Kay, J. (1993). Foundations of corporate success, Oxford University Press, New York City, New York.
  • Kenagy, J. W. ve Christensen, C. M. (2002). Diagnosis for health care‘s ―financial flu, Healthcare Financial Management, May, pp. 62–66.
  • Ketchen, D. J. Jr., Ireland, R. D. ve Snow, C. C. (2007). Strategic entrepreneurship, collaborative innovation and wealth creation, Strategic Entrepreneurship Journal, 1 (3/4), pp. 371–385.
  • Kim, D. H. (1993). The individual and organizational learning, MIT Sloan Management Review, 35 (1), pp. 37–50.
  • Kirzner, I. M. (1973). Competition and entrepreneurship, University of Chicago Press, Chicago, Illinois.
  • Kirzner, I. M. (1979). Perception, opportunity, and profit: Studies in theory of entrepreneurship, University of Chicago Press, Chicago, Illinois.
  • Kirzner, I. M. (1997a). How markets work: Disequilibrium, entrepreneurship and discovery. Great Britain: The Institute of Economic Affairs.
  • Kirzner, I. M. (1997b). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach, Journal of Economic Literature, 35 (1), pp. 60–85.
  • Knight, F. (1921). Risk, uncertainty and profit, Augustus Kelley, New York City, New York.
  • Kraus, S. ve Kauranen, I. (2009). Strategic management and entrepreneurship: Friends or foes?, International Journal of Business Science and Applied Management, 4 (1), pp. 37–50.
  • Kyrgidou, L. P. ve Hughes, M. (2010). Strategic entrepreneurship: Origins, core elements an research directions, European Business Review, 22 (1), pp. 43–63.
  • Lado, A. A. ve Wilson, M. C. (1994). Human resource systems and sustained competitive advantage: A competency–based perspective, The Academy of Management Review, 19, pp. 699–727.
  • Lassen, A. H. (2007). Corporate entrepreneurship: An empirical study of the importance of strategic considerations in the creation of radical innovation, Managing Global Transitions, 5 (2), pp. 109–131.
  • Lassen, A. H. (2010). Strategic entrepreneurship: Combining strategic management and entrepreneurship for innovation, Management of Technology, February, pp. 3–4.
  • Lee, C., Lee, K. ve Pennings, J. M. (2001). Internal capabilities, external networks, and performance: A study of technology–based ventures, Strategic Management Journal, 22 (6/7), pp. 615–640.
  • Levitt, B. ve March, J. (1996). Organizational learning. İçinde, M. Cohen and L. Sproull (Editörler). Organizational learning, Sage Publications, Inc, Thousand Oaks, CA, pp. 516–540.
  • Li, Y. H., Huang, J. W ve Tsai, M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process, Industrial Marketing Management, 38, pp. 440–449.
  • Luke, B. (2008). Uncovering strategic entrepreneurship, VDM Verlag, Germany.
  • Luke, B. (2009). Strategic entrepreneurship in New Zealand‘s state–owned enterprises: Underlying elements and financial implications. Yayınlanmamış̧ Doktora Tezi. Auckland University of Technology, Faculty of Business and Law, Auckland: Yeni Zelanda.
  • Luke, B., Kearins, K. ve Verreynne, M. L. (2010). A theory of strategic entrepreneurship. İçinde, J. L. Fox (Editör). Proceedings of 7th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange.
  • March, J. G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning, Organization Science, 2 (1), pp. 71–
  • Markides, C. (1999). A dynamic view of strategy, MIT Sloan Management Review, 40 (3), pp. 55–63.
  • McClelland, D. C. (1962). Business drive and national achievement, Harvard Business Review, 40 (4), pp. 99–103.
  • McGrath, R. G. ve MacMillan, I. C. (2000). The entrepreneurial mindset. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • McTaggart, J. M., Kontes, P. W. ve Mankins, M. C. (1994). The value imperative: Managing for superior shareholder returns, Free Press, New York City, New York.
  • Menger, C. (1892). On the origins of money. Çevrimiçi [http://cepa.newschool.edu/het]. Erişim Tarihi: 15 Mart 200
  • Meyer, G. D. ve Heppard, K. A. (2000). Entrepreneurial strategies: The dominant logic of entrepreneurship. İçinde, G. D. Meyer ve K. A. Heppard (Editörler). Entrepreneurship as strategy: Competing on the entrepreneurial edge, Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc., pp. 1–22.
  • Meyer, G. D., Neck, H. M. ve Meeks, M. D. (2002). The entrepreneurship–strategic management interface. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 19–44.
  • Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis and implication for performance, Academy of Management Journal, 30 (1), pp. 7–32.
  • Mintzberg, H. (1987). Crafting strategy, Harvard Business Review, July–August, 1987, pp. 66– 75.
  • Mintzberg, H., Quinn, J. ve Ghoshal, S. (1998). The strategy process, Prentice–Hall, London, UK.
  • Mintzberg, H. ve Waters, J. A. (1985). Of strategies, deliberate and emergent, Strategic Management Journal, 6, pp. 257–272.
  • Mitchell, R. K., Mitchell, J. R. ve Smith, J. B. (2008). Inside opportunity formation: Enterprise failure, cognition, and the creation of opportunities, Strategic Entrepreneurship Journal, 2, pp. 225–242.
  • Morris, M. H. ve Kuratko, D. F. (2002). Corporate entrepreneurship, South–Western College Publishers, Mason, OH.
  • Morris, M. H. ve Sexton, D. L. (1996). The concept of entrepreneurial intensity: implications of company performance, .Journal of Business Research, 36 (1), pp. 5–13.
  • Mosakowski, E. (2002). Overcoming resource disadvantages in entrepreneurial firms: When less is more. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 106–126.
  • Payne, A., Holt, S. ve Frow, P. (2000). Integrating employee, customer and shareholder value through an enterprise performance model: An opportunity for financial services, International Journal of Bank Marketing, 18 (6), pp. 258–273.
  • Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource–based view, Strategic Management Journal, 14, pp. 179–191.
  • Peters, T. ve Waterman, R. H. (1982). In search of excellence, Harper and Row, New York City, New York.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive advantage, Free Press, New York City, New York.
  • Porter, M. E. (2003). Building the microeconomic foundations of prosperity: findings from the microeconomic competitiveness index. İçinde, World Economic Forum (Editör). The Global Competitiveness Report 2002–2003. World Economic Forum: Oxford University Press.
  • Prahalad, C. K. ve Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation, Harvard Business Review, 68 (3), pp. 79 –91.
  • Prange, C. (1999). Organizational learning: Desperately seeking theory? İçinde, M. Easterby–Smith, J. Burgoyne ve L. Araujo (Editörler). Organizational learning and the learning organization, Sage Publications Inc., London, pp. 23–
  • Priem, R. L. ve Butler, J. E. (2001a). Is the resource–based view a useful perspective for strategic management research?, The Academy of Management Review, 26, pp. 22–40.
  • Priem, R. L. ve Butler, J. E. (2001b). Tautology in the resource–based view and the implications of externally determined resource value: Further comments, The Academy of Management Review, 26, pp. 57–66.
  • Rappaport, A. (1986). Creating shareholder value: The new standard for business performance, Macmillan, London.
  • Rousseau, D. M. (1989). Psychological and implied contracts in organizations, Employee Responsibilities and Rights Journal, 2, pp. 121–139.
  • Rumelt, R. P., Schendel, D. E. ve Teece, D. J. (1991). Strategic management and economics, Strategic Management Journal, 12 (Special Issue), pp. 5–29.
  • Sandberg, W. R. (1992). A strategic management‘s potential contributions to a theory of entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice, 16 (1), pp. 73–90.
  • Schaper, M. T. ve Volery, T. (2004). Entrepreneurship and small business: A Pacific Rim perspective, John Wiley and Sons, Brisbane, Australia.
  • Schumpeter, J. A. (1934). Theory of economic development, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Shane, S. ve Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research, The Academy of Management Review, 25 (1), pp. 217–236.
  • Smith, A. (1776). An enquiry into the nature and cause of the wealth of nations, Edwin Cannan, London.
  • Starkey, K. (1996). How organizations learn, Thomson, London, UK.
  • Stevenson, H. H. ve Jarillo, J. C. (1986). Preserving entrepreneurship as companies grow, Journal of Business Strategy, 6 (1), pp. 10–23.
  • Stevenson, H., Roberts, M. ve Grousbeck, H. (1989). New business ventures and the entrepreneur, IL: Irwin, 3 rd Edition, Homewood.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Seçkin Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A. Ş., Ankara.
  • Tarabishy, A., Solomon, G., Fernald, L. W. ve Sashkin, M. (2005). The entrepreneurial leader‘s impact on the organization‘s performance in dynamic markets, Journal of Private Equity, 8 (4), pp. 20 –29.
  • Teece, D. J., Pisano, G. ve Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management, Strategic Management Journal, 18, pp. 509–533.
  • Thompson, J. L. (1993). Strategic management: Awareness and change, Chapman and Hall, 2 nd Edition, New York City, New York.
  • Timmons, J. A., Muzyka, D. F., Stevenson, H. H., and Bygrave, W. D. (1987). Opportunity recognition: The core of entrepreneurship, Frontiers of Entrepreneurship Research, pp. 109–123.
  • Tushman, M. L. ve O‘Reilly, C. A. (1996). Ambidextrous organizations: Managing evolutionary and revolutionary change, California Management Review, 38 (4), pp. 8–30.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2010). İşletmelerde stratejik yönetim, Beta Basım, Yayın, Dağıtım A. Ş., 5. Baskı. İstanbul. Wernerfelt, B. (1984). A resource–based view of the firm, Strategic Management Journal, 5, pp. 171–180.
  • Winter, S. G. (2003). Understanding dynamic capabilities, Strategic Management Journal, 24, pp. 991–995.
  • Wright, P., Kroll, M. ve Parnell, J. (1998). Strategic management: Concepts and cases, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Venkataraman, S. ve Sarasvathy, S. (2001). Strategy and entrepreneurship: Outlines of an untold story. İçinde, M. A. Hitt, R. Freeman ve Harrison, J. (Editörler). The Blackwell handbook of strategic management, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 650–668.
  • Zahra, S. A. (1993). Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: A taxonomic approach, Journal of Business Venturing, 8 (4), pp. 319–340.
  • Zahra, S. A. ve Covin, J. (1995). Contextual influences on the corporate entrepreneurship—company performance relationship in established firms: a longitudinal analysis, Journal of Business Venturing. 10 (1), pp. 43–58.
  • Zahra, S. A. ve Garvis, D. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environment hostility, Journal of Business Venturing, 15 (5-6), pp. 469-492. i
  • Bu çalışma, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı’nda gerçekleştirilmiş bir doktora çalışmasından türetilmiştir. Bu çerçevede, Prof. Dr. Hayri Ülgen, Prof. Dr. Mahmut Paksoy, Prof. Dr. Gönen Dündar, Prof. Dr. Fatih Semerciöz ve Prof. Dr. Uğur Yozgat’a değerli katkılarından dolayı bir kez daha teşekkür ederim. ii This research has been derived from a dissertation done in The Institute of Social Sciences at Istanbul University. I would like to thank Prof. Dr. Hayri Ülgen, Prof. Dr. Mahmut Paksoy, Prof. Dr. Gönen Dündar, Prof. Dr. Fatih Semerciöz, and Prof. Dr. Uğur Yozgat for their valuable contributions.

The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 103 - 129, 01.06.2014

Öz

A new conceptual model has been developed for a new paradigm of strategic entrepreneurship defined as the simultaneous combination of an entrepreneurial action associated with an opportunity-seeking behavior and a strategic action associated with a competitive advantage-seeking behavior to create value. Based on an extensive literature review of entrepreneurship and strategic management, the new model is empirically tested with a descriptive study on businesses quoted Borsa Istanbul BIST-100 Index without any sampling procedure. Questionnaires were sent to managers of those businesses to determine their perceptions of strategic entrepreneurship. Pearson and Spearman correlations reveal that opportunity identification, strategic entrepreneurship mindset, strategic entrepreneurial leadership, entrepreneurial culture, strategic resources management, strategic innovativeness, growth, average market value and organizational learning, all of which is sub- dimensions of the new strategic entrepreneurship model, are all in positive correlation with each other ranging from low to mostly strong relationships GİRİŞİMCİLİK VE STRATEJİK YÖNETİM İLİŞKİSİ: BİR STRATEJİK GİRİŞİMCİLİK MODELİ VE TESTİ

Kaynakça

  • 4 Ireland, Hitt ve Sirmon (2003) 5 Ireland ve Webb (2007) Sürekli Yenilikçilik Örgütsel Eylemlerde Sapmalar Örgütsel Yapı Örgütsel Kültür 6 Ketchen, Ireland ve Snow (2007) İşbirlikçi Yenilikçilik Yönetsel Düşünce Biçimi Fırsat ve Avantaj Arama Davranışını Dengeleme 7 Lassen (2007) 8 Luke (2009) 9 Kyrgidou ve Hughes (2010) 10 Altuntaş (2010) zarfı ile birlikte ve/veya e–posta ve faks aracılığıyla ulaştırılmış ve –ölçek ve tür ayrımı yapılmaksızın bir işletmenin başarısının, üst yönetiminin etkin liderlik becerilerinin bir yansıması olarak görülebileceği görüşüne (Daily vd., 2002; Ireland ve Hitt, 1999) uygun biçimde,– genel müdür/yardımcıları düzeyinde görev yapan yöneticilerden anket formunu cevaplamaları istenmiştir. İletilen 100 anketin 63 tanesinden geri dönüş alınmış ve cevaplama oranı %63 (=63/100) olarak gerçekleşmiştir.
  • Veri toplama aracı olarak geliştirilen anket formu, iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, işletmeye (kuruluş tarihi, temel faaliyet konusu, çalışan sayısı) ve anket formunu dolduran bireye (pozisyon, cinsiyet, yaş, deneyim ve eğitim düzeyi) ilişkin çeşitli tanımlayıcı bilgiler sorulmaktadır. Anket formunun ikinci bölümünde ise, geliştirilen model doğrultusunda, işletmenin, stratejik girişimcilik boyutlarına ilişkin yönelimini belirlemeye yönelik, fırsatların ayırt edilmesi boyutu için 11 ifade, stratejik girişimci düşünce seti için 12 ifade, girişimci kültür için 19 ifade, stratejik girişimci liderlik için 18 ifade, stratejik kaynak yönetimi için 19 ifade, stratejik yenilikçilik boyutu için 13 ifade, büyüme boyutu için 13 ifade ve örgütsel öğrenme boyutu için 17 ifade olmak üzere toplam 122 ifade vardır. Bu bağlamda, işletme yöneticilerinden, Likert türü, beşli bir tutum ölçeği üzerinde görev yaptıkları işletmelerin durumunu en iyi açıkladıkları yöndeki değeri işaretlemeleri istenerek, işletmelerin stratejik girişimcilik yönelimine ilişkin bir yargıya varılmaya çalışılmıştır. ARAŞTIRMA MODELİ ve ARAŞTIRMA KAPSAMINDA KULLANILAN ÖLÇEKLERİN GEÇERLİLİK VE GÜVENİLİRLİK ANALİZLERİ Araştırmanın amacı çerçevesinde tanımlayıcı bir araştırma modeli kullanılmış; aşağıda yer alan stratejik girişimcilik modelinde (bkz. Şekil 1) ileri sürülen değişkenler arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda oluşturulan temel hipotez “modelde ileri sürülen değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu” biçimindedir. Şekil 1. Stratejik Girişimcilik Modeli Abraham, S. (2005). Stretching strategic thinking, Strategy and Leadership, 33 (5), pp. 5–12.
  • Afuah, A. (1998). Innovation management: Strategies, implementation and profits, New York: Oxford University Press, New York City.
  • Alvarez, S. A. ve Barney, J. B. (2002). Resource–based theory and the entrepreneurial firm. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, UK: Blackwell Publishing, Oxford, pp. 89–105.
  • Altuntaş, G. (2010). Girişimcilik ve stratejik yönetim ilişkisi: Bir stratejik girişimcilik modeli ve İMKB UIusal-100 Endeksi’nde işlem gören işletmeler üzerinde testi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı.
  • Amabile, T. M. (1995). Attributions of creativity: What are the consequences, Creativity Research Journal 8 (4), pp. 423– 426.
  • Anderson, P. ve Tushman, M. L. (1990). Technological discontinuities and dominant designs: A cyclical model of technological change, Administrative Science Quarterly, 35, pp. 604–633.
  • Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy: An analytic approach to business policy for growth and expansion, New York: McGraw– Hill, New York City.
  • Arenofsky, J. (2000). How to put creativity into your work life, Career World, 29 (1): pp. 24–29.
  • Argyris, C. (1960). Understanding organizational behavior, The Dorsey Press, Homewood, Illinois.
  • Argyris, C. ve Schön, D. (1996). Organizational learning II–Theory, method, and practice. Reading, Massachusetts: Addison– Wesley.
  • Barringer, B. R. ve Bluedorn, A. C. (1999). The relationship between corporate entrepreneurship and strategic management, Strategic Management Journal, 20 (5): 421–444.
  • Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, 17, pp. 99–
  • Barney, J. B. (2002). Gaining and sustaining competitive advantage, Prentice–Hall, 2 nd Edition, Upper Saddle River New Jersey.
  • Barney, J. B ve Arikan, A. M. (2001). The resource–based view: Origins and implications. İçinde, M. A. Hitt, R. F. Freeman ve J. s. Harrison (Editörler). Handbook of strategic management, Oxford, UK: Blackwell Publishing, pp. 124–188.
  • Barth, F. (1969). Ethnic groups and boundaries, Waveland Press, Oslo: Norway: Universitetsforlarget.
  • Besanko, D., Dranove, D. ve Shanley, M. (2000). Economics of strategy, John Wiley and Sons, 2 nd Edition. New York City, New York, 2000.
  • Best, R. J. (2004). Market–based management, Pearson Education, 3 rd Edition. Upper Saddle River, New Jersey.
  • Bettis, R. A. ve Hitt, M. A. (1995). The new competitive landscape, Strategic Management Journal, 16 (Special Issue), pp. 7– 20.
  • Bhave, M. P. (1964). A process model of entrepreneurial venture creation’, Journal of Business Venturing, 9 (3), pp. 223–242.
  • Blau, P. M. (1964). Exchange and power in social life, John Wiley and Sons Inc., 1 st Edition, New York City, New York.
  • Bontis, N. Keow, W. C. ve Stanley, R. (2000). Intellectual capital and business performance in Malaysian industries, Journal of Intellectual Capital, 1 (1), pp. 85–100.
  • Brandenburger, A. ve Stuart, G. (1996). Value–based business strategy, Journal of Economics and Management Strategy, 5, pp. 5–24.
  • Burgelman, R. A. (1983). Corporate entrepreneurship and strategic management: Insights from a process study, Management Science, 29 (12), pp. 1349–1363.
  • Bygrave, W. D. (1989). The entrepreneurship paradigm (II): Chaos and catastrophes among quantum jumps, Entrepreneurship Theory and Practice, 14 (2), pp. 7–30.
  • Chandler, A. (1963). Strategy and structure: Chapters in the history of the industrial enterprise, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Christensen, C. M., Johnson, M. W. ve Dann, J. (2002). Disrupt and prosper, Optimizemag.com, November, pp. 41–
  • Christensen, C. M., Johnson, M. W. ve Rigby, D. K. (2002). Foundations for growth: How to identify and build disruptive new businesses, MIT Sloan Management Review, 43 (3), pp. 22–31.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2 nd Edition. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cook, C. W., Hunsaker, P. L. ve Coffey, R. E. (1997). Management and organizational behavior, McGraw-Hill School Education Group, Boston, Massachusetts.
  • Copeland, T., Koller, T. ve Murrin, J. (1996). Valuation measuring and managing the value of companies. New York City, New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Covin, J. G. ve Covin, T. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance’, Entrepreneurship Theory and Practice, 14 (4), pp. 35–50.
  • Covin J. G. ve Slevin D. P. (1990). New venture strategic posture, structure, and performance: an industry life cycle analysis, Journal of Business Venturing, 5, pp. 123–135.
  • Covin, J. G. ve Slevin, D. P. (2002). The entrepreneurial imperatives of strategic leadership. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset. UK: Blackwell Publishing, Oxford, pp. 309–327.
  • Daily, C. M., McDougall, P. P., Covin, J. G. ve Dalton, D. R. (2002). Governance and strategic leadership in entrepreneurial firms, Journal of Management, 28, pp. 387–412.
  • Damanpour, F. (1991). Organizational innovation: A meta–analysis of effects of determinants and moderators’, Academy of Management Journal, 34 (3), pp. 555–590.
  • Day, G. S. (1992). Marketing’s contribution to the strategy dialogue, Journal of the Academy of Marketing Science, 20 (Fall), pp. 323–329.
  • Dess, G. G., Lumpkin, G. T. ve Covin, J. G. (1997). Entrepreneurial strategy making and firm performance: Tests of contingency and configurational models, Strategic Management Journal, 18 (9), pp. 677–695.
  • Dess, G. G. ve Picken, J. C. (1999). Beyond productivity: How leading companies achieve superior performance by leveraging their human capital, AMACOM, New York City, New York.
  • Dhliwayo, S. ve Van Vuuren, J. J. (2007). The strategic entrepreneurial thinking imperative, Acta Commercii, 7, pp. 123–134.
  • Dierickx, I. ve Cool, K. (1989). Asset stock accumulation and sustainability of competitive advantage, Management Science, 35, pp. 1504–1511.
  • Dixon, P. ve Hedley, B. (1997). Managing for value. Boston, Massachusetts: Braxton Associates.
  • Drucker, P. F. (1985). The discipline of the innovator. Harvard Business Review, 63 (3), pp. 67–72.
  • Egan, G. (1993). Adding value, Jossey–Bass, San Francisco, California.
  • Eisenhardt, K. M., Brown, S. L. ve Neck, H. M. (2000). Competing on the entrepreneurial edge. İçinde, G. D. Meyer ve K. A. Heppard (Editörler). Entrepreneurship as strategy: Competing on the entrepreneurial edge, Sage Publications, Inc., Thousand Oaks, CA, pp. 49–62.
  • Eisenhardt, K. M. ve Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: What are they?, Strategic Management Journal, 21, pp. 1105– 1121.
  • Fisk, P. (2008). Business genius: A more inspired approach to business growth, Capstone Publishing Ltd., Chichester, UK.
  • Ford, D. (1997). Understanding business markets: interaction, relationships and networks, The Dryden Press, 2nd Edition, Bridgend.
  • Foss, K., Foss, N. J. ve Klein, P. G. (2007). Original and derived judgment: An entrepreneurial theory of economic organization, Organization Studies, 28, pp. 1–20.
  • Foss, K., Foss, N. J., Klein, P. G. ve Klein, S. K. (2007). The entrepreneurial organization of heterogeneous capital, Journal of Management Studies, 44, pp. 1165– 1186.
  • Gaski, J. F. (1984). Theory of power and conflict in channels of distribution, Journal of Marketing, 48, pp. 9 –29.
  • Ghemawat, P. ve Rivkin, J. (1999). Strategy and the business landscape, Reading, PA: Addison Wesley.
  • Hamel, G. (2000). Leading the revolution, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  • Hargadon, A. ve Sutton, R. I. (2000). Building an innovation factory, Harvard Business Review, 87, pp. 157–168.
  • Hart, S. L. ve Christensen, C. M. (2002). Driving innovation from the base of the global pyramid, MIT Sloan Management Review, 44 (1), pp. 51–56.
  • Hawley, F. (1901). Reply to the final objections to the risk theory of profit, Quarterly Journal of Economics, 15: 60
  • Hills, G. (1995). Opportunity recognition by successful entrepreneurs: A pilot study. İçinde, W. Bygrave, B. Bird, S. Birley, N. Churchill, M. Hay, R. Keeley ve W. Wetzel (Editörler). Frontiers of entrepreneurial research, Babson College Press, Cambridge, Massachusetts, pp. 105–117.
  • Hisrich, D. R. ve Peters, P. M. (2002). Entrepreneurship, McGraw–Hill Irwin, London, UK.
  • Hitt, M. A. (2000). The new frontier: transformation of management for the new millennium, Organizational Dynamics, 28, pp. 6–17.
  • Hitt, M. A. ve Ireland, R. D. (2000). The intersection of entrepreneurship and strategic management research. İçinde, D. L. Sexton ve H. Landstrom (Editörler). Handbook of entrepreneurship, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 45–63.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D. ve Hoskisson, R. E. (2009). Strategic management: Competitiveness and globalization, Cengage Learning, 8 th edition, Mason, OH.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M. ve Sexton, D. L. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation, Strategic Management Journal, 22 (Special Issue), pp. 479–491.
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M. ve Sexton, D. L. (2002). Strategic entrepreneurship: Integrating entrepreneurial and strategic management perspectives. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 1–
  • Hitt, M. A., Ireland, R. D. ve Lee, H. (2000). Technological learning, knowledge management, firm growth, and performance, Journal of Engineering and Technology Management, 17 (3–4), pp. 231–246.
  • Hitt, M. A., Keats, B. W. ve DeMarie, S. M. (1998). Navigating in the new competitive landscape: Building strategic flexibility and competitive advantage in the twenty–first century, The Academy of Management Executive, 12 (4), pp. 22–42.
  • Horibe, F. (2003). Innovation, creativity, and improvement, Canadian Manager, 28 (2), pp. 20–23.
  • Hornsby, J. S., Kuratko, D. F. ve Zahra, S. A. (2002). Middle managers perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: Assessing a measurement scale, Journal of Business Venturing, 17 (3), pp. 253–273.
  • Huber, G. P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures, Organization Science, 2, pp. 88– 115.
  • Hussey, D. (2000). Streategic management: From theory to implementation, Butterworth–Heinemann, 4 th Edition, Jordan Hill, Oxford.
  • Ireland, R. D. ve Hitt, M. A. (1999). Achieving and maintaining strategic competitiveness in the 21 st century: The role of strategic leadership, The Academy of Management Executive, 13 (1), pp. 43–57.
  • Ireland, R. D., Hitt, M. A., Camp, S. M. ve Sexton, D. L. (2001). Integrating entrepreneurship and strategic management action to create firm wealth, The Academy of Management Executive, 15 (1), pp. 49–63.
  • Ireland, R. D., Hitt, M. A. ve Sirmon, D. G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions, Journal of Management, 29 (6), pp. 963–989.
  • Ireland, R. D. ve Webb, J. W. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation, Business Horizons, 50 (1), pp. 49– 59.
  • Ittner, C. ve Larcker, D. (2001). Assessing empirical research in managerial accounting: a value–based management perspective, Journal of Accounting and Economics, 32 (1–3), pp. 349–410.
  • Jo Hatch, M. (1997). Organization theory, Oxford University Press, Oxford.
  • Kay, J. (1993). Foundations of corporate success, Oxford University Press, New York City, New York.
  • Kenagy, J. W. ve Christensen, C. M. (2002). Diagnosis for health care‘s ―financial flu, Healthcare Financial Management, May, pp. 62–66.
  • Ketchen, D. J. Jr., Ireland, R. D. ve Snow, C. C. (2007). Strategic entrepreneurship, collaborative innovation and wealth creation, Strategic Entrepreneurship Journal, 1 (3/4), pp. 371–385.
  • Kim, D. H. (1993). The individual and organizational learning, MIT Sloan Management Review, 35 (1), pp. 37–50.
  • Kirzner, I. M. (1973). Competition and entrepreneurship, University of Chicago Press, Chicago, Illinois.
  • Kirzner, I. M. (1979). Perception, opportunity, and profit: Studies in theory of entrepreneurship, University of Chicago Press, Chicago, Illinois.
  • Kirzner, I. M. (1997a). How markets work: Disequilibrium, entrepreneurship and discovery. Great Britain: The Institute of Economic Affairs.
  • Kirzner, I. M. (1997b). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach, Journal of Economic Literature, 35 (1), pp. 60–85.
  • Knight, F. (1921). Risk, uncertainty and profit, Augustus Kelley, New York City, New York.
  • Kraus, S. ve Kauranen, I. (2009). Strategic management and entrepreneurship: Friends or foes?, International Journal of Business Science and Applied Management, 4 (1), pp. 37–50.
  • Kyrgidou, L. P. ve Hughes, M. (2010). Strategic entrepreneurship: Origins, core elements an research directions, European Business Review, 22 (1), pp. 43–63.
  • Lado, A. A. ve Wilson, M. C. (1994). Human resource systems and sustained competitive advantage: A competency–based perspective, The Academy of Management Review, 19, pp. 699–727.
  • Lassen, A. H. (2007). Corporate entrepreneurship: An empirical study of the importance of strategic considerations in the creation of radical innovation, Managing Global Transitions, 5 (2), pp. 109–131.
  • Lassen, A. H. (2010). Strategic entrepreneurship: Combining strategic management and entrepreneurship for innovation, Management of Technology, February, pp. 3–4.
  • Lee, C., Lee, K. ve Pennings, J. M. (2001). Internal capabilities, external networks, and performance: A study of technology–based ventures, Strategic Management Journal, 22 (6/7), pp. 615–640.
  • Levitt, B. ve March, J. (1996). Organizational learning. İçinde, M. Cohen and L. Sproull (Editörler). Organizational learning, Sage Publications, Inc, Thousand Oaks, CA, pp. 516–540.
  • Li, Y. H., Huang, J. W ve Tsai, M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process, Industrial Marketing Management, 38, pp. 440–449.
  • Luke, B. (2008). Uncovering strategic entrepreneurship, VDM Verlag, Germany.
  • Luke, B. (2009). Strategic entrepreneurship in New Zealand‘s state–owned enterprises: Underlying elements and financial implications. Yayınlanmamış̧ Doktora Tezi. Auckland University of Technology, Faculty of Business and Law, Auckland: Yeni Zelanda.
  • Luke, B., Kearins, K. ve Verreynne, M. L. (2010). A theory of strategic entrepreneurship. İçinde, J. L. Fox (Editör). Proceedings of 7th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange.
  • March, J. G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning, Organization Science, 2 (1), pp. 71–
  • Markides, C. (1999). A dynamic view of strategy, MIT Sloan Management Review, 40 (3), pp. 55–63.
  • McClelland, D. C. (1962). Business drive and national achievement, Harvard Business Review, 40 (4), pp. 99–103.
  • McGrath, R. G. ve MacMillan, I. C. (2000). The entrepreneurial mindset. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • McTaggart, J. M., Kontes, P. W. ve Mankins, M. C. (1994). The value imperative: Managing for superior shareholder returns, Free Press, New York City, New York.
  • Menger, C. (1892). On the origins of money. Çevrimiçi [http://cepa.newschool.edu/het]. Erişim Tarihi: 15 Mart 200
  • Meyer, G. D. ve Heppard, K. A. (2000). Entrepreneurial strategies: The dominant logic of entrepreneurship. İçinde, G. D. Meyer ve K. A. Heppard (Editörler). Entrepreneurship as strategy: Competing on the entrepreneurial edge, Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc., pp. 1–22.
  • Meyer, G. D., Neck, H. M. ve Meeks, M. D. (2002). The entrepreneurship–strategic management interface. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 19–44.
  • Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis and implication for performance, Academy of Management Journal, 30 (1), pp. 7–32.
  • Mintzberg, H. (1987). Crafting strategy, Harvard Business Review, July–August, 1987, pp. 66– 75.
  • Mintzberg, H., Quinn, J. ve Ghoshal, S. (1998). The strategy process, Prentice–Hall, London, UK.
  • Mintzberg, H. ve Waters, J. A. (1985). Of strategies, deliberate and emergent, Strategic Management Journal, 6, pp. 257–272.
  • Mitchell, R. K., Mitchell, J. R. ve Smith, J. B. (2008). Inside opportunity formation: Enterprise failure, cognition, and the creation of opportunities, Strategic Entrepreneurship Journal, 2, pp. 225–242.
  • Morris, M. H. ve Kuratko, D. F. (2002). Corporate entrepreneurship, South–Western College Publishers, Mason, OH.
  • Morris, M. H. ve Sexton, D. L. (1996). The concept of entrepreneurial intensity: implications of company performance, .Journal of Business Research, 36 (1), pp. 5–13.
  • Mosakowski, E. (2002). Overcoming resource disadvantages in entrepreneurial firms: When less is more. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 106–126.
  • Payne, A., Holt, S. ve Frow, P. (2000). Integrating employee, customer and shareholder value through an enterprise performance model: An opportunity for financial services, International Journal of Bank Marketing, 18 (6), pp. 258–273.
  • Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource–based view, Strategic Management Journal, 14, pp. 179–191.
  • Peters, T. ve Waterman, R. H. (1982). In search of excellence, Harper and Row, New York City, New York.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive advantage, Free Press, New York City, New York.
  • Porter, M. E. (2003). Building the microeconomic foundations of prosperity: findings from the microeconomic competitiveness index. İçinde, World Economic Forum (Editör). The Global Competitiveness Report 2002–2003. World Economic Forum: Oxford University Press.
  • Prahalad, C. K. ve Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation, Harvard Business Review, 68 (3), pp. 79 –91.
  • Prange, C. (1999). Organizational learning: Desperately seeking theory? İçinde, M. Easterby–Smith, J. Burgoyne ve L. Araujo (Editörler). Organizational learning and the learning organization, Sage Publications Inc., London, pp. 23–
  • Priem, R. L. ve Butler, J. E. (2001a). Is the resource–based view a useful perspective for strategic management research?, The Academy of Management Review, 26, pp. 22–40.
  • Priem, R. L. ve Butler, J. E. (2001b). Tautology in the resource–based view and the implications of externally determined resource value: Further comments, The Academy of Management Review, 26, pp. 57–66.
  • Rappaport, A. (1986). Creating shareholder value: The new standard for business performance, Macmillan, London.
  • Rousseau, D. M. (1989). Psychological and implied contracts in organizations, Employee Responsibilities and Rights Journal, 2, pp. 121–139.
  • Rumelt, R. P., Schendel, D. E. ve Teece, D. J. (1991). Strategic management and economics, Strategic Management Journal, 12 (Special Issue), pp. 5–29.
  • Sandberg, W. R. (1992). A strategic management‘s potential contributions to a theory of entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice, 16 (1), pp. 73–90.
  • Schaper, M. T. ve Volery, T. (2004). Entrepreneurship and small business: A Pacific Rim perspective, John Wiley and Sons, Brisbane, Australia.
  • Schumpeter, J. A. (1934). Theory of economic development, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Shane, S. ve Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research, The Academy of Management Review, 25 (1), pp. 217–236.
  • Smith, A. (1776). An enquiry into the nature and cause of the wealth of nations, Edwin Cannan, London.
  • Starkey, K. (1996). How organizations learn, Thomson, London, UK.
  • Stevenson, H. H. ve Jarillo, J. C. (1986). Preserving entrepreneurship as companies grow, Journal of Business Strategy, 6 (1), pp. 10–23.
  • Stevenson, H., Roberts, M. ve Grousbeck, H. (1989). New business ventures and the entrepreneur, IL: Irwin, 3 rd Edition, Homewood.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Seçkin Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A. Ş., Ankara.
  • Tarabishy, A., Solomon, G., Fernald, L. W. ve Sashkin, M. (2005). The entrepreneurial leader‘s impact on the organization‘s performance in dynamic markets, Journal of Private Equity, 8 (4), pp. 20 –29.
  • Teece, D. J., Pisano, G. ve Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management, Strategic Management Journal, 18, pp. 509–533.
  • Thompson, J. L. (1993). Strategic management: Awareness and change, Chapman and Hall, 2 nd Edition, New York City, New York.
  • Timmons, J. A., Muzyka, D. F., Stevenson, H. H., and Bygrave, W. D. (1987). Opportunity recognition: The core of entrepreneurship, Frontiers of Entrepreneurship Research, pp. 109–123.
  • Tushman, M. L. ve O‘Reilly, C. A. (1996). Ambidextrous organizations: Managing evolutionary and revolutionary change, California Management Review, 38 (4), pp. 8–30.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2010). İşletmelerde stratejik yönetim, Beta Basım, Yayın, Dağıtım A. Ş., 5. Baskı. İstanbul. Wernerfelt, B. (1984). A resource–based view of the firm, Strategic Management Journal, 5, pp. 171–180.
  • Winter, S. G. (2003). Understanding dynamic capabilities, Strategic Management Journal, 24, pp. 991–995.
  • Wright, P., Kroll, M. ve Parnell, J. (1998). Strategic management: Concepts and cases, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Venkataraman, S. ve Sarasvathy, S. (2001). Strategy and entrepreneurship: Outlines of an untold story. İçinde, M. A. Hitt, R. Freeman ve Harrison, J. (Editörler). The Blackwell handbook of strategic management, Blackwell Publishing, Oxford, UK, pp. 650–668.
  • Zahra, S. A. (1993). Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: A taxonomic approach, Journal of Business Venturing, 8 (4), pp. 319–340.
  • Zahra, S. A. ve Covin, J. (1995). Contextual influences on the corporate entrepreneurship—company performance relationship in established firms: a longitudinal analysis, Journal of Business Venturing. 10 (1), pp. 43–58.
  • Zahra, S. A. ve Garvis, D. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environment hostility, Journal of Business Venturing, 15 (5-6), pp. 469-492. i
  • Bu çalışma, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı’nda gerçekleştirilmiş bir doktora çalışmasından türetilmiştir. Bu çerçevede, Prof. Dr. Hayri Ülgen, Prof. Dr. Mahmut Paksoy, Prof. Dr. Gönen Dündar, Prof. Dr. Fatih Semerciöz ve Prof. Dr. Uğur Yozgat’a değerli katkılarından dolayı bir kez daha teşekkür ederim. ii This research has been derived from a dissertation done in The Institute of Social Sciences at Istanbul University. I would like to thank Prof. Dr. Hayri Ülgen, Prof. Dr. Mahmut Paksoy, Prof. Dr. Gönen Dündar, Prof. Dr. Fatih Semerciöz, and Prof. Dr. Uğur Yozgat for their valuable contributions.
Toplam 145 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Gultekin Altuntas

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altuntas, G. (2014). The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship. Research Journal of Business and Management, 1(2), 103-129.
AMA Altuntas G. The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship. RJBM. Haziran 2014;1(2):103-129.
Chicago Altuntas, Gultekin. “The Relationship Between Entrepreneurship and Strategic Management: A New Model and Test of Strategic Entrepreneurship”. Research Journal of Business and Management 1, sy. 2 (Haziran 2014): 103-29.
EndNote Altuntas G (01 Haziran 2014) The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship. Research Journal of Business and Management 1 2 103–129.
IEEE G. Altuntas, “The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship”, RJBM, c. 1, sy. 2, ss. 103–129, 2014.
ISNAD Altuntas, Gultekin. “The Relationship Between Entrepreneurship and Strategic Management: A New Model and Test of Strategic Entrepreneurship”. Research Journal of Business and Management 1/2 (Haziran 2014), 103-129.
JAMA Altuntas G. The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship. RJBM. 2014;1:103–129.
MLA Altuntas, Gultekin. “The Relationship Between Entrepreneurship and Strategic Management: A New Model and Test of Strategic Entrepreneurship”. Research Journal of Business and Management, c. 1, sy. 2, 2014, ss. 103-29.
Vancouver Altuntas G. The relationship between entrepreneurship and strategic management: a new model and test of strategic entrepreneurship. RJBM. 2014;1(2):103-29.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.