Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Disaster Literacy within the Scope of Social Work

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 446 - 464
https://doi.org/10.33723/rs.1547449

Öz

This study addresses the importance of disaster literacy within the field of social work. Disaster literacy refers to the capacity of individuals and communities to be prepared for disasters and to effectively respond during and after such events. Social workers play a critical role in planning and implementing services that address the needs of vulnerable groups during disaster processes. This research examines the relationship between social work interventions before, during, and after disasters and disaster literacy, highlighting the knowledge and skills that social workers need to possess in these contexts. The findings indicate that the widespread promotion of disaster literacy improves disaster management processes at the societal level. Furthermore, it is recommended that educational curricula for social workers be enriched with content focusing on disaster literacy to enhance their effectiveness in disaster preparedness and response efforts. The study also emphasizes the importance of social workers taking on leadership roles in post-disaster recovery processes and developing strategic solutions for sustainable community development.

Kaynakça

  • Acar, H., & Çamur Duyan, G. (2003). The emergence and development of social work profession in the world. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1): 1-19.
  • AFAD. (2014). Afet nedir? Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/afet-nedir
  • Artan, T., & Özkan, A. O. (2020). Afetler ve sosyal hizmet. Journal of ADEM, 1(1): 47-54.
  • Aydın, D. (2012). Afet sonrası psikososyal destek uygulamaları. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 1-9.
  • Boon, H. J., & Pagliano, P. J. (2014). Disaster education in Australian schools. Australian Journal of Environmental Education, 30(2): 187-197.
  • Brown, L. M., Haun, J. N., & Peterson, L. (2014). A proposed disaster literacy model. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 8(3): 267-275.
  • Güngör, M. (2023). Öğretmen adaylarının afete hazırlık ve zarar önleme ile ilgili bilgi düzeyleri hakkında bir afet okuryazarlığı incelemesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3): 770–780.
  • International Federation of Social Workers. (2014). IFSW statement on social work and disasters. https://www.ifsw.org/ifsw-statement-on-social-work-and-disasters/
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. In M. Kadıoğlu & E. Özdamar (Eds.), Afet zararlarını azaltmanın temel ilkeleri, (s. 1-30). JICA Türkiye Ofisi Yayınlar.
  • Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Effects of natural disasters on children and adolescents. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2): 368-376.
  • Karakaş, H. Y. (2022). İzmir’de bir huzurevinde yaşlılarda afet okuryazarlığı ve buna etki eden etmenler ile durumluk-sürekli kaygı durumu arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].
  • Kılıç Ceyhan, E. (2023). Afetlere müdahalede sosyal hizmetin çok boyutlu rolü. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2): 779-786.
  • Koç, M., & Yalçın, S. (2023). Afetlerde krize müdahale: Kahramanmaraş depremi’nde Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın çalışmaları. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2): 93-105.
  • Kök, H. (2023). Afetlerde kriz yönetimi ve sosyal hizmet örgütleri. Sosyal Çalışma Dergisi, 7(1): 1-17.
  • Lindell, M. K., & Prater, C. S. (2003). Assessing community impacts of natural disasters. Natural Hazards Review, 4(4): 176-185.
  • Mathbor, G. M. (2007). Enhancement of community preparedness for natural disasters: The role of social work in building social capital for sustainable disaster relief and management. International Social Work, 50(3): 357–369.
  • Özçelik, E. (2020). Afetlerde sosyal hizmetler. Afet ve Risk Dergisi, 3(1): 46-55.
  • Sampurno, P. J., Sari, Y. A., & Wijaya, A. D. (2015). Integrating STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) and disaster (STEM-D) education for building students’ disaster literacy. International Journal of Learning and Teaching, 1(1): 73-76.
  • Social Work Degrees. (n.d.). The role of social work in disaster management. Retrieved September 5, 2024, from https://www.socialworkdegrees.org/the-role-of-social-work-in-disaster-management
  • Sözcü, U., & Aydınöz, D. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40: 79-91.
  • Tuncay, T. (2004). Afetlerde sosyal hizmet: 1999 Yılı Marmara ve Bolu-Düzce depremleri sonrasında gerçekleştirilen sosyal hizmet uygulamaları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Zakour, M. J. (2005). Disaster research in social work. Journal of Social Service Research, 22(1-2): 7-25.

SOSYAL HİZMET KAPSAMINDA AFET OKURYAZARLIĞININ ÖNEMİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 446 - 464
https://doi.org/10.33723/rs.1547449

Öz

Bu çalışma, sosyal hizmet kapsamında afet okuryazarlığının önemini ele almaktadır. Afet okuryazarlığı, bireylerin ve toplumların afetlere hazırlıklı olma, afet anında ve sonrasında etkili müdahale edebilme yetkinliklerini artırmayı hedefleyen bir kavramdır. Sosyal hizmet uzmanları, afet süreçlerinde özellikle savunmasız grupların ihtiyaçlarına yönelik hizmetlerin planlanması ve uygulanmasında kritik bir rol oynamaktadır. Bu araştırma, afet öncesi, sırası ve sonrasındaki sosyal hizmet müdahaleleri ile afet okuryazarlığı arasındaki ilişkiyi incelemekte ve sosyal hizmet uzmanlarının afet süreçlerinde sahip olmaları gereken bilgi ve becerilere dikkat çekmektedir. Sonuçlar, afet okuryazarlığının toplum genelinde yaygınlaştırılmasının afet yönetimi süreçlerini iyileştirdiğini göstermektedir. Ayrıca, sosyal hizmet uzmanlarının afet hazırlığı ve müdahale süreçlerinde daha etkin olabilmesi için eğitim müfredatlarının afet okuryazarlığına yönelik içeriklerle zenginleştirilmesi önerilmektedir. Afet sonrası iyileşme süreçlerinde sosyal hizmet uzmanlarının liderlik rollerini üstlenmesi ve sürdürülebilir toplum gelişimi için stratejik çözümler üretmesi gerektiği vurgulanmaktadır.

Etik Beyan

Derleme makalesi olduğu için Etik Kurul onayına ihtiyaç duyulmamıştır.

Kaynakça

  • Acar, H., & Çamur Duyan, G. (2003). The emergence and development of social work profession in the world. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1): 1-19.
  • AFAD. (2014). Afet nedir? Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/afet-nedir
  • Artan, T., & Özkan, A. O. (2020). Afetler ve sosyal hizmet. Journal of ADEM, 1(1): 47-54.
  • Aydın, D. (2012). Afet sonrası psikososyal destek uygulamaları. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 1-9.
  • Boon, H. J., & Pagliano, P. J. (2014). Disaster education in Australian schools. Australian Journal of Environmental Education, 30(2): 187-197.
  • Brown, L. M., Haun, J. N., & Peterson, L. (2014). A proposed disaster literacy model. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 8(3): 267-275.
  • Güngör, M. (2023). Öğretmen adaylarının afete hazırlık ve zarar önleme ile ilgili bilgi düzeyleri hakkında bir afet okuryazarlığı incelemesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3): 770–780.
  • International Federation of Social Workers. (2014). IFSW statement on social work and disasters. https://www.ifsw.org/ifsw-statement-on-social-work-and-disasters/
  • Kadıoğlu, M. (2008). Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. In M. Kadıoğlu & E. Özdamar (Eds.), Afet zararlarını azaltmanın temel ilkeleri, (s. 1-30). JICA Türkiye Ofisi Yayınlar.
  • Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Effects of natural disasters on children and adolescents. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2): 368-376.
  • Karakaş, H. Y. (2022). İzmir’de bir huzurevinde yaşlılarda afet okuryazarlığı ve buna etki eden etmenler ile durumluk-sürekli kaygı durumu arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].
  • Kılıç Ceyhan, E. (2023). Afetlere müdahalede sosyal hizmetin çok boyutlu rolü. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2): 779-786.
  • Koç, M., & Yalçın, S. (2023). Afetlerde krize müdahale: Kahramanmaraş depremi’nde Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın çalışmaları. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2): 93-105.
  • Kök, H. (2023). Afetlerde kriz yönetimi ve sosyal hizmet örgütleri. Sosyal Çalışma Dergisi, 7(1): 1-17.
  • Lindell, M. K., & Prater, C. S. (2003). Assessing community impacts of natural disasters. Natural Hazards Review, 4(4): 176-185.
  • Mathbor, G. M. (2007). Enhancement of community preparedness for natural disasters: The role of social work in building social capital for sustainable disaster relief and management. International Social Work, 50(3): 357–369.
  • Özçelik, E. (2020). Afetlerde sosyal hizmetler. Afet ve Risk Dergisi, 3(1): 46-55.
  • Sampurno, P. J., Sari, Y. A., & Wijaya, A. D. (2015). Integrating STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) and disaster (STEM-D) education for building students’ disaster literacy. International Journal of Learning and Teaching, 1(1): 73-76.
  • Social Work Degrees. (n.d.). The role of social work in disaster management. Retrieved September 5, 2024, from https://www.socialworkdegrees.org/the-role-of-social-work-in-disaster-management
  • Sözcü, U., & Aydınöz, D. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40: 79-91.
  • Tuncay, T. (2004). Afetlerde sosyal hizmet: 1999 Yılı Marmara ve Bolu-Düzce depremleri sonrasında gerçekleştirilen sosyal hizmet uygulamaları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Zakour, M. J. (2005). Disaster research in social work. Journal of Social Service Research, 22(1-2): 7-25.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Politikası, Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Dalmaz 0000-0002-4529-6760

Erken Görünüm Tarihi 31 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2024
Kabul Tarihi 1 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Dalmaz, M. (2024). SOSYAL HİZMET KAPSAMINDA AFET OKURYAZARLIĞININ ÖNEMİ. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 7(4), 446-464. https://doi.org/10.33723/rs.1547449
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs